Vizuální smog: Reklama, kam se podíváš
Vizuvir pro Prahu 1
První ročník vyhlášení anticeny Vizuvir 2011 se konal v polovině června v prostoru HUB na Smíchově. Vedle odborníků na grafiku i památky se ho zúčastnili i ředitel Národního památkového ústavu Michael Zachař a Francesco Paciello, zástupce odboru reklamy a vývěsek římského magistrátu. Experti s pomocí publika vybrali letošního držitele tohoto nemilého ocenění přímo během diskuzního večera. Cenu v podobě skleněné plakety s logem Vizuvira nakonec poputuje na Prahu 1, kde na Jungmannově náměstí velkoformátový panel s reklamou na minerální vodu Mattoni a Pražské Biennale zcela překrývá secesní dům.
Předešlá diskuze nicméně odhalila, že se jedná o problém ve velké míře subjektivní a možná i dočasný. „Patří to k dnešní době a společnosti,“ tvrdí grafický designér Filip Blažek s tím, že až se společnost nasytí, sama se proti reklamě ozve. Obchodníci podle něj dělají jen to, co ostatní. V regulaci shora nevidí Blažek dobré řešení, pomoci může spíš výchova a výuka estetiky.
Nejproblematičtějším místem se jeví logicky historické centrum Prahy, problém ale začíná podle diskutujících už na předměstí, zejména u dopravních tepen. Co může být příčinou neúcty k veřejnému prostoru hlavního města naznačil šéfredaktor časopisu Marketing & Media Daniel Köppl: „Zakopaný pes je na magistrátu města Prahy. Když potřebují politické strany venkovní reklamu, tak se s firmami dohodnou. Neoficiální trik je ten, že jedna politická strana povolí určitý počet ploch výměnou za to, že v době voleb budou tyto plochy zadarmo.” Odborníci se také shodli na tom, že přestože se jedná o pomíjivou záležitost, ve velké míře se podílí na utváření města jako takového. „Stejná loga nadnárodních firem způsobují, že ulice evropských měst jsou prakticky k nerozeznání,“ dodává Köppl. Zároveň připouští, že naopak příliš striktní pravidla umožňující pouze strohou reklamu mohou způsobit, že ulice budou vypadat sterilně.
Ředitel Národního památkového ústavu Michael Zachař zavzpomínal na začátky reklamy – pražská domovní znamení nebo tabule živnostníků z 19. století, které už za první republiky vystřídaly reklamní štíty i světelná reklama. Rozdíl je však v tom, že zatímco se na originální grafické práce ze začátku 20. století díváme se zalíbením a možná i určitou nostalgií po starých dobrých časech, současná rychle vyráběná reklama nám přijde agresivní a nevkusná. Kvůli velkému množství navíc podle diskutujících přestává být i efektivní. „Ale i současná kritizovaná reklama se může s odstupem dvaceti až třiceti let jevit jinak,“ upozorňuje designér Štěpán Holič. S tím však nesouhlasí Saša Michailidis z Rádia 1. „Je to džungle, nebudeme na to rádi vzpomínat,“ říká.
Jak to dělají v Římě?
Přestože je pro italskou metropoli na rozdíl od Prahy reklama hned po daních a pokutách třetím největším zdrojem obecních příjmů, tamním radním došla trpělivost a řekli „dost“. Společně s památkáři vypracovali radikální plán její regulace ve městě. Pokuty nikoli pro reklamní společnosti, ale přímo pro zadavatele reklamy, již úspěšně vyřešily problém s nelegálním výlepem. Od začátku příštího roku by se pak neměla ve volné krajině, parcích a území chráněném UNESCO objevit žádná velkoformátová reklama. V ostatních částech se bude vyskytovat jen na normovaných nosičích. Také vývěsní štíty a nápisy na budovách mají svá pravidla. Ty v centru musí být vyrobeny z kovu a jiné barvy než červené, po celém Římě by pak neměly vyčnívat do ulice.
reklama
Další informace |
Anticena Vizuvir na sociální síti Facebook
Dále čtěte |
Online diskuse
Kéž by to bylo jako v Římě - 19. 6. 2011 - Rostislav AdamProblém s dnešní reklamou je, že není pouze informativní(tahle firma dělá tohle), jako byla za 1. republiky. Dnešní reklama je manipulativní, její styl, musíte mít tohle, jinak nejste in, je to naprosto bezpečné(i když není),... |