MF Dnes: Auta na plyn jezdí z Michle
13.12.2007 | PRAHA | MF Dnes | Robert Oppelt |
První půjčovna aut jezdících na stlačený zemní plyn v Česku otevřela své brány v areálu michelské plynárny.
Od minulého týdne nabízí dvanáct vozů značky Fiat. „Chceme tím posílit důvěru lidí v plynové automobily,“ vysvětluje Jan Žákovec ze společnosti Pražská plynárenská, která půjčovnu vozů provozuje.
Nová půjčovna doplňuje už existující tankovací stanici na stlačený zemní plyn (nejde o LPG). „Lidé se tu mohou seznámit s tím, jak auta na takový pohon fungují, a také si je vyzkoušet,“ poznamenal Žákovec.
Provoz vozidel na plyn z půjčovny je levnější než jízda vlastním automobilem na benzin a je i šetrnější k životnímu prostředí. Metr krychlový plynu stojí v průměru 14 korun, přitom spotřeba v metrech krychlových je zhruba stejná jako spotřeba v litrech u benzinových aut.
Půjčovna měla být původně jen pro zaměstnance plynárny, ale zájem o auta na plyn přesvědčil plynaře a půjčovnu otevřeli i pro veřejnost. Ceny za pronájem vozu se příliš neliší od cen běžných autopůjčoven. Za auto Fiat Panda zaplatí zájemce za den 500, za tři dny 1 200 a za měsíc 10 000 korun. Větší typ vozu, Fiat Multipla pro šest lidí, stojí na den 900, na tři dny 2 160 a na měsíc 19 000 korun. Omezením pro příznivce aut na plyn však je malý počet čerpacích stanic, v Praze jsou zatím pouze dvě, v celém Česku jich je 18.
„Kromě Michle funguje od roku 2005 čerpací stanice i v nedalekých Záběhlicích,“ řekl Žákovec.
To však chtějí plynárenské společnosti změnit. Příští rok má vzniknout nová stanice v centru Prahy a u letiště, do roku 2012 plánuje Pražská plynárenská vybudování dalších 10 až 12 stanic po celém městě.
Praha se tak zařadila mezi evropská města, kde už výhody vozů na plyn využívají. Například v Berlíně v současné době jezdí na plyn zhruba tisíc taxíků a stovka vozů autoškoly, u největších německých letišť je možné si vypůjčit auta na plynový pohon.
V Praze jezdí kromě soukromých vozů na plynový pohon i několik vozů taxislužby, na lince 165 projíždí Prahou 4 i jeden zkušební autobus poháněný plynem a Pražské služby testují i popelářský vůz na tento pohon.
reklama
Nová půjčovna doplňuje už existující tankovací stanici na stlačený zemní plyn (nejde o LPG). „Lidé se tu mohou seznámit s tím, jak auta na takový pohon fungují, a také si je vyzkoušet,“ poznamenal Žákovec.
Provoz vozidel na plyn z půjčovny je levnější než jízda vlastním automobilem na benzin a je i šetrnější k životnímu prostředí. Metr krychlový plynu stojí v průměru 14 korun, přitom spotřeba v metrech krychlových je zhruba stejná jako spotřeba v litrech u benzinových aut.
Půjčovna měla být původně jen pro zaměstnance plynárny, ale zájem o auta na plyn přesvědčil plynaře a půjčovnu otevřeli i pro veřejnost. Ceny za pronájem vozu se příliš neliší od cen běžných autopůjčoven. Za auto Fiat Panda zaplatí zájemce za den 500, za tři dny 1 200 a za měsíc 10 000 korun. Větší typ vozu, Fiat Multipla pro šest lidí, stojí na den 900, na tři dny 2 160 a na měsíc 19 000 korun. Omezením pro příznivce aut na plyn však je malý počet čerpacích stanic, v Praze jsou zatím pouze dvě, v celém Česku jich je 18.
„Kromě Michle funguje od roku 2005 čerpací stanice i v nedalekých Záběhlicích,“ řekl Žákovec.
To však chtějí plynárenské společnosti změnit. Příští rok má vzniknout nová stanice v centru Prahy a u letiště, do roku 2012 plánuje Pražská plynárenská vybudování dalších 10 až 12 stanic po celém městě.
Praha se tak zařadila mezi evropská města, kde už výhody vozů na plyn využívají. Například v Berlíně v současné době jezdí na plyn zhruba tisíc taxíků a stovka vozů autoškoly, u největších německých letišť je možné si vypůjčit auta na plynový pohon.
V Praze jezdí kromě soukromých vozů na plynový pohon i několik vozů taxislužby, na lince 165 projíždí Prahou 4 i jeden zkušební autobus poháněný plynem a Pražské služby testují i popelářský vůz na tento pohon.
reklama
Online diskuse
Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk




