https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/co-pisi-jini/alej-ma-zachranit-obchvat
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

MF Dnes: Alej má zachránit obchvat

2.12.2008 | RADKOV | MF Dnes | Liana Melecká |
Úplně zamezit vjezd automobilů do historické lipové aleje a tím stromy co nejvíce chránit. To je smyslem plánovaného obchvatu, který chtějí vybudovat obyvatelé obce Radkov na Opavsku.
 
V současné době totiž silnice prochází právě úzkou alejí, kterou v době, kdy ji lidé sázeli, projížděly jen kočáry tažené koňmi.

„I když jsou tam omezující značky, stejně tam kolikrát najedou i kamiony a pak lámou větve stromů. Schválili jsme změnu územního plánu, který počítá s obchvatem aleje po její levé straně. Teď jsme oslovili Správu silnic Moravskoslezského kraje, která tuto silnici III. třídy spravuje. Slíbili, že akci zařadí do plánu realizací,“ řekl starosta Radkova Petr Dubový.

Pokud by se záměr podařilo prosadit, silnice procházející středem historické aleje by sloužila pouze cyklistům a pěším.

Snahu obce chránit alej, která byla vysázena asi v roce 1826 kolem kočárové cesty, po níž jezdilo panstvo od kostela v Radkově k bráně zámku na Dubové, podporuje také specialistka na historické prvky ostravského Národního památkového ústavu Alena Halamíčková. „Je to jeden z mála pozůstatků tvorby barokní krajiny a v Moravskoslezském kraji je to vzácnost. Udělat obchvat je dobrý nápad, jen ať to začne fungovat co nejdříve, aby bylo ještě co zachraňovat,“ řekla Halamíčková. Dodala, že podobná alej je již jen u cesty na Uhlířský vrch, torzo aleje zůstalo ve Štemplovci a Štáblovicích.

Krajští úředníci však zatím s obchvatem nepočítají. Jak potvrdil náměstek hejtmana Miroslav Novák (ČSSD), který má na starosti dopravu, není ještě zpracovaný projekt a ani v příštím roce s touto akcí nepočítají.

Odborníci stromy ořezali „na babu“ V radkovské aleji dnes roste 65 stromů, z nichž původních exemplářů je asi dvacet. Zbytek jsou stromy dosázené později staré asi 60 až 80 let. Původní stromy byly pěstovány zvláštním způsobem. Kmeny jsou rozšířené ve směru cesty (až 240 centimetrů a úzké kolmo na cestu (asi 60 až 80 centimetrů). Pro svou jedinečnost, historickou hodnotu a krajinotvornou funkci byla alej již v 70. letech navržena do kategorie chráněných krajinných výtvorů.

„Bohužel k tomu nedošlo. Zřejmě tenkrát převažoval názor alej zrušit, aby se mohla silnice rozšířit. Dnes je u nás alej evidována jako významný krajinný prvek,“ potvrdila Jarmila Wesselská z odboru životního prostředí Městského úřadu Vítkov. Do roku 2003 alej chátrala. Tím, že koruny nikdo neořezával, větve zatěžovaly kmeny. Ty se vlivem námrazy a větru rozpadaly. Ve stejném roce se však podařilo úřadu získat finanční prostředky z Programu péče o krajinu. „Všechny stromy odborníci ošetřili takzvaným „řezem na hlavu“, aby odlehčili korunám. Některé stromy zpevnili pojistným vázáním a zakryli dutiny. Letos jsme ošetření opakovali. Koruny byly opět tak zahuštěné, že hrozilo vyvrácení kmenů. Jednu lípu, která se rozlomila po bouřce, jsme museli pokácet už v červnu,“ zakončila Wesselská.


reklama

 
Liana Melecká

| MF Dnes

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

 
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist