https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/co-pisi-jini/americane-nedaji-bez-auta-ani-ranu
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

MF Dnes: Američané nedají bez auta ani ránu

6.10.2004 | NEW YORK | MF Dnes | Tomáš Nídr |
Člověk, který se v USA obejde bez čtyřkolového miláčka, je považován za výstředníka.
 
Návštěva rychlého občerstvení, vybrání peněz z bankomatu, telefonát z veřejného automatu a zhlédnutí filmu v kině, to vše mohou Američané zvládnout, aniž musí opustit svoje auto.

Čtyřkolový miláček se stal nejbližším přítelem Američana. Správný Američan jezdí autem prostě všude. Je schopen si zajet vozem i k poštovní schránce na rohu své ulice. Chodníky nikde nezejí takovou prázdnotou jako v amerických maloměstech.

Na lidi, kteří zvládnou pár kilometrů na kole nebo pěšky, kouká průměrný Američan jako na zjevení. A tak vysadil nedostatek pohybu (a tučná strava) obyvatele USA na zlatou příčku v "olympiádě obezity".
Nic naplat, kdo v USA nemá svůj vůz, ten nežije. Auto je symbol nezávislosti, a tak každý šestnáctiletý poté, co dostane řidičský průkaz, touží po vlastním bouráku. Většinou se ho dočká - paradoxně díky peněžence rodičů.

Láska k automobilům by v USA tolik nekvetla, kdyby americká vláda danila pohonné hmoty podobně jako v Evropě. No řekněte, nejezdili byste více, kdyby vás litr benzinu přišel na patnáct korun? Američané si stěžují, jak v posledních měsících benzin podražil. Nyní galon (3,85 litru) stojí na východě USA 1,8 dolaru a na západě se cena pohybuje kolem dvou dolarů.

A Američané se bojí, že se růst nezastavil. Když však slyší, kolik za pohonné hmoty platí Evropané, jen nevěřícně kroutí hlavami.

Nejen ceny benzinu, ale i vozový park odlišuje Ameriku od Evropy. V USA je malé auto o rozměrech felicie raritou. Na silnicích se to hemží jeepy, fordy a chevrolety s pohonem na všechna čtyři kola.

Američané však svých silných motorů nemohou pořádně využít, přestože mají dálnice jako podle pravítka. I v těch "nejrychlejších" státech je nejvyšší povolená rychlost 75 mil za hodinu (120 km/h) a nastavená pravidla se většinou dodržují.

Motor však nešetří, čistota ovzduší je nijak netrápí. Během čekání v zaparkovaném autě se Američané nikdy nenamáhají vytáhnout klíčky ze zapalování. Motor duní i během tankování (Američané nemají na nádržích zámek). Klimatizace či topení, záleží na počasí, vždy jede na plný výkon. Americkou specialitou je vyhřívat auto topením a k tomu si stáhnout okénko.

Největší rozdíl mezi starým kontinentem a Novým světem je skutečnost, že se většina Američanů za volantem přemění v jednonohé tvory. Jako blondýnka Marina z Kalifornie. S nastartováním hodí levou nohu na palubní desku. K sešlápnutí spojky ji nepotřebuje, řazení je automatické. "Jednou jsem si půjčila od rodičů auto s ručním řazením - a chvíli mi trvalo, než mi došlo, že bez levé nohy se nerozjedu," říká s úsměvem.

Americký ideál, aby každý řídil vlastní auto, má za důsledek přeplnění silnic a dálnic. Projet po obchvatu kolem Washingtonu v době špičky znamená protrpět nejméně dvouhodinové martyrium.
Američané bloudí v začarovaném kruhu. Hromadná doprava (kromě velkých měst) takřka neexistuje, bez auta se do práce nebo k lékaři nedostanete, takže si každý musí pořídit auto. A protože má každý vlastní vůz, není nutné autobusová spojení zřizovat.

Úřady se pokusily tento problém rozetnout. Po americku. Na dálnicích vyčlenily pruh, ve kterém smějí jet pouze auta se dvěma a více pasažéry. Přestože vozidla v tomto pruhu se kolem šňůry čekajících aut jen míhají, zdá se, že ostatním řidičům dlouhé vysedávání v kolonách nevadí. Takže levou nohu na palubní desku a hurá do zácpy.


reklama

 
Tomáš Nídr

| MF Dnes

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

 
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist