https://ekolist.cz/cz/kultura/zpravy-kultura/vlada-odmitla-system-emisnich-povolenek-ets-2-oznamil-babis
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Vláda odmítla systém emisních povolenek ETS 2, oznámil Babiš Aktualizováno

16.12.2025 15:36 | PRAHA (ČTK)
Licence | Všechna práva vyhrazena. Další šíření je možné jen se souhlasem autora
Vláda dnes odmítla systém emisních povolenek ETS 2, které se vztahují na emise oxidu uhličitého ze spalování paliv v budovách a v silniční dopravě. Po jednání kabinetu ANO, SPD a Motoristů to oznámil premiér Andrej Babiš (ANO). Místopředseda ODS Martin Kupka však míní, že pouhé odmítnutí ETS 2 nemá fakticky žádný pozitivní dopad pro Česko.
 
Vláda požádá europoslance, aby získávali spojence k odmítnutí ETS 2. "Jednoznačně jsme to odmítli transponovat do našeho právního řádu," uvedl Babiš. "Přijdeme s velice konkrétními řešeními v rámci summitu Evropské rady 12. února, který by měl pojednávat o konkurenceschopnosti Evropské unie," dodal premiér.

Specifikovat daná řešení Babiš nechtěl. "Máme na to postupy, chceme psát dopisy, jsme na to připraveni," uvedl. Podotkl pouze, že například intervenční cena povolenky by měla být na úrovni 25 eur (600 korun).

Kupka na odpolední tiskové konferenci poslaneckého klubu ODS řekl, že pokud má odmítnutí něco přinést, znamená to mít připravené konkrétní kroky. Babiš podle něj neřekl, co konkrétního hodlá udělat pro to, aby se podařilo odvrátit jakýkoli negativní dopad na občany. "Do budoucna v tomto vyzýváme vládu, aby byla aktivní a dokázala zajistit co nejmenší dopad na české občany s tím, že není možné se vydat střemhlav proti zdi tak, jak to zatím ukazují," řekl Kupka. Ve výsledku by tak podle něj vláda vystavila Česko sankcím a čeští občané i firmy by nemohli čerpat žádné případné dotace.

Rozhodnutí vlády ohledně povolenek je podle předsedy Senátu Miloše Vystrčila (ODS) v souladu s tím, co prosazoval bývalý kabinet. "Jestli je možné povolenky úplně odmítnout, to se uvidí. To bohužel nezávisí pouze na tom, co si myslí čeká vláda, ale je to širší problém, který musíme řešit na úrovni EU," podotkl dne Vystrčil.

Kabinet v usnesení uložil ministrům životního prostředí a průmyslu a obchodu hledat v EU podporu pro zrušení systému ETS 2. Dále vyzval ministry k posílení nástrojů na ochranu domácností a firem před vysokou cenou povolenek, pokud by se pro úplné zrušení systému nepodařilo nalézt dostatečnou podporu.

Předchozí vláda Petra Fialy (ODS) podle Babiše zadala v říjnu zpracovat analýzu dopadů ETS 2 na Česko. "Podle analýzy při ceně emisní povolenky 45 eur (1100 korun) by dopad na naše občany v letech 2027 až 2032 byl 154 miliard korun. Pokud by emisní povolenka byla za 70 eur (1700 korun), bylo by to až 205 miliard korun. To je pro nás nepřijatelné," řekl Babiš.

Česko patří do skupiny 19 zemí, které žádají na evropské úrovni změny systému. Předseda vlády podotkl, že iniciativu vnímá, ale neočekává, že by se podařilo zastropovat cenu povolenek.

Rada EU, která zastupuje členské státy, a Evropský parlament dosáhly minulý týden předběžné dohody na úpravě unijních klimatických pravidel. Jejich součástí bude cíl snížit do roku 2040 emise skleníkových plynů o 90 procent proti úrovni z roku 1990. Zástupci obou institucí se také shodli na odložení zavedení emisních povolenek ETS 2 o jeden rok, tedy z roku 2027 na 2028. Babiš k tomu dříve uvedl, že odklad není zdaleka dostatečný a jeho nová vláda bude požadovat úplné odstoupení od systému.


reklama

 
BEZK využívá agenturní zpravodajství ČTK, která si vyhrazuje veškerá práva. Publikování nebo další šíření obsahu ze zdrojů ČTK je výslovně zakázáno bez předchozího písemného souhlasu ze strany ČTK.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Všechny komentáře (38)
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

PH

Pavel Hanzl

16.12.2025 16:42
To nebude vláda národní ostudy, ale přímo národní sebevraždy. Taková pitomost, jako zašprajcovat se s ETS2, je tak kolosální, že to museli vymudrovat v Kremlu, to jinak možný není.
Benzín je o možná 20 kč na litru levnější než v roce 2014 tak o co jde? Stát přijde nejen o příjem z povolenek, ale i ze strukturálních fondů, dotací na vše možné a ješt bude platit gigapokuty a prohrané arbitráže. Samozřejmě ztratí reputaci jako spolehlivý a rozumný stát a spadne mezi potížisty, což je i ekonomické dno EU. Kdo tohle preboga vymudroval? Soudruh Lavrov?
Odpovědět
JS

Jaroslav Studnička

16.12.2025 17:34 Reaguje na Pavel Hanzl
Z jakého důvodu by s odmítnutím ETS2 měla být vedena se státem nějaká arbitráž?
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

17.12.2025 08:03 Reaguje na Jaroslav Studnička
Protože je to nějaký EU zákon, nebo směrnice, či čo a kdo to nezavede, poškozuje konkurenční prostředí. V žádném státě EU kolem toho takové furore není, Rakušáci a Němci to už zavedené mají v pohodě. U nás je to čistě jen demagogická kampáň pro zhyenizování celé EU a pro chystání čecháků na czexit. Což by byla tragédie na úrovni národní sebevraždy.
Žijeme v naprosto iracionální době, kde už lež a pravda nemají vůbec svůj význam.
Odpovědět
JS

Jaroslav Studnička

17.12.2025 08:18 Reaguje na Pavel Hanzl
Tak že nejste schopen své vyjídření doložit fakty a pouze blábolíte. Jako vždycky...
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

17.12.2025 08:31 Reaguje na Jaroslav Studnička
To byla úvaha, nešťastníče. Já vím, když nemáte tabulku nebo nějaký prefabrikovaný názor, nic nechápete.
Odpovědět
JS

Jaroslav Studnička

17.12.2025 08:44 Reaguje na Pavel Hanzl
Tak si vaše úvahy vykládejte doma a ne ve veřejném prostoru na webu.
Pokud se tu oháníte "nějakým EU zákonem nebo směrnicí" tak jí uveďte!
Odpovědět
RV

Richard Vacek

16.12.2025 17:22
No tak 19 zemí povolenky nezavede a ten zbytek zavede. Pokud jsou povolenky tak fajn, tak výsledek u těch uvědomělých zajisté uvidíme.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

17.12.2025 08:13 Reaguje na Richard Vacek
Ono to nebude 19 zemí ale nezavede to asi jen Česko, případně další propadlé parastáty. Tím se ale budou propadat ještě hlouběji.
Odpovědět

Jan Čermák

16.12.2025 17:22
Souhlasím s vámi pane Hanzl. Naprosto. Zásadní problém je, že voliči takto " myslí," taktéž. Putin jim nevadí. Nenávidí EU. A příroda je sprosté slovo. Potkávám je denně a budoucnost nevidím růžově.
Odpovědět
SV

Slavomil Vinkler

16.12.2025 18:31 Reaguje na Jan Čermák
Souhlasím s vámi ETS 1, 2 je určeno k zchudnutí obyvatel, aby byla daleko menší, tedy udržitelná spotřeba. Nicméně.
No já pamatuji dobu, kdy chalupníkův domek měl dvě místnosti, kuchyň a ložnici. Topilo se ve sporáku v kuchyni a na noc se otevíraly dveře na spaní. Bohatší měli i pokoj, kde se topilo o vánocích. Ale zato každý měl chlívek na prase, na kozu, králíkárnu i kurník, bohatší i krávu a angoráky na vlnu. Každý měl aspoň kousek záhumenku s bramborami na jídlo i pro prase na poli řepa a ječmen pro slepice. Úroda tak do 20 q, na rozdíl od dnešních 80., Vyžínaly se příkopy pro králíky a kozu. Říká se tomu kovozemědělci. I obaly byly vyřešeny, pro mléko s konvičkou a ve Včele se vše koupilo do papírových sáčků, se kterými se zatápělo. Kdo mohl, měl u potoka hlavaté vrby na dřevo. Bylo to bez jedů. No dožití tak o cca 20/30 let méně. Já svým pravnoučatům návrat do idylické Ladovy doby nějak nepřeju. Přírodu mohou udržovat jen ti, kteří na to mají. Chudí v neklidných dobách ji sežerou. Viz parky v Africe.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

17.12.2025 08:29 Reaguje na Slavomil Vinkler
Co popřád mektáte o jakém zchudnutí? Příjmy šly letos o +7% nahoru, inflace je na 2% a ekonomika státu i celé EU jde taky stále nahoru!
Odpovědět
EN

Emil Novák

17.12.2025 12:15 Reaguje na Pavel Hanzl
Reálné mzdy stále nejsou v roce 2025 ani na úrovni roku 2019, i přes to že šly letos nahoru.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

17.12.2025 13:15 Reaguje na Emil Novák
Někdo tvrdí, že jsou, někdo, že nejsou. Ale prošli jsme tři hluboké krize (covid, plynový útok a Ukrajinskou válku), přitom covid řešil zmatečný estébák nejhůř v celé EU (dle nárůstu dluhu a tím i inflace) a ta plynová na nás dopadla nejvíc z celé EU, bo se Zamanem zajistili naši stoprocentní závislost na Rusku.
Ekonomové se ale místy diví, jak je možné, že jsme se z toho tak rychle vyhrabali, letos patříme mezi elitu EU v růstu celého hospodářstí i politickém vlivu.
Totálně prolhaní dezoláti to hodnotí cha cha jako "spálenou zemi". Nejsou to fakt kouzelní jedinci?
Odpovědět
EN

Emil Novák

17.12.2025 13:40 Reaguje na Pavel Hanzl
Tak to je nejlepší si zjistit jaká je skutečnost, jak jsem to udělal já. Doporučil bych vám udělat to samé, místo toho abyste šířil nějaké své dojmy, jak to máte ve zvyku.
Okecávat to můžete jak chcete, ale aspoň už víte "o jakém zchudnutí" byla řeč, "kouzelný jedinče".
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

17.12.2025 16:36 Reaguje na Emil Novák
„Spálená země“ a „konec Fialovy hrůzovlády“, tak dosud mluví nejvážnější kandidát na předsedu Poslanecké sněmovny Parlamentu ČR o naší realitě. Přední analytici mimo Česko zvedají obočí a s údivem a cukajícími koutky úst se ptají: „Spálená země? A co je potom těch více než 180 dalších, které se na vývoj české ekonomiky dívají s obdivem?“ Vědí přesně, co říkají.
https://www.respekt.cz/ranni-postreh/ranni-postreh-jany-matesove-a-co-potom-tech-vice-nez-sto-osmdesat-ostatnich-zemi
Doufám, že víte, kdo ji pí Matesová.
Odpovědět
EN

Emil Novák

17.12.2025 19:19 Reaguje na Pavel Hanzl
Co to zase melete? Proč sem motáte nějaké pindy o "spálené zemi"? Já píšu o datech ČSÚ a vy tu začnete blouznit s Okamurou a Matesovou?
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

17.12.2025 08:40 Reaguje na Jan Čermák
Dost děsivá byla nějaká superdebata před volbami, kde se moderátorka jasně zeptala, kdo je v denšní době pro nás nepřítel.
Strany pětikolky řekly jasně, že Rusko, Anoňák mlžil a kličkoval a dýzláci, komáři a SPD řekli jasně, že EU.
Ta EU, ve které žijeme už 20 let a ve které v ČR nastal rozvoj úplně všeho, životní úroveň šla nahoru a míru osobní svobody mame nejvyšší v historii.
Jen pár čísel: ČR měla při vstupu do EU HDP 11.780 dolarů na osobu ročně, letos 33.040.
Německo 35.000 dnes 55.900.
Odpovědět
SV

Slavomil Vinkler

16.12.2025 18:27
Už existence ETS1 se projevuje vysoce negativně. Objem průmyslu klesá, stěhuje se jinam. Čína drtí levným dovozem.
Zvlášť viditelný dopad ETS je na energeticky náročný průmysl, což je také výroba stavebních hmot, následně bytové výstavby. Cihly, vápno, beton, armování, vybavení bytů, energie k bydlení, voda, to všechno ETS jako daně zatěžuje de fakto vše na co se podíváte a pak se zejména mladí diví naprosto nepřístupným cenám bydlení.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

17.12.2025 08:10 Reaguje na Slavomil Vinkler
Vy žijete na Paroubkově Marsu, to není možný. EU jde ekonomicky nahoru, i když pomaleji, než třetí svět, bo z vysoké úrovně to je normální. Máme už dávno vybudovanou infrastrukturu a dalších tisíce věcí, které se na světě teprve staví. Pořád jsme třetí nejvýkonnější ekonomika po USA a Číně, ovšem oni taky silně brzdí.
Evropa je naopak přežraná a má se rozvíjet dovnitř a ne ven. Intenzivně a ne extenzivně, do cirkulární ekonomiky a ne do drancování zdrojů, jako právě Čína a USA.
Odpovědět
pk

pepa knotek

16.12.2025 18:29
Kolik ze 193 států světa hodlá platit nějaké povolenky ? Pokud chce nějaký stát platit, tak ať platí, záleží na tom co si obyvatelstvo demokraticky zvolilo.
Odpovědět

Jan Šimůnek

16.12.2025 18:51
ETS není nic jiného než systém na okrádání občanů.
Odpovědět
SV

Slavomil Vinkler

16.12.2025 19:31
Doporučuji filosofa Koukolíka
https://www.youtube.com/watch?v=IN2MvRF0mJY
https://www.youtube.com/watch?v=C00rjBBNu5E
https://www.youtube.com/watch?v=tgnC2CBSSok
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

17.12.2025 08:21
"Pokud by emisní povolenka byla za 70 eur (1700 korun), bylo by to až 205 miliard korun."
To je samozřejmě cypovina, ta povolenka mesmí překročit 45 eur a hlavně: je to pořád příjem státu. Takže by z toho mohl financovat veškerý rozvoj nejen OZE, ale i další infrastruktury a stejné prostředky by mohly jít na snížení státního dluhu. K tomu by ještě přišly strukturální fondy a další dotace, takže to odmítnout je přímo šílenost.
Odpovědět
EN

Emil Novák

17.12.2025 12:17 Reaguje na Pavel Hanzl
Povolence překročit 45 € nic nebrání, zvlášť když těch 45 € není v současných cenách ale v cenách roku 2020, takže v roce 2027 těch vašich 45 € bude ve skutečnosti už nějakých 57 €.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

17.12.2025 13:17 Reaguje na Emil Novák
Ono je to celkem fuk, na jaké výši to zastropují, pořád jsou to jenom naše peníze a lepší bude, ať to platí špinavci a uhláci - dýzláci, než ti, kteří investují do čistých energii, ne?
Odpovědět
EN

Emil Novák

17.12.2025 13:38 Reaguje na Pavel Hanzl
Ne, není to "celkem fuk", "špinavče a uhláku - dýzláku". Právě že to nejsou vaše peníze ale peníze těch lidí, kterým se chcete hrabat v peněženkách.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

17.12.2025 16:44 Reaguje na Emil Novák
Jsou to peníze náš všech a budou investovány do našeho rozvoje (pokud to estébák nezdefrauduje).
Pokud by chtěli špinavce šanovat, můžou snížit spotřební daně, to je nenapdlo? Já topím taky plynem a jezdím s benzíňákem, ale těch pár kaček mě skutečnhě nezahubí. Předražené a nekvalitní potraviny z Agrofertu nás dojí daleko více. Proč pořád lidé jezdí nakupovat do Polska? Proč ty ETS2 už zavedli Rakušáci a Němčouři a v ŽÁDNÉ jiné zemi kolem toho není taková hysterie?
Odpovědět
EN

Emil Novák

17.12.2025 19:13 Reaguje na Pavel Hanzl
1) Ne, Hanzle, nejsou to peníze nás všech, jsou to peníze každého vlastní, které vy jim chcete brát a je vám prý "celkem fuk" že to bude ještě podstatně víc než jste původně tvrdil.
2) Snížit spotřební daně na plyn, kterým třeba domácnosti topí?
3) Není to "pár kaček" a že vás to nezahubí není žádný argument ani omluva pro to šmátrat lidem v peněženkách.
4) Potraviny z Agrofertu nikdo nikoho kupovat nenutí, můžete kupovat nepředražené a kvalitní, na rozdíl od těch povolenek. Těm se vyhnout nedokážete, potravinám z Agrofertu ano.
5) Jak víte kde je jaká hysterie? Zase jste si to vymyslel jako vždycky, co?
6) Že by třeba byl rozdíl v kupní síle průměrného Čecha a Němce, takže to je pro Němce podstatně menší náklad, to vás nenapadlo?
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

17.12.2025 08:26
Podle posledních výroků naší zmatené paravlády nastává hlavně u Babiše tzv. "efekt Meloni". Ta mohutně bojovala proi EU, hrozila vystoupením, odmítala euro a td. atd. a jak vyhrála volby, otočila a Itálie je dnes spolehlivým členem EU.
Bába už vede opatrnické řeči, má vyloženou hrůzu z dezolátů, které si dotáhl do vlády a já si myslím, že hysteri kolem ETS2 postupně zmizí z veřejného prostoru a až to zavedou, nikomu nic vykládat nebudou.
Odpovědět
TS

Tonda Selektoda

17.12.2025 09:45 Reaguje na Pavel Hanzl
Pane Hanzl, přestaňte se tady hádat a předvádět svou demagogii. Vezměte laskavě na vědomí, že většina diskutujících s Vašimi názory nesouhlasí. Zavádění povinných poplatků ETS i ETS2 nemají s ekologií nic společného. Jde jen o přesun majetku od povinných plátců, k příjemcům vybraných peněz, na kterých se přiživují burzovní spekulanti, vybraná skupina tím zaměstnaných státních úředníků, kontrolorů (verifikátorů), a finančních institucí (investorů). Ta povolenka je nehmotný počítačový kód, prodávaný za reálné peníze, který Vás opravňuje vypustit do ovzduší jednu tunu oxidu uhličitého. To je množství, které vznikne třeba spálením přibližně 500 kubíků zemního plynu. Nic víc, žádnou přidanou hodnotu, to nemá pro spotřebitele paliva. Dokonce i guru Bil Gejc, již musel před posledním COP30 uznat, že žádná klimatická katastrofa lidstvu nehrozí, a jednoduše se jen při prosazování této agendy několik let mýlil.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

17.12.2025 13:29 Reaguje na Tonda Selektoda
Právě proto sem chodím, diskutovat s lidmi, kteří mají stejné názory je jen ztráta času.
Žádní spekulani a podobné nesmysly tam nejsou, ty povolenky můžou kupovat jen ti, kteří je spotřebují. Vše je administrováno stejně, jako spotřební daň, čili nic.
Význam té povolenky je v tom, že lidem ekonomicky vyjde lépe, investovat do čistá energie, to je tak těžké pochopit?
Odpovědět
BM

Břetislav Machaček

17.12.2025 10:04
ETS 2 asi nevadí zbohatlíkům a politikům, kteří si sami stanoví výši platu,
ale ti, co mají hluboko do kapsy už nyní, tak odmítnutí ETS 2 vítají a ne
pouze její odklad. Odklad řeší momentální situaci, ale nikoliv budoucnost
a to je to nejdůležitější. EZS 2 má být nátlak snížit spotřebu uhlíkových
paliv za KAŽDOU cenu, což znamená i za cenu snížení životní úrovně těch,
kteří už ji nízkou mají. Žvásty o dorovnáváních výdajů na paliva je totiž
nesmysl, který je pouhým přeléváním stejných peněz přes EU a stát, kde
se část zašantročí při správě a přerozdělování financí. Účelem je další
pouto k EU u kterého je poutem to přerozdělení příjmů z ETS 2. Nejsi
poslušný, tak nedostaneš nic! Je to stejné jako s příspěvky do fondů EU
a s dotacemi z toho fondu zpět. Je to rovněž nástroj k vyžadování často
nesmyslných nařízení nevýhodných pro jednotlivé státy. Navíc EU už zcela
zabředla do dluhů a do velmi riskantní politiky začlenit urychleně do EU
Ukrajinu, které nejen nesplňuje požadavky, které museli splnit jiní, ale
navíc bude finanční žumpou na mnoho budoucích desetiletí. Rusko i USA se
smějí, protože to EU vysílí ještě více a nebude už hospodářským lídrem,
jakým dosud ještě je. Zadluženost a přísná ekologická nařízení z EU dělá
naprosto nekonkurenční moloch na pokraji neshod a rozkolu, což je cílem
jak Ruska, tak taky USA. EU předvídám rozkol zpět na národní státy, ale
už silně ovlivněné předchozím členstvím v EU. Zůstanou problémy s migrací,
s nedostupností levných energií a surovin a taky byrokracie zavedená EU.
Vrátit se zpět bude nemožné a následky členství v EU vleče jako kouli na
noze i Británie. Prostě členství v EU nás velmi ovlivnilo a bude těžké se
mnoha negativ zase zbavit. Každopádně je zaděláno na problémy a záleží
jak budou vyřešeny.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

17.12.2025 13:32 Reaguje na Břetislav Machaček
Ti, co mají hluboku do kapsy kupovali v roce 2014 benzín za 40 kč/litr a průměrný plat byl asi 26 tisíc, dnes stojí 36 kč a plat je 48 tis.
Zkuste to číst pořád dokola, dokud to nepochopíte.
Odpovědět

Jan Šimůnek

17.12.2025 11:07
to Pavel Hanzl 17.12.2025 08:21
Zastropování cen emisních povolenek je nerealizovatelné. Budou stát tolik, na jakou výšku cenu vyžene trh.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

17.12.2025 13:32 Reaguje na Jan Šimůnek
A ten trh se dá velmi dobře manipulovat, to se v EU umí.
Odpovědět

Jan Šimůnek

17.12.2025 14:23
Manipulování trhu zpravidla vede k ještě většímu průšvihu než když se věcem nechá volný průběh.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

17.12.2025 16:49 Reaguje na Jan Šimůnek
Ále prdlajs, nesmí to ale dělat negramotná Schillerová. Budou to kupovat jen ti, kteří je propálí a pokud budou čistší a zbydou jim, můžou je prodat zase těm, kteří jsou ji budou potřebovat.
Já bych to radši viděl jako normální daň.
Odpovědět
JS

Jaroslav Studnička

17.12.2025 17:16 Reaguje na Pavel Hanzl
Tak to opravdu nevíte, jak probíhá obchodování s emisními povolenkami a svými příspěvky dokola předvádíte, jaký jste hlupák.
Odpovědět
 
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist