https://ekolist.cz/cz/kultura/zpravy-kultura/v-cesku-se-od-roku-2003-podel-silnic-vykacelo-vice-stromu-nez-vysadilo
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

V Česku se od roku 2003 podél silnic vykácelo více stromů než vysadilo

13.11.2024 01:13 (ČTK)
Alej na podzim.
Alej na podzim.
Licence | Všechna práva vyhrazena. Další šíření je možné jen se souhlasem autora
V Česku se od roku 2003 podél silnic vykácelo téměř 348 000 stromů. Náhradou za ně se ale vysázelo stromů méně, konkrétně 213 000, uvedla ekologická organizace Arnika. Z toho vyplývá, že za každé tři vykácené stromy byl vysazen jeden a půl nového. Podle organizace to ohrožuje dlouhodobou udržitelnost krajiny mimo lesní oblasti. V Česku se podél silnic kácí stromy především kvůli bezpečnostním důvodům, stavebním pracím a také kvůli špatnému zdravotnímu stavu stromů. Ekologická organizace kritizuje kácení alejí u cest dlouhodobě.
 
Zdroj | Arnika
Podle dat Arniky, která je získává od krajských správ silnic, je situace obzvláště vážná v Královéhradeckém, Karlovarském a Plzeňském kraji, kde počet vykácených stromů výrazně převyšuje počet nově vysazených. V roce 2023 byl nejkritičtější stav v Královéhradeckém kraji, kde padlo více než 5000 stromů, zatímco nově vysazeno bylo 169. Naopak nejméně stromů bylo vykáceno v Libereckém a Moravskoslezském kraji.

"Kácení starých stromů bez dostatečné náhrady vede k ničení biotopů, ztrátě kulturní krajiny a krajinné identity," uvedla Marcela Klemensová z Arniky. Stromy v alejích podél silnic přitom podle ní plní významné funkce. Poskytují stín, přispívají k regulaci teplot a zlepšují mikroklima.

Při nové výsadbě je podle Arniky nezbytné zajistit dostatečnou péči o zasazené stromky. Podle odborníků uhyne až 60 procent sazenic, pokud nedostanou potřebnou údržbu, a proto nemohou časem přispět k obnově ekosystémových služeb. Situaci by v budoucnu mohla zlepšit legislativa. Od července 2024 platí novela zákona o pozemních komunikacích, která umožňuje vysazovat stromy už půl metru od hranice silničního pozemku. Tento krok má podpořit obnovu stromoví podél silnic všech kategorií a přispět k dosažení vyšší udržitelnosti krajinných prvků.

Důležitou roli by měl podle organizace Arnika sehrát také Národní plán obnovy přírody, který Česká republika připravuje k předložení Evropské komisi v roce 2025. Dokument má mezi svými cíli i obnovu zemědělských ekosystémů a zvýšení počtu alejí v krajině. Do procesu obnovy krajiny by se tak mohli zapojit také zemědělci, jejichž půda často přiléhá k silničním pozemkům.

Arnika rovněž připomněla, že podpora výsadby a ochrana stromů podél silnic patří mezi cíle Národního akčního plánu adaptace na změnu klimatu, který vláda schválila v roce 2015 a v roce 2021 ho aktualizovala. Tento plán ukládá ministerstvu životního prostředí a ministerstvu dopravy úkoly, jako je vytvoření pokynů pro péči o zeleň u silnic a úprava pravidel pro sázení stromů tak, aby lépe odolávaly změnám klimatu. Klemensová věří, že realizace těchto strategických dokumentů by mohla přispět ke zlepšení stavu české krajiny a ke zvýšení počtu alejí, které jsou důležitým prvkem ekosystémů podél silnic.


reklama

 
BEZK využívá agenturní zpravodajství ČTK, která si vyhrazuje veškerá práva. Publikování nebo další šíření obsahu ze zdrojů ČTK je výslovně zakázáno bez předchozího písemného souhlasu ze strany ČTK.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Všechny komentáře (12)
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

ss

smějící se bestie

13.11.2024 05:59
A ten 1/2metr, se počítá alespoň od středu škarpy, nebo už od krajnice/hrany asfaltu ?
Odpovědět

Jan Škrdla

13.11.2024 22:23 Reaguje na smějící se bestie
Ne ten 0,5 m se počítá od hranice parcely, tj. od pole.
Odpovědět
LB

Lukas B.

14.11.2024 08:04 Reaguje na Jan Škrdla
to je omezení z jedné strany. omezení z druhé strany je průjezdný průřez komunikace, dodržení rozhledových poměrů na komunikaci (třeba na vnitřním okraji silnice v půdorysném oblouk), bezpečný prostor pro případ sjetí vozidla z komunikace a v případě, že je umístěno svodidlo též pracovní šířka svodidla (= prostor pro deformaci svodidla při nárazu). viz resortní předpisy pro pozemní komunikace.
Odpovědět
ss

smějící se bestie

13.11.2024 05:59
A ten 1/2metr, se počítá alespoň od středu škarpy, nebo už od krajnice/hrany asfaltu ?
Odpovědět
SV

Slavomil Vinkler

13.11.2024 07:28
Sázet stromy kolem silnic je dost kontraproduktivní. Sice je to hezčí, ale láká to zvěř, nezpřehledňuje okolí a při havárii nebezpečné. Zejména snižovat vzdálenost od kraje silnice není dobrá myšlenka. Tak 5-6m mezi krajnicí a stromem.
Odpovědět
Šimon Špidla

Šimon Špidla

13.11.2024 09:11 Reaguje na Slavomil Vinkler
Příliš mnoho lidí si představuje svět jako autodráhu. Pak se vysazování stromů podél cest může jevit jako kontraproduktivní.
Odpovědět
Šimon Špidla

Šimon Špidla

13.11.2024 09:11 Reaguje na Slavomil Vinkler
Příliš mnoho lidí si představuje svět jako autodráhu. Pak se vysazování stromů podél cest může jevit jako kontraproduktivní.
Odpovědět
SV

Slavomil Vinkler

14.11.2024 20:26 Reaguje na Šimon Špidla
Žvaníte. lidský život ztracený nárazem do stromu je nic?
Odpovědět
Pe

Petr

13.11.2024 10:01 Reaguje na Slavomil Vinkler
Jak je v článku uvedeno - od okraje silničního pozemku, to znamená včetně příkopů, náspů a podobně, nikoliv tedy od kraje silnice, vozovky nebo krajnice.
Odpovědět
ss

smějící se bestie

13.11.2024 10:48 Reaguje na Petr
A co všechno se počítá do silničního pozemku ?
Mnohde je to zatím jenom samotná vozovka !
Odpovědět
LB

Lukas B.

14.11.2024 18:07 Reaguje na smějící se bestie
jistě. u novostaveb prováděných v právním státě a za funkčního katastru je to vnější hrana násypu/výkopu/příkopu, ale u některých komunikací stavěných v socíku (typicky D1 přes vysočinu) je majetkem státu (přes řsd) pouze půdorys pilířů mostů v úrovni terénu (základy mostů tedy "podkopávají" selské pozemky.
Odpovědět
Pe

Petr

14.11.2024 19:45 Reaguje na Lukas B.
Existují dokonce i silnice zcela bez pozemku, ležící na cizím poli a podobně.
Odpovědět
 
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist