https://ekolist.cz/cz/zelena-domacnost/zpravy-zd/PR-povinne-ruceni-u-elektromobilu-zatim-vyjde-levneji.bude-to-tak-pokracovat-i-nadale
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

PR článek

Povinné ručení u elektromobilů zatím vyjde levněji. Bude to tak pokračovat i nadále?

3.3.2020 09:40
Licence | Volné dílo (public domain)
Foto | Blomst / Pixabay
Přestože české silnice elektromobilům zatím tolik nepřejí, výrobci automobilů do svých nabídek tyto modely zařazují stále více. Před dvěma lety jich u nás bylo registrovaných zhruba dva tisíce a už teď, stejně tak jako v následujících letech, bychom jich měli na cestách potkávat stále více. Podle odhadů poradenské společnosti Bloomberg New Energy Finance bude za pět let podíl vozů s elektrickým pohonem tvořit 11 % celkového prodeje nových modelů, a to jak těch hybridních, tak čistě elektrických.
 

Už nyní je vidět velký posun vpřed. Oproti roku 2018 v loňském roce prodej aut s elektrickým pohonem výrazně narostl, a to zejména v případě hybridů, kterých se loni registrovalo o 84 % více než předchozí rok. Čistě elektrická vozidla sice nezaznamenala tak velký nárůst, nicméně i tady je vidět zvýšený zájem ze strany řidičů - v roce 2018 došlo k registraci 396 vozů, zatímco o rok později jich bylo 421, což znamená rozdíl 6,3 %.

Cena povinného ručení je zatím nižší, ale to se může změnit

Ekologická stránka elektrovozů má však jeden velký háček. Jejich výroba totiž způsobuje mnohem větší uhlíkovou stopu než u vozidel s běžným zážehovým či vznětovým motorem, a to včetně jejich provozu. Jejich majitelé však zatím mají jednu velkou výhodu, a sice tu, že řada pojišťoven zatím nemá žádnou speciální kategorii pro vozidla s alternativním pohonem.

V kombinaci s nízkým počtem vozů na silnici to vede k nižší ceně povinného ručení, a to v některých případech až o dvě třetiny. Pořizovací cena těchto vozů je však paradoxně o dost vyšší. Při jejich výrobě se totiž využívají relativně nové technologie a materiály, což ve spojení s nízkým počtem vyrobených kusů znamená i vysoké náklady pro výrobce, a tak i pro finálního zákazníka.

S počtem elektromobilů na silnicích navíc přirozeně roste i počet pojistných událostí, což při velkých nákladech na výrobu logicky znamená i vyšší škody při nehodě. Řidiči se tedy mohou připravit na nemalé zdražování. I při vyšších cenách pojištění však bude možné najít výhodné nabídky, je však třeba porovnávat - s tím vám například pomůže portál Povinneruceni.biz. Do formuláře stačí vyplnit detaily o voze a jeho majiteli a poté už má uživatel k dispozici seznam všech nabídek a možností - dostane tak nejen nejlepší cenu, ale i podmínky.

Proekologické řešení, avšak s vysokou pořizovací cenou

Navzdory tomu, že se po celém světě klade stále větší důraz na ekologii, počet dobíjecích stanic je u nás stále nízký. Tento fakt, stejně tak jako vyšší pořizovací cena, spoustu řidičů od nákupu elektromobilů odrazuje, a tak se stále raději spokojí spíše s benzínovými nebo dieselovými vozy. Nicméně jak ukázala data Centra dopravního výzkumu, za poslední dva roky výrazně poklesl zájem o vozidla na LPG, a to konkrétně o 44,2 %.

Z výše zmíněných údajů tedy jasně vyplývá, že lidé se postupem času přestávají zajímat o čistě ekonomická řešení a přecházejí k variantám, které nepotřebují čerpat neobnovitelné zdroje naší planety. S rostoucí poptávkou po elektrických vozech by se postupem času mohla snížit i jejich cena. Zájem zákazníků představuje dostatečnou motivací k tomu, aby výrobci přišli na způsob, jak snížit náklady na jejich výrobu, a tak i finální prodejní cenu.

Směr, kterým se budou elektromobily ubírat v budoucnu, je pro nás ale zatím nejasný. Jak už jsme však zmínili, lze předpokládat, že cena za povinné ručení v případě těchto modelů do budoucna poroste. Pravděpodobně se však nebude jednat pouze o elektromobily, ale i auta s běžným pohonem. Kvůli rostoucí ceně manuální práce a náhradních dílů totiž pojišťovny vyplatí za škody při dopravních nehodách vyplatí více peněz, než vyberou od svých klientů.


reklama


 
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist