Většina starých lidí není schopna přejít silnici včas
Výzkumníci z britské University College London uvádějí, že pro pohodlné a bezpečné překonání přechodu pro chodce je v Británii potřeba vyvinout rychlost alespoň 1,2 metru za sekundu. Ukázalo se, že muži starší 65 let dosáhnou v průměru rychlosti 0,9 metru za sekundu a ženy starší 65 let pak 0,8 metru za sekundu. Čím vyšší je věk chodců, tím pomalejší a nejistější je jejich chůze.
„Pro starší lidi a jejich zdraví je přitom nesmírně důležité dokázat ulici přejít. Chůze je pro ně důležitá aktivita pro udržování kondice,“ říká vedoucí výzkumu Laura Asherová. „Jakmile přestanou být tito lidé schopni si sami někam dojít, omezí se jejich zapojení do společnosti, nedostanou se sami k doktorovi či obstarat nákup, což jsou důležité věci pro každodenní život.“
Výzkumníci upozorňují, že starší chodci jsou kvůli pomalejší chůzi, pomalejšímu rozhododování, ale i horšímu zraku a sluchu více ohroženi rizikem dopravní nehody než mladí lidé. A pokud staršího člověka potká nehoda, pak oproti mladým lidem s daleko větší pravděpodobností následkům nehody podlehnou. „To, že starší lidé nemají dostatek času na překonání přechodu, ještě neznamená, že se zvyšuje riziko jejich zranění," upřesňuje závěry Laura Asherová, "ale rozhodně je to odrazuje od toho, aby do silnice vůbec vstoupili."
V Londýně se nedávno doba, po kterou na přechodech pro chodce svítila zelená, zkrátila. Opatření má vést k plynulejší automobilové dopravě. Vědci ve své studii upozorňují, že už před touto změnou byla doba nutná k překonání přechodu daleko za schopnostmi seniorů. „Naše práce ukazuje, že velká většina Britů starších 65 let není schopna jít dostatečně rychle, aby se nebáli využívat přechody pro chodce,“ poukazuje Laura Asherová.
reklama
Dále čtěte |
Online diskuse
ŘIDIČI, NEBUĎTE PRASATA! - 1. 7. 2012 - Rostislav Adam"Přechod bych si možná vynutit mohla, ale jestli bezpečný, to nevím. Je fakt, že zatím mne nikdo nesrazil, ale ono není příjemné ani to, když auto projede člověku 20cm za zády a nijak se nesnaží zpomalit."Chápu, ale jinak, než že si prosadíte, že prostě budete přecházet, řidiče umravnit nejde. Já jako cyklista někdy musím prosazovat horší věci. Jinak to, co říkáte, že tam je, je pouze cyklotrasa. Často se pojmy cyklostezka a cyklotrasa zaměňují. Cyklotrasa jsou právě ty čtvercové žluté cedule, sem tam doplněné o směrovníky. Toto ale prakticky znamená pouze to, že když tyto čtverce budete tak kamsi dojedete, ale vůbec neříkají, jak se v daném místě máte a smíte chovat. Kupříkladu, tyto čtverečky můžu umístit podél magistrály a prohlásit, že tudy vede cyklotrasa, jak ji projedeš, je cyklisto na tobě. Cyklostezka je označena kulatou značkou s kolem uprostřed(čistá), respektive s kolem a chodci(smíšená), 2. případ může být buď pod sebou(jednolitý prostor), nebo vedle sebe(oddělený prostor pro kola a chodce), přičemž striktně oddělený prostor pro cyklisty je cyklista oficiálně povinen použít. Takže jestli jsem správně pochopil, tak po tom chodníku ani nemáte jet. Samozřejmě, každý rozumný policista, pokud se budete pohybovat na tom kole ohleduplně(zejména s děckem), tak nad tím jen mávne rukou. Bohužel do stádia, kdy by na každé větší silnici byl oddělený prostor pro cyklisty(na obou stranách), máme ještě daleko. |