MF Dnes: Autobusy Broumovsku pomohly
3.6.2004 | BROUMOV | MF Dnes | Ivan Macek |
Lidé z odlehlých vesnic na Broumovsku mají od ledna o starost méně: jejich obcemi projíždějí linkové autobusy i sedmnáctkrát denně. Dopravci z krajské firmy Oredo, kteří reformu autobusové dopravy na Broumovsku připravili, vsadili na malé vozy. Ty nechali projíždět obcemi bez větších přestávek.
Počet spojů z Broumova do Heřmánkovic nebo Křinic se oproti stejným měsícům loňského roku ztrojnásobil. Spokojen je po prvních měsících fungování nového systému i kraj, kterému se na Broumovsku podařilo snížit dotace na ztráty dopravců.
"Snížení ztráty je pro nás podstatné, protože máme omezené množství peněz. Lidé dostanou kvalitní služby za méně peněz. Chceme reformu provést i jinde. Návrh připraví firma Oredo, která je organizátorem dopravy v kraji, a Broumovsko poslouží jako školní příklad, že změny v dopravě obcím pomohou," uvedl krajský radní zodpovědný za dopravu Jaroslav Vácha.
Kraj letos dotuje autobusovou dopravu ve svém regionu více než 152 miliony korun. Tvrdí, že bez sladění jízdních řádů bude veřejná doprava stále ztrátovější.
"Jsme jediný kraj v republice, který zřídil samostatnou firmu, která organizuje dopravu. Podobné firmy mají velká města, jako je Praha, Brno nebo Ostrava. Probojovat změny jízdních řádů je těžké, protože obce bývají proti, ale zkušenosti už máme. Vloni jsme ušetřili na menších změnách jízdních řádů asi sedm milionů korun. Letošní reforma na Broumovsku je zatím největší," řekl radní.
Karosy i minibusy
Změna veřejné autobusové dopravy a jízdních řádů na Broumovsku nastala letos v lednu. Místo dřívějších devíti velkých autobusů kraj využil tří starších karos a zbytek doplnil třemi minibusy s kapacitou 17 cestujících.
"Nákup levnějších minibusů byl jedním z kroků, které usnadnily změny v dopravě. Provoz malých vozů je méně nákladný a minibusy můžeme nasadit prakticky nepřetržitě, takže jsou lépe využité. Navíc jsou nové a poskytují lepší prostředí pro cestující než starší vozy," vysvětlil hlavní technolog krajské firmy Oredo Pavel Matouš.
Nižší náklady na provoz nových vozů umožnily přidat autobusové spoje.
"Například na lince Heřmánkovice - Broumov - Křinice jsme nechali projíždět skupinová taxi s minimálními přestávkami. Jeden spoj vyjde zhruba na každou hodinu a někdy i méně. Celkově projede na této lince sedmnáct spojů za den, doprava začíná už před pátou hodinou ranní a končí až po desáté večer," sdělil Matouš.
Ten je spokojen zejména s lepším využitím autobusových linek.
"Nepotvrdily se zatím argumenty, že lidé nebudou nové autobusy využívat. Naopak, podle údajů, které máme, se počet cestujících na Broumovsku už v lednu a únoru zvýšil oproti stejnému období loňského roku téměř o 40 procent," uvedl Matouš.
Na lince mezi Heřmánkovicemi a Broumovem jezdí letos autobusem dokonce více než dvojnásobek loňského počtu cestujících.
Starostům se změna líbí
Rostoucí zájem o autobusovou dopravu potvrzují i starostové. "Dříve se místní lidé báli odjet do Broumova na nákup, protože by na zpáteční autobus museli čekat dvě a půl hodiny. Teď vědí, že autobus jede každou hodinu. Začínají už jezdit i ti, kteří dříve dopravu prakticky nevyužívali. Za pět měsíců jsme tu zatím neměli žádné problémy a lidé si nové spojení chválí. Nejen z Martínkovic, ale i z vedlejších obcí," řekl martínkovický starosta Jaromír Jirka.
Jeho slova potvrzuje i starostka Heřmánkovic Ludmila Jansová.
"Autobusové spojení je podstatně lepší než před rokem. To je jednoznačné. Menší autobusy úplně stačí a lidé mohou jezdit častěji. Je to změna, kterou využívají nejen školáci, ale i lidé, kteří jedou k lékaři nebo za kulturou. O víkendech tady dříve autobusy nejezdily vůbec, nyní jede spoj čtyřikrát denně," uvedla starostka.
Dopravu si chválí i obyvatelé Broumova.
"Když reforma v lednu začínala, dostala jsem jen asi dvě nebo tři stížnosti. V jednom případě si pisatel stěžoval, že nemá autobusové spojení z Olivětína do Meziměstí a musí jet vlakem, ve druhém, že autobus nezajíždí v Rožmitálu, který je častí Broumova, až na koncovou zastávku. Víc námitek nebylo. Spojení je teď jednoznačně lepší," sdělila broumovská starostka Libuše Růčková.
Výhoda pro nezaměstnané
Přestože je nezaměstnanost na Broumovsku jednou z největších v kraji, celkový počet nezaměstnaných převyšuje deset procent, odborníci tvrdí, že doprava už není při hledání práce problém.
"Nezaměstnanost je v odlehlejších obcích, jako jsou Heřmánkovice, sice stále vysoká a pohybuje se kolem dvaceti procent, ale doprava už není překážkou k získání práce. Autobusy jezdí prakticky každou hodinu a zatím jsem si nevšiml, že by lidem bránilo špatné spojení. Když se zaměstnavatel se zájemcem o práci dohodnou, lze pracovní dobu o něco posunout. Problém je v nabídce míst. Počet nezaměstnaných na Broumovsku už sice dva měsíce klesá, ale volných míst je stále málo," řekl vedoucí Úřadu práce v Broumově Rostislav Horych. To potvrzuje i Matouš. "Při vytváření letošních jízdních řádů jsme spolupracovali zejména s velkými zaměstnavateli. Dobrou spolupráci jsme měli například s Vebou Broumov, kam část lidí za prací dojíždí. Myslím, že se nám podařilo jejich návrhy uskutečnit," sdělil dopravní odborník.
Kraj uvažuje, že si obce na dopravu budou muset příští rok připlatit. Starostové s tím souhlasí.
"O našem podílu budeme ještě v září jednat, protože rozpočet obce je hodně napjatý, ale část nákladů asi zaplatíme, protože doprava lidem vyhovuje," uvedla Jansová.
***
* Autobusová doprava na Broumovsku
Krajská firma Oredo, která spravuje veřejnou dopravu, v lednu změnila linky i jízdní řády autobusů na Broumovsku, radikální změna je první v Hradeckém kraji.
Kraj vyměnil dopravce i vozový park: místo 9 autobusů jezdí 3 karosy a 3 nové minibusy pro 17 osob.
Reforma veřejné autobusové dopravy využila poprvé v Čechách skupinová taxi.
Výsledky
* na některých linkách se počet spojů ztrojnásobil
* vyřešení víkendové dopravy, cestující se bez problémů dostane tam i zpět
* stoupl počet cestujících za rok přibylo o 82 procent lidí
* kraj místo 26 korun na kilometr dotuje v průměru pouze 16 korun
* počet lidí přepravených autobusy vzrostl o 40 procent
* ztráta hrazená na Broumovsku krajem klesla asi o 4 procenta
Linka Heřmánkovice - Broumov - Křinice
* doprava skupinovým taxi
* kyvadlová doprava začíná před 5 hodinou ráno a končí po 10 hodině večer
* na trase je každý den 17 spojů, třikrát více než vloni
* náklady jsou vyšší o 40 procent, ale tržby se více než zdvojnásobily
reklama
"Snížení ztráty je pro nás podstatné, protože máme omezené množství peněz. Lidé dostanou kvalitní služby za méně peněz. Chceme reformu provést i jinde. Návrh připraví firma Oredo, která je organizátorem dopravy v kraji, a Broumovsko poslouží jako školní příklad, že změny v dopravě obcím pomohou," uvedl krajský radní zodpovědný za dopravu Jaroslav Vácha.
Kraj letos dotuje autobusovou dopravu ve svém regionu více než 152 miliony korun. Tvrdí, že bez sladění jízdních řádů bude veřejná doprava stále ztrátovější.
"Jsme jediný kraj v republice, který zřídil samostatnou firmu, která organizuje dopravu. Podobné firmy mají velká města, jako je Praha, Brno nebo Ostrava. Probojovat změny jízdních řádů je těžké, protože obce bývají proti, ale zkušenosti už máme. Vloni jsme ušetřili na menších změnách jízdních řádů asi sedm milionů korun. Letošní reforma na Broumovsku je zatím největší," řekl radní.
Karosy i minibusy
Změna veřejné autobusové dopravy a jízdních řádů na Broumovsku nastala letos v lednu. Místo dřívějších devíti velkých autobusů kraj využil tří starších karos a zbytek doplnil třemi minibusy s kapacitou 17 cestujících.
"Nákup levnějších minibusů byl jedním z kroků, které usnadnily změny v dopravě. Provoz malých vozů je méně nákladný a minibusy můžeme nasadit prakticky nepřetržitě, takže jsou lépe využité. Navíc jsou nové a poskytují lepší prostředí pro cestující než starší vozy," vysvětlil hlavní technolog krajské firmy Oredo Pavel Matouš.
Nižší náklady na provoz nových vozů umožnily přidat autobusové spoje.
"Například na lince Heřmánkovice - Broumov - Křinice jsme nechali projíždět skupinová taxi s minimálními přestávkami. Jeden spoj vyjde zhruba na každou hodinu a někdy i méně. Celkově projede na této lince sedmnáct spojů za den, doprava začíná už před pátou hodinou ranní a končí až po desáté večer," sdělil Matouš.
Ten je spokojen zejména s lepším využitím autobusových linek.
"Nepotvrdily se zatím argumenty, že lidé nebudou nové autobusy využívat. Naopak, podle údajů, které máme, se počet cestujících na Broumovsku už v lednu a únoru zvýšil oproti stejnému období loňského roku téměř o 40 procent," uvedl Matouš.
Na lince mezi Heřmánkovicemi a Broumovem jezdí letos autobusem dokonce více než dvojnásobek loňského počtu cestujících.
Starostům se změna líbí
Rostoucí zájem o autobusovou dopravu potvrzují i starostové. "Dříve se místní lidé báli odjet do Broumova na nákup, protože by na zpáteční autobus museli čekat dvě a půl hodiny. Teď vědí, že autobus jede každou hodinu. Začínají už jezdit i ti, kteří dříve dopravu prakticky nevyužívali. Za pět měsíců jsme tu zatím neměli žádné problémy a lidé si nové spojení chválí. Nejen z Martínkovic, ale i z vedlejších obcí," řekl martínkovický starosta Jaromír Jirka.
Jeho slova potvrzuje i starostka Heřmánkovic Ludmila Jansová.
"Autobusové spojení je podstatně lepší než před rokem. To je jednoznačné. Menší autobusy úplně stačí a lidé mohou jezdit častěji. Je to změna, kterou využívají nejen školáci, ale i lidé, kteří jedou k lékaři nebo za kulturou. O víkendech tady dříve autobusy nejezdily vůbec, nyní jede spoj čtyřikrát denně," uvedla starostka.
Dopravu si chválí i obyvatelé Broumova.
"Když reforma v lednu začínala, dostala jsem jen asi dvě nebo tři stížnosti. V jednom případě si pisatel stěžoval, že nemá autobusové spojení z Olivětína do Meziměstí a musí jet vlakem, ve druhém, že autobus nezajíždí v Rožmitálu, který je častí Broumova, až na koncovou zastávku. Víc námitek nebylo. Spojení je teď jednoznačně lepší," sdělila broumovská starostka Libuše Růčková.
Výhoda pro nezaměstnané
Přestože je nezaměstnanost na Broumovsku jednou z největších v kraji, celkový počet nezaměstnaných převyšuje deset procent, odborníci tvrdí, že doprava už není při hledání práce problém.
"Nezaměstnanost je v odlehlejších obcích, jako jsou Heřmánkovice, sice stále vysoká a pohybuje se kolem dvaceti procent, ale doprava už není překážkou k získání práce. Autobusy jezdí prakticky každou hodinu a zatím jsem si nevšiml, že by lidem bránilo špatné spojení. Když se zaměstnavatel se zájemcem o práci dohodnou, lze pracovní dobu o něco posunout. Problém je v nabídce míst. Počet nezaměstnaných na Broumovsku už sice dva měsíce klesá, ale volných míst je stále málo," řekl vedoucí Úřadu práce v Broumově Rostislav Horych. To potvrzuje i Matouš. "Při vytváření letošních jízdních řádů jsme spolupracovali zejména s velkými zaměstnavateli. Dobrou spolupráci jsme měli například s Vebou Broumov, kam část lidí za prací dojíždí. Myslím, že se nám podařilo jejich návrhy uskutečnit," sdělil dopravní odborník.
Kraj uvažuje, že si obce na dopravu budou muset příští rok připlatit. Starostové s tím souhlasí.
"O našem podílu budeme ještě v září jednat, protože rozpočet obce je hodně napjatý, ale část nákladů asi zaplatíme, protože doprava lidem vyhovuje," uvedla Jansová.
***
* Autobusová doprava na Broumovsku
Krajská firma Oredo, která spravuje veřejnou dopravu, v lednu změnila linky i jízdní řády autobusů na Broumovsku, radikální změna je první v Hradeckém kraji.
Kraj vyměnil dopravce i vozový park: místo 9 autobusů jezdí 3 karosy a 3 nové minibusy pro 17 osob.
Reforma veřejné autobusové dopravy využila poprvé v Čechách skupinová taxi.
Výsledky
* na některých linkách se počet spojů ztrojnásobil
* vyřešení víkendové dopravy, cestující se bez problémů dostane tam i zpět
* stoupl počet cestujících za rok přibylo o 82 procent lidí
* kraj místo 26 korun na kilometr dotuje v průměru pouze 16 korun
* počet lidí přepravených autobusy vzrostl o 40 procent
* ztráta hrazená na Broumovsku krajem klesla asi o 4 procenta
Linka Heřmánkovice - Broumov - Křinice
* doprava skupinovým taxi
* kyvadlová doprava začíná před 5 hodinou ráno a končí po 10 hodině večer
* na trase je každý den 17 spojů, třikrát více než vloni
* náklady jsou vyšší o 40 procent, ale tržby se více než zdvojnásobily
reklama
Online diskuse
Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk




