https://ekolist.cz/cz/kultura/zpravy-kultura/ze-zoo-v-tabore-utekli-zubri.dest-a-vitr-ponicil-plot
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Ze zoo v Táboře utekli zubři. Déšť a vítr poničil plot

11.7.2021 13:55 | TÁBOR (ČTK)
Zubr evropský patří na světě mezi ohrožené druhy, kterým hrozí vyhynutí. Na světě podle odhadů žije přibližně 7500 kusů, ve volné přírodě je jich polovina. Ilustrační foto
Zubr evropský patří na světě mezi ohrožené druhy, kterým hrozí vyhynutí. Na světě podle odhadů žije přibližně 7500 kusů, ve volné přírodě je jich polovina. Ilustrační foto
Ze zoologické zahrady v Táboře uteklo v sobotu sedm zubrů. Pět se jich podařilo brzy zahnat zpět. Dva jsou stále v lese přiléhajícím k zahradě, lidé by do něj neměli vstupovat, zejména ne se psy, vůči nimž mohou být zubři agresivní. Zvířata utekla kvůli poničenému plotu. Po dešti na něj spadl strom. ČTK o tom informoval mluvčí zoologické zahrady Filip Sušanka.
 

"Dlouhodobě jsme upozorňovali sousedy, co tam mají stromy, že ty stromy jsou v katastrofálním stavu a že hrozí jejich pád, což se potvrdilo během prudšího deště a větru," řekl Sušanka. Všech sedm chovaných zubrů se podle něho drželo jen v přilehlém lese. Najít se je podařilo ve spolupráci s městskou policí a díky dvěma majitelům dronů, kteří pomáhali zubry najít. Pět z nich už se podařilo zahnat za opravený plot, dva jsou ještě venku, o odchyt se snaží ošetřovatelé zoo, znají jejich polohu. "Víme, kde jsou, neměli by nikam dál pokračovat, nemají tendenci utéct, spíš se budou vracet ke svému stádu, kde jsou zvyklí," řekl Sušanka.

Zubr evropský patří na světě mezi ohrožené druhy, kterým hrozí vyhynutí. Na světě podle odhadů žije přibližně 7500 kusů, ve volné přírodě je jich polovina. Táborská zoo se chovu zubra evropského intenzivně věnuje několik let.


reklama

 
BEZK využívá agenturní zpravodajství ČTK, která si vyhrazuje veškerá práva. Publikování nebo další šíření obsahu ze zdrojů ČTK je výslovně zakázáno bez předchozího písemného souhlasu ze strany ČTK.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Všechny komentáře (30)
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

ss

smějící se bestie

11.7.2021 16:56
Strom z cizího pozemku !
Odpovědět

Zbyněk Šeděnka

11.7.2021 17:08
Ten nadpis je zavádějící. Plot poničil spadlý strom a ne déšť a vítr. Pokud by totiž titulek byla pravda, bylo by na místě zvážit, zda plot dokáže ta zvířata zadržet. A ještě jedna věc - ten snímek je úděsný - zubr je stepní nebo lesní tvor a ne tvor bahenní. Na snímku není ani kousek travního pažitu. Jen bahno a uhynulé stromy.
Odpovědět
Karel Zvářal

Karel Zvářal

11.7.2021 19:17 Reaguje na Zbyněk Šeděnka
Nejen na snímku, ale i v reálu. Evidentně přezvěřeno-(
Odpovědět

Zbyněk Šeděnka

11.7.2021 19:44 Reaguje na Karel Zvářal
A to nikomu nevadí? Teda kromě těch zubrů?
Odpovědět
BM

Břetislav Machaček

11.7.2021 20:15 Reaguje na Zbyněk Šeděnka
Nic tak vyjímečného. Takových "chovů" je dnes
plno a dozorové orgány to řeší až po opakovaném
upozornění a tichém "napráskání" stěžovatele viníkovi. Pak se nemůžete divit, že vám někdo vytloukl v noci okna a příště necháte podat
stížnost někoho podobně naivního. Pokud by ty
dozorové orgány dělaly pravidelné kontroly
přímo v chovech, tak to nebude třeba hlásit.
Bohužel alibismus je vlastní i kontrolorům
a tak se není čemu divit.
Odpovědět

Zbyněk Šeděnka

11.7.2021 20:43 Reaguje na Břetislav Machaček
No, jestli je to fotka přímo z té zoo, tak tady se divím, že s tím vedení zoo nic nedělá. Tady asi ani není třeba nic hlásit.
Odpovědět

Zbyněk Šeděnka

11.7.2021 20:58 Reaguje na Břetislav Machaček
Ještě dodatek. Jak jste zmínil ty nevyhovující chovy, tak je zajímavé, že to nikdo nekritizuje. Letos na jaře v rezervaci na Rokycansku uhynuli 4 zubři. Nakazili se parazitem přenášeným jeleny sika. Prošlo to v pohodě. Tady je na fotce vidět, že ti zubři žijí v absolutně nevyhovujících podmínkách, ale zjevně to nikomu nevadí. Na druhé straně se pořád někdo naváží do rezervace v Milovicích. Viděl jsem odtud spousty fotek, videa, reportáže. Ti zubři tam žijí v optimálních podmínkách. Mají dost prostoru, nikdo je nemusí přikrmovat, protože mají dost přirozené potravy, ale přes to ta rezervace jistým lidem pořád vadí. Proč?
Odpovědět
ZV

Zdeňka Vítková/Ekolist

11.7.2021 21:21 Reaguje na Zbyněk Šeděnka
Dobrý den, ilustrační fotografie nepochází z táborské zoo.
Odpovědět

Zbyněk Šeděnka

11.7.2021 21:25 Reaguje na Zdeňka Vítková/Ekolist
Dobrý den.
Díky za informaci. To jste tam fakt nemohli dát lepší fotku?
Odpovědět
Karel Zvářal

Karel Zvářal

11.7.2021 21:35 Reaguje na Zbyněk Šeděnka
Tam mají hliněný pahorek a jsou štíhlejší.
Odpovědět
BM

Břetislav Machaček

12.7.2021 09:07 Reaguje na Zbyněk Šeděnka
Možná narážíte na mne, tak vám povím proč.
Po sameťáku bylo hlavním z hesel bourání
plotů a to i těch pro zvířata, protože se
razila jako priorita svoboda. Znovu se ale
stavějí ploty na hranicích Schengenu a
zřizují ploty kolem "rezervací" (obor).
Oplocují se pastviny proti vlkům a silnice
před zvěří. Novým druhem plotů na ochranu
stromů má být dokonce vybití spárkaté a
nemít kamarád oplocený rybník se pstruhy,
tak jimi krmí pouze místně přemnožené vydry.
Ploty, ploty a ještě jednou ploty. Co bude
v budoucnu ještě oploceno a kde budeme žít? Bude to uvnitř plotů a nebo vně? Já se
těšil na otevření vojenských prostor
pro veškerou zvěř i lidi a nyní se plotí
i to, co oploceno nebylo ani těmi vojáky.
Budoucnost života mezi ploty mne nijak
netěší, protože pro zvěř je každý plot
zhoubou jejich migrace a nutí ji být
teritoriální i s následky jako degenerace
a koncentrace nemocí a parazitů. Pouze
volná krajina je vhodná pro život zvířat
a je třeba posoudit kterých, aby nevznikla
nutnost těch plotů. Zubři, pratuři a koně
se bez masivních plotů neobejdou a ploty
před predátory jsou nutností taky. Tak se
ptám? Je nutné lpět na něčem, co ty ploty
potřebuje, aby bylo jejich soužití s okolím
únosné? Ať se nad tím každý zamyslí a pouze ideologicky tu myšlenku nezapudí. Kde bude
hranice toho oplocováni a bude to ještě
příroda a nebo ZOO naruby?
Odpovědět

Zbyněk Šeděnka

12.7.2021 10:11 Reaguje na Břetislav Machaček
Víte, já si myslím, že taková zařízení, stejně jako zoo, mají svůj smysl. Slouží jako zařízení pro udržení genofondu určitého druhu. Je možno je mít pod kontrolou a přemisťováním jedinců mezi různými takovými zařízeními bránit možné příbuzenské plemenitbě. V budoucnu se může stát, že se najde místo, kam se ten druh dá umístit a díky těmto zařízením je kde brát chovná zvířata. Názorným příkladem je pražská zoo a chov koně Převalského. Dneska se realizují transporty tohoto druhu zpátky do Mongolska. Nebo se může stát, že díky chorobě v nějakém místě daný druh vyhyne. Je možno tu populaci z takových zdrojů nahradit.
A mimochodem, když jsem psal o některých lidech, kteří Milovice kritizují, zrovna Vy jste mě vůbec nenapadl. :)))
Odpovědět
BM

Břetislav Machaček

12.7.2021 11:10 Reaguje na Zbyněk Šeděnka
To co popisujete o plemenitbě beru,
ale pochybuji o dostatečně velké
přírodní lokalitě v Evropě, kde by
mohly tyto velké druhy kopytníků
žít v budoucnu opravdu svobodně.
Spíše naopak vlivem migrace lidí
bude takových lokalit ubývat. I
v Bělověži už jsou dnes zubři
přemnoženi a migrují do okolí, kde
z toho nejsou lidé nadšeni. Zubr
je ve stádu jiný level než třeba
srnčí, pole po průchodu stáda je
de fakto sklizené a mladý les určen
ke kompletní obnově. Já tyto zvířata obdivuji, ale realisticky uvádím to,
že bohužel tu mnoho vhodných lokalit k životu nemají a mít ani nebudou.
Proto nechávám přemýšlivým k úvaze,
zda by nebylo dobré myslet dopředu,
až dojdou vhodné prostory k životu
těchto kopytníků.
Odpovědět

Zbyněk Šeděnka

12.7.2021 11:30 Reaguje na Břetislav Machaček
Pořád je tady varianta konzumu zubřího masa. Bizoni taky byli málem vyhubeni a začínalo se při jejich záchraně s pár kusy. Dneska se dá jejich maso koupit. Proč by to tak nemohlo fungovat i u těch zubrů? Navíc je tady pořád ve hře možnost vyhynutí určité populace nebo její části díky nákaze. Jako letos na jaře v rezervaci na Rakovnicku, kdy z pěti zubrů uhynuli čtyři díky parazitům šířeným jeleny sika. Jinak ale díky za jiný úhel pohledu. Oceňuji že nejste "kývač".
Odpovědět
PE

Petr Eliáš

12.7.2021 08:33
Chtít náhradu škody po majiteli stromu za zničenou ohradu a také za odchyt. Když je to líný lempl, tak ať si to zacvaká. ;)
Odpovědět

Zbyněk Šeděnka

12.7.2021 10:12 Reaguje na Petr Eliáš
Tak nějak. Tohle občanský zákoník umožňuje.
Odpovědět
BM

Břetislav Machaček

12.7.2021 11:28 Reaguje na Petr Eliáš
Po kom mohou žádat odškodnění pozůstalí po lidech zabitých
a zraněných spadlými přestárlými stromy, které do rozervání
těla bránili ochranáři? Je třeba rozlišit živly od lajdáctví
a nebo od nesmyslné ochrany. Bránění kácení přestárlých stromů
mnohde ve městech, kolem silnic a tratí hraničí se záměrem
vystavit lidi újmě. Pokud živel skolí mladý zdravý strom, tak
je to živel, ale pokud skolí vykotlané torzo, tak je to vina
lidí, že ho nepokáceli preventivně. Ve volné přírodě je to něco
jiného a tam si musí každý uvědomit tu situaci, ve které se
ocitl a nevyhledávat podobné nebezpečí. Kolem plotů se zvířaty
je třeba počítat s odolností stromů stejně, jako kolem tratí,
silnic a obydlí. Bohužel rozdíl je v tom často diametrální
a ochrana rovněž. Kdo vlastní prd, dělá prd, tak miluje trestat
a kritizovat jiné. Posoudit míru viny tak není věcí diskutérů
Ekolistu, ale je na posouzení zúčastněných stran a rozhodčích
orgánů.
Odpovědět
PE

Petr Eliáš

12.7.2021 11:46 Reaguje na Břetislav Machaček
Co to zase melete za kraviny? Máte nějakou úchylku nebo poškození, že musíte vždy psát hromadu off-topic blbostí?
Odpovědět
MZ

Miloš Zahradník

12.7.2021 12:12 Reaguje na Petr Eliáš
Na Eliase lepe nereagovat
Odpovědět
PE

Petr Eliáš

12.7.2021 12:48 Reaguje na Miloš Zahradník
Protože na to nemáte. :-)
Odpovědět
Karel Zvářal

Karel Zvářal

12.7.2021 12:58 Reaguje na Petr Eliáš
Trpíte alergií na Machačka, to je celé:-)
Odpovědět
PE

Petr Eliáš

12.7.2021 13:01 Reaguje na Karel Zvářal
Možná mám alerigi na ty jeho nesmyslné kecy. :-)
Odpovědět
Karel Zvářal

Karel Zvářal

12.7.2021 13:06 Reaguje na Petr Eliáš
Jednoduchá pomoc, nečtěte je.
Odpovědět
PE

Petr Eliáš

13.7.2021 08:17 Reaguje na Karel Zvářal
Snažím se. Ale někdy to jsou prostě takové nesmyslné kraviny co píše, že reagovat musím.
Odpovědět
JO

Jarka O.

12.7.2021 14:13 Reaguje na Petr Eliáš
Zato Vase kecy jsou velmi smyslne.
Odpovědět
PE

Petr Eliáš

13.7.2021 07:59 Reaguje na Jarka O.
Asi neznáte význam slova ,,smyslné,,. Doučte se to.
Odpovědět
JO

Jarka O.

13.7.2021 10:21 Reaguje na Petr Eliáš
Dik za radu, synu, Vy to vite lepe. Co mam delat, kdyz me Vase reci nevzrusuji? Necist je, ze?
Odpovědět
BM

Břetislav Machaček

12.7.2021 17:02 Reaguje na Miloš Zahradník
Máte pravdu, ale jeho požadavek trestat vlastníka za strom spadlý při vichřici mne vytáčí a možná
by mohl chtít potrestat za to zaneřádění krajiny
i lidi, kterým tornádo rozmetalo střechy, které
nebyly na tornádo konstruovány. Takoví chytrolíni mě štvou, ale máte pravdu, ať si píše co chce, protože diskutovat skutečně neumí a hledá pouze záminku jak někoho osočit a urazit.
Odpovědět
PE

Petr Eliáš

13.7.2021 07:58 Reaguje na Břetislav Machaček
Zase hromada keců úplně off-topic. Umíte napsat něco smysluplného? Byl jste v té zoo někdy? Víte kde se zubři v zoo nachází (koukněte se na google mapy, je to severní konec zoo)? Víte jak ty stromy v okolí vypadaly? Já ano, jsem tam docela často. Stromy byly evidentně ve velmi špatném stavu a už od pohledu vypadaly, že brzy spadnou. Byla to jen otázka času, majitelé na to byli upozorňování, ale nijak nezasáhli. Majitelé zanedbali řádný dohled a proto nesou odpovědnost za pád stromu.

Mě zase vytáčí chytrolíní jako vy. Víte o tou houno, znalosti máte minimální, ale máte plnou pusu keců a do všech komentářů musíte matlat nějaké chujoviny.

A mimochodem, vás osočuji a urážím velmi, velmi rád - protože si to zasloužíte.
Odpovědět
MK

Majka Kletečková

17.7.2021 20:59 Reaguje na Petr Eliáš
Ano, ty stromy byly ve velmi špatném stavbu a jejich majitelé byli na hrozící nebezpečí dlouhou dobu upozorňováni, přesto nic nepodnikli. Nechtěla bych mít takové sousedy. Nesou zodpovědnost za poškození plotu a předpokládám, že uhradí všechny škody, které kvůli nim táborské ZOO vznikly.
Také mi připadá, že některé komentáře pana Machačka jsou off topic a nesmyslné.
Odpovědět
 
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist