MF Dnes: Auta se vyhnula měření hluku. Kdo je varoval?
2.11.2005 | PRAHA | MF Dnes | Hana Zejvalová |
Ve středních Čechách dramaticky narůstá kamionová doprava. Radnice si s hlavními silničními tahy neví rady. Chybějí peníze na obchvaty měst.
V Mělníku boj s dopravou přerostl až k podání dvou trestních oznámení - na úředníka radnice Ctirada Mikeše a Krajskou hygienickou stanici.
Mikeš údajně zmanipuloval měření hlučnosti ve městě. „Domluvili jsme se s radnicí na utajeném měření hluku, aby výsledky byly co nejvíce objektivní. Jenže termíny byly záměrně vyzrazeny a firma kamiony odvolala do jiného překladiště,“ tvrdí Jiří Drahovzal z občanského sdružení Mělnický občan. Místo více než stovky kamionů, které tudy za jedinou noc projedou, jich první den měření projelo pouze čtrnáct.
„Už na začátku jsem sdružení upozornil, že termín nechci znát. A také ho neznám,“ ohradil se Mikeš, který pracuje jako vedoucí odboru životního prostředí.
Jeho slova potvrdil ředitel přístavu Mělník, kam kamiony směřují, Jan Šnejdárek: „Při cestě do práce jsem si sám všiml počítání aut, z toho jsem usoudil, že asi probíhá měření.“
Druhé trestní oznámení podalo sdružení již před dvěma měsíci na Krajskou hygienickou stanici - za to, že nic nepodnikla, když při měření před devíti měsíci zjistila překročení limitů hlučnosti.
Obě oznámení bude policie prošetřovat, jestli to ale Mělníku od kamionů pomůže, není jisté. Řešením by byl obchvat, na tom se ale nemůže dohodnout radnice. Kamionová doprava Mělník trápí od roku 2002, kdy do nevyužívaného přístaviště přišel největší světový přepravce Maersk.
A Mělník není jediný, koho trápí nákladní doprava. Kostelcem nad Labem projede každou minutu jedno auto. „Největší problémy máme s tím, že se na hlavním tahu nachází mateřská i základní škola,“ uvedl kostelecký starosta Josef Chalupa.
Velké problémy s dopravou mají i lidé v Kolíně. Průtah městem od Prahy na Čáslav je podle měření nejhlučnější silnicí ve středních Čechách.
Kvůli autům tady trpí asi 400 lidí, kteří žijí v domech podél silnice. Hygienici dokonce nedávno pohrozili, že Ředitelství silnic a dálnic dají vysokou pokutu, jestli se situace nezmění. Ředitelství slíbilo, že nechá lidem vyměnit okna - namontuje jim taková, která lépe tlumí hluk z ulice.
Kamionová doprava trápí i Nový Knín na Příbramsku. „Když je Praha neprůjezdná, navolí si řidiči na palubním počítači objízdnou trasu. Pokud jsou již za Plzní a chtějí pokračovat na Brno, computer je zavede k nám,“ postěžoval si starosta Nového Knína Tomáš Havlíček.
Bohužel, počítač podle novoknínského starosty asi netuší, jak složité je proplétat se s kamionem uličkami středověkého města. „Obávám se, že se zavedením mýtného to bude ještě horší. Řidiči budou chtít ušetřit a na okresní silnice se jich s kamiony vydá ještě více,“ podotýká novoknínský starosta.
Problémy s kamionovou dopravou narůstají i v Miličíně na Benešovsku, který leží na trase z Českých Budějovic do Prahy. „Provoz se neustále zvyšuje. Myslíme si, že údaje o četnosti kamionů jsou zkreslené, a tak připravujeme vlastní měření. Možná si vyžádáme i měření hluku, ale na protihlukovou stěnu podle ředitelství silnic stejně nejsou peníze,“ uvedl starosta Vlastimil Poustecký. Miličínem projede podle posledních výpočtů denně téměř 16 tisíc vozidel, z toho třetina jsou kamiony.
reklama
Mikeš údajně zmanipuloval měření hlučnosti ve městě. „Domluvili jsme se s radnicí na utajeném měření hluku, aby výsledky byly co nejvíce objektivní. Jenže termíny byly záměrně vyzrazeny a firma kamiony odvolala do jiného překladiště,“ tvrdí Jiří Drahovzal z občanského sdružení Mělnický občan. Místo více než stovky kamionů, které tudy za jedinou noc projedou, jich první den měření projelo pouze čtrnáct.
„Už na začátku jsem sdružení upozornil, že termín nechci znát. A také ho neznám,“ ohradil se Mikeš, který pracuje jako vedoucí odboru životního prostředí.
Jeho slova potvrdil ředitel přístavu Mělník, kam kamiony směřují, Jan Šnejdárek: „Při cestě do práce jsem si sám všiml počítání aut, z toho jsem usoudil, že asi probíhá měření.“
Druhé trestní oznámení podalo sdružení již před dvěma měsíci na Krajskou hygienickou stanici - za to, že nic nepodnikla, když při měření před devíti měsíci zjistila překročení limitů hlučnosti.
Obě oznámení bude policie prošetřovat, jestli to ale Mělníku od kamionů pomůže, není jisté. Řešením by byl obchvat, na tom se ale nemůže dohodnout radnice. Kamionová doprava Mělník trápí od roku 2002, kdy do nevyužívaného přístaviště přišel největší světový přepravce Maersk.
A Mělník není jediný, koho trápí nákladní doprava. Kostelcem nad Labem projede každou minutu jedno auto. „Největší problémy máme s tím, že se na hlavním tahu nachází mateřská i základní škola,“ uvedl kostelecký starosta Josef Chalupa.
Velké problémy s dopravou mají i lidé v Kolíně. Průtah městem od Prahy na Čáslav je podle měření nejhlučnější silnicí ve středních Čechách.
Kvůli autům tady trpí asi 400 lidí, kteří žijí v domech podél silnice. Hygienici dokonce nedávno pohrozili, že Ředitelství silnic a dálnic dají vysokou pokutu, jestli se situace nezmění. Ředitelství slíbilo, že nechá lidem vyměnit okna - namontuje jim taková, která lépe tlumí hluk z ulice.
Kamionová doprava trápí i Nový Knín na Příbramsku. „Když je Praha neprůjezdná, navolí si řidiči na palubním počítači objízdnou trasu. Pokud jsou již za Plzní a chtějí pokračovat na Brno, computer je zavede k nám,“ postěžoval si starosta Nového Knína Tomáš Havlíček.
Bohužel, počítač podle novoknínského starosty asi netuší, jak složité je proplétat se s kamionem uličkami středověkého města. „Obávám se, že se zavedením mýtného to bude ještě horší. Řidiči budou chtít ušetřit a na okresní silnice se jich s kamiony vydá ještě více,“ podotýká novoknínský starosta.
Problémy s kamionovou dopravou narůstají i v Miličíně na Benešovsku, který leží na trase z Českých Budějovic do Prahy. „Provoz se neustále zvyšuje. Myslíme si, že údaje o četnosti kamionů jsou zkreslené, a tak připravujeme vlastní měření. Možná si vyžádáme i měření hluku, ale na protihlukovou stěnu podle ředitelství silnic stejně nejsou peníze,“ uvedl starosta Vlastimil Poustecký. Miličínem projede podle posledních výpočtů denně téměř 16 tisíc vozidel, z toho třetina jsou kamiony.
reklama
Online diskuse
Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk




