https://ekolist.cz/cz/kultura/zpravy-kultura/vetsina-starych-lidi-neni-schopna-prejit-silnici-vcas?ids%5Bxc1ec905625ae4eab712147ef9f783bc0%5D=1&sel_ids=1
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Většina starých lidí není schopna přejít silnici včas

27.6.2012 01:05 | PRAHA (Ekolist.cz)
Nedostatek času na překonání přechodu staré lidi odrazuje od toho, aby do silnice vůbec vstoupili.
Nedostatek času na překonání přechodu staré lidi odrazuje od toho, aby do silnice vůbec vstoupili.
Foto | Julie70 / Flickr
Přejít z jedné strany ulice na druhou není pro většinu lidí nic těžkého. Pro staré lidi ale může být překonání přechodu pro chodce tak stresující věc, že raději omezí své vycházky. Přitom schopnost dojít si sám obstarat všednodenní záležitosti je důležitá pro udržení jejich fyzické i psychické kondice. Aktuální britský výzkum ukázal, že lidé nad 65 let nejsou schopni jít dostatečně rychle, aby stihli přejít přechod dříve, než jim naskočí červená a začnou se rozjíždět auta.
 

Výzkumníci z britské University College London uvádějí, že pro pohodlné a bezpečné překonání přechodu pro chodce je v Británii potřeba vyvinout rychlost alespoň 1,2 metru za sekundu. Ukázalo se, že muži starší 65 let dosáhnou v průměru rychlosti 0,9 metru za sekundu a ženy starší 65 let pak 0,8 metru za sekundu. Čím vyšší je věk chodců, tím pomalejší a nejistější je jejich chůze.

„Pro starší lidi a jejich zdraví je přitom nesmírně důležité dokázat ulici přejít. Chůze je pro ně důležitá aktivita pro udržování kondice,“ říká vedoucí výzkumu Laura Asherová. „Jakmile přestanou být tito lidé schopni si sami někam dojít, omezí se jejich zapojení do společnosti, nedostanou se sami k doktorovi či obstarat nákup, což jsou důležité věci pro každodenní život.“

Výzkumníci upozorňují, že starší chodci jsou kvůli pomalejší chůzi, pomalejšímu rozhododování, ale i horšímu zraku a sluchu více ohroženi rizikem dopravní nehody než mladí lidé. A pokud staršího člověka potká nehoda, pak oproti mladým lidem s daleko větší pravděpodobností následkům nehody podlehnou. „To, že starší lidé nemají dostatek času na překonání přechodu, ještě neznamená, že se zvyšuje riziko jejich zranění," upřesňuje závěry Laura Asherová, "ale rozhodně je to odrazuje od toho, aby do silnice vůbec vstoupili."

V Londýně se nedávno doba, po kterou na přechodech pro chodce svítila zelená, zkrátila. Opatření má vést k plynulejší automobilové dopravě. Vědci ve své studii upozorňují, že už před touto změnou byla doba nutná k překonání přechodu daleko za schopnostmi seniorů. „Naše práce ukazuje, že velká většina Britů starších 65 let není schopna jít dostatečně rychle, aby se nebáli využívat přechody pro chodce,“ poukazuje Laura Asherová.


reklama

 

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

ŘIDIČI, NEBUĎTE PRASATA! - 1. 7. 2012 - Lukas B.

jen tak pro zajímavost: automobily (osobní - máklaďáky a autobusy jsou jiný příběh)jsou konstruovány tak, aby při čelním nárazu do chodce způsobily co nejméně škody. nejsou však v žádném případě optimalizovány na čelní náraz do cyklisty jedoucího kolmo na směr jízdy automobilu, a v žádném případě už ne na náraz do bicyklu s robátkem na sedačce. takže z toho plyne poučení pro jízdu na kole po přechodu: jen tam kde si jste stoprocentně jisti bezpečností, a tedy tam, kde žádné automobily zrovna nejsou a semafor svítí pánubohu do oken - tedy je-li vám život (váš a vašeho dítěte) milý.
a když už jste náhodou mladý agresivní výjimečně ohleduplný cyklista, tak aspoň počítejte s tím, že řidič automobilu může předvídat pohyb po přechodu rychlostí chodce, a nikoli rychlostí cyklisty.

 
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist