https://ekolist.cz/cz/zelena-domacnost/zpravy-zd/PR-jak-na-udrzitelnost-od-zacatku-kurz-vzdelavani-pro-udrzitelny-rozvoj-pro-predskolni-pedagogy
reklama
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

PR článek

Jak na udržitelnost od začátku? Kurz vzdělávání pro udržitelný rozvoj pro předškolní pedagogy

11.3.2025 10:21
Foto z mateřské školy Semínko.
Foto z mateřské školy Semínko.
Online kurz Udržitelnost od začátku je inovativním nástrojem zaměřeným na podporu vzdělávání pro udržitelný rozvoj v předškolním vzdělávání. Vznikl pod záštitou švédské sekce Světové organizace pro předškolní výchovu (OMEP) ve spolupráci s dalšími evropskými zeměmi, včetně České republiky. Cílem kurzu je poskytnout pedagogům a studentům učitelství nástroje a materiály pro integraci principů udržitelnosti do vzdělávacího procesu. To se podařilo díky vytvoření ucelené aplikace ECE Academy, která je dostupná zdarma ke stažení do mobilních zařízení prostřednictvím Google Play i AppStore.
 

Obsah a struktura kurzu

Online kurz Udržitelnost od začátku je navržen tak, aby poskytl pedagogům komplexní porozumění principům udržitelného rozvoje a jejich integraci do předškolního vzdělávání. Je rozdělen do osmi modulů, z nichž každý se zaměřuje na různé aspekty udržitelnosti:

      1. Úvod do udržitelného rozvoje – Seznámení s konceptem udržitelnosti a jeho významem pro společnost.
      2. Environmentální dimenze – Zaměřuje se na ekologické aspekty, jako je ochrana přírody, recyklace a šetrné využívání zdrojů.
      3. Sociokulturní dimenze – Modul připravený českým týmem OMEP, věnuje se sociálním a kulturním aspektům udržitelnosti, včetně rovnosti, diverzity a inkluze.
      4. Ekonomická dimenze – Přibližuje principy ekonomické udržitelnosti, jako je odpovědná spotřeba a produkce.
      5. Pedagogické přístupy k udržitelnosti – Metodiky a strategie pro integraci udržitelnosti do vzdělávacího procesu.
      6. Spolupráce s rodinami a komunitou – Jak zapojit rodiny a širší komunitu do aktivit zaměřených na udržitelnost.
      7. Příklady dobré praxe – Případové studie a inspirativní příklady implementace udržitelnosti v mateřských školách.
      8. Evaluace a sebereflexe – Nástroje pro hodnocení a reflexi vlastních aktivit v oblasti udržitelnosti.

Každý modul obsahuje teoretické informace, praktické aktivity a náměty na činnosti s dětmi, které podporují jejich aktivní zapojení a porozumění tématům udržitelnosti.

Dostupnost a využití aplikace

Aplikace ECE Academy je navržena tak, aby byla uživatelsky přívětivá a poskytovala pedagogům flexibilitu při studiu. Díky mobilnímu formátu mohou uživatelé přistupovat k obsahu kdykoli a kdekoli, což usnadňuje integraci nových poznatků do jejich každodenní praxe.

Projekt byl iniciován v rámci programu Erasmus+ pod názvem "Education Sustainability from the Start: An Online ESD Curriculum for Early Childhood Education". Hlavním koordinátorem je OMEP Švédsko ve spolupráci s Univerzitou v Kristianstadu. Projekt probíhal v letech 2022 až 2024. Nyní se plánuje jeho pokračování.

Význam kurzu Udržitelnost od začátku pro české předškolní vzdělávání

Zapojení se do projektu a překlad kurzu do českého jazyka představuje významný krok směrem k integraci principů udržitelnosti do předškolního vzdělávání. Díky dostupnosti kurzu mohou pedagogové snadno získat potřebné znalosti a dovednosti pro začlenění udržitelnosti do svých vzdělávacích programů. Tím se podporuje nejen environmentální a sociální odpovědnost dětí, ale také celková kvalita předškolního vzdělávání v České republice.

Kurz představuje zásadní nástroj pro současné i budoucí pedagogy, kteří chtějí hrát aktivní roli v budování udržitelnější společnosti již od raného věku dětí.

Role OMEP v oblasti udržitelnosti

OMEP (Organisation Mondiale pour l´Éducation Préscolaire) - světová organizace pro předškolní výchovu je mezinárodní nevládní organizací sdružující osoby, jejichž cílem je zlepšení výchovy a péče o děti od narození do osmi let. Byl založen v roce 1948 v Praze. Brání a posiluje práva dětí na výchovu, vzdělávání a péči na celém světě, podporuje aktivity, které vedou k jejich kvalitnímu naplňování a dostupnosti pro všechny, bez ohledu na jejich rasu, pohlaví, vyznání, národnost nebo sociální původ.

OMEP se dlouhodobě věnuje podpoře udržitelnosti v předškolním vzdělávání. Od roku 2008 realizuje globální projekty zaměřené na vzdělávání pro udržitelný rozvoj (v češtině VUR, v angličtině ESD). Jedním z významných příspěvků je vytvoření hodnotící stupnice ESD, která slouží jako nástroj pro sebehodnocení a rozvoj pedagogů v oblasti udržitelnosti. Tato stupnice byla navržena mezi lety 2011 a 2014 a je dostupná v několika jazycích, včetně češtiny.

Český výbor OMEP pořádá v dubnu 2025 konferenci zaměřenou právě na udržitelnost u nejmenších dětí. Během dne se můžete těšit na inspirativní přednášky a diskuse s odborníky z České republiky i zahraničí. Speciálním hostem bude Ingrid Engdahl ze Švédska, uznávaná odbornice na vzdělávání pro udržitelný rozvoj u nejmladších dětí. Dále bude blíže představen kurz a příklady jeho využití v praxi a zazní témata jako inkluzivní vzdělávání, badatelsky orientovaná výuka a udržitelné stravování. Doprovodným programem bude exkurze do udržitelné mateřské školy Semínko v Toulcově dvoře. Více informací naleznete zde.


reklama

Karolína Vlasáková Kapuciánová, OMEP

reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist