https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/co-pisi-jini/autobusy-na-plyn-se-blizi
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

MF Dnes: Autobusy na plyn se blíží...

5.2.2008 | TŘEBÍČ | MF Dnes | Michaela Šimová |
Možná to nebude trvat až tak dlouho a z ulic Třebíče zmizí naftové autobusy. Radnice totiž hodlá usilovat o evropské peníze na ekologickou dopravu. „Bude možné čerpat peníze i na obnovu vozového parku městské hromadné dopravy. Strop dotace je sto milionů korun. Lze získat až stoprocentní dotaci. Požádáme o ni,“ hlásí starosta Ivo Uher.
 
Pokud by Třebíčští dosáhli na horní dotační hranici, pak by mohli pořídit kolem dvaceti autobusů na stlačený plyn.

„Pořizovací cena jednoho je zhruba pět milionů korun. Nyní jezdí po městě sedmadvacet dieslových autobusů. Obměnili bychom podstatnou část,“ zamyslel se Uher s tím, že žádost o dotaci je město připraveno podat, jakmile bude vypsána výzva. Podle starosty by to mohlo být letos v květnu.

„Projekt nastavíme tak, že bude jednak ekonomická úspora na plynových autobusech a pak pozitivní dopad na životní prostředí,“ zmínil se Uher.

Plynový autobus už si obyvatelé osahali. Brázdil ulice před Vánoci. Vyjel z montážní linky třebíčského výrobce, firmy Tedom. Ten ho zapůjčil radnici na zkoušku.

„Moc pěkně se tam nastupuje. A toho prostoru, co tam je. Ocenila jsem i to, že je takový tichoučký. Ne jak u jiných autobusů, kde ty motory hučí. Tady jsme si se známou celou cestu povídaly a motor nás nerušil. Víte, my špatně slyšíme. A nesmrděl, když stál s nastartovaným motorem na zastávce,“ glosovala tehdy sedmdesátnice Jiřina Pokorná. Nejen pohodlný, ale také šetrný k plicím Třebíčanů i k městské kase, takový je tedy plynem poháněný autobus. „Uvádí se úspora oproti dieslům tři korunu na kilometr. To už je významné,“ pravil starosta Uher.

Změnu by uvítala třebíčská opoziční zastupitelka Hana Houzarová ze strany zelených.

„Myslím si, že od města je to dobrý počin, požádat o evropské peníze na ekologické autobusy. Každá snaha o vylepšení životního prostředí je dobrá. Naftové autobusy vypouštějí do ovzduší i karcinogenní látky. Plynové jsou mnohem šetrnější,“ hloubá Houzarová. Nejvíc by se jí líbilo, kdyby po Třebíči jezdily autobusy s elektromotorem. „Existují, ale jsou hodně nákladné. V současnosti jsou ty plynové nejlepší,“ míní Houzarová.

Když radnice peníze získá, nakoupí autobusy na plyn do svého majetku.

„Pronajímali bychom je přepravci. Nyní připravujeme výběrové řízení na nového provozovatele městské dopravy. Stávajícímu končí letos smlouva,“ uvedl Uher.
reklama

 
Michaela Šimová

| MF Dnes

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

 
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist