MF Dnes: 1000 km nových dálnic za devět let
21.9.2007 | PRAHA | MF Dnes | Martina Patočková |
Dálnice a silnice se budou stavět rychleji a půjde na ně víc peněz. Příští rok by mělo vzniknout zhruba sto kilometrů nových dálnic, do roku 2016 chce vláda délku dálnic zdvojnásobit na dva tisíce kilometrů.
Ministerstvo dopravy a fond dopravní infrastruktury kvůli tomu dostanou příští rok přidáno nejvíce ze všech resortů - celkem dostanou 90 miliard korun. Návrh, kolik se komu přiklepne peněz, včera jednomyslně schválila vláda. Rozpočet má bilionové výdaje i příjmy a schodek 71 miliard korun.
„Rozpočet fondu dopravy je o třetinu vyšší než letos,“ oznámil včera po zasedání vlády premiér Mirek Topolánek. Z 90 miliard, které na silnici a částečně i železnici půjdou, dá stát z vlastního zhruba polovinu, zbytek získá od Evropské unie a na úvěru od Evropské investiční banky. Do roku 2016 hodlá vláda prostavět celkem 800 miliard korun.
Přiklepnuté peníze korun budou mířit hlavně na už rozestavěné úseky. Jde o dálnici D3 z Prahy do Českých Budějovic a na hranice s Rakouskem, D47 vedoucí z Lipníku nad Bečvou do Ostravy a dál do Polska, o D8 přes České středohoří, silnici R6 na Karlovy Vary, obchvat Prahy nebo opravu železničního koridoru mezi Prahou a Českými Budějovicemi.
Otázka je, jak rychle se bude stavět. Řada úseků vázne na výkupu pozemků či protestech ekologů, kteří mají zastání u ministra životního prostředí Martina Bursíka. Ten se včera dohodl s ministrem dopravy, že některé stavby budou znovu posuzovat. Například úsek D3 vedoucí přes Posázaví či silnici R55 u Hodonína.
Bursík také prosadil, že z peněz na dálnice se postaví i obchvaty pro 90 obcí, kudy projede více než deset tisíc aut denně. To je třeba Mladá Boleslav, Lázně Bohdaneč či Havlíčkův Brod.
***
* Kam půjdou miliardy
Dálnice z Prahy do Českých Budějovic
Rychlostní silnice Praha-Karlovy Vary
Dálnice z Lipníka nad Bečvou do Ostravy
Obchvat Prahy
reklama
„Rozpočet fondu dopravy je o třetinu vyšší než letos,“ oznámil včera po zasedání vlády premiér Mirek Topolánek. Z 90 miliard, které na silnici a částečně i železnici půjdou, dá stát z vlastního zhruba polovinu, zbytek získá od Evropské unie a na úvěru od Evropské investiční banky. Do roku 2016 hodlá vláda prostavět celkem 800 miliard korun.
Přiklepnuté peníze korun budou mířit hlavně na už rozestavěné úseky. Jde o dálnici D3 z Prahy do Českých Budějovic a na hranice s Rakouskem, D47 vedoucí z Lipníku nad Bečvou do Ostravy a dál do Polska, o D8 přes České středohoří, silnici R6 na Karlovy Vary, obchvat Prahy nebo opravu železničního koridoru mezi Prahou a Českými Budějovicemi.
Otázka je, jak rychle se bude stavět. Řada úseků vázne na výkupu pozemků či protestech ekologů, kteří mají zastání u ministra životního prostředí Martina Bursíka. Ten se včera dohodl s ministrem dopravy, že některé stavby budou znovu posuzovat. Například úsek D3 vedoucí přes Posázaví či silnici R55 u Hodonína.
Bursík také prosadil, že z peněz na dálnice se postaví i obchvaty pro 90 obcí, kudy projede více než deset tisíc aut denně. To je třeba Mladá Boleslav, Lázně Bohdaneč či Havlíčkův Brod.
***
* Kam půjdou miliardy
Dálnice z Prahy do Českých Budějovic
Rychlostní silnice Praha-Karlovy Vary
Dálnice z Lipníka nad Bečvou do Ostravy
Obchvat Prahy
reklama
Online diskuse
Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
ČR - - 21. 9. 2007 - Dana- země dálnic! Dálniční sítí k novým zítřkům - to vážně nejde řešit jinak? |




