https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/co-pisi-jini/automobilka-hyundai-muze-znamenat-zasadni-zlom
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Právo: Automobilka Hyundai může znamenat zásadní zlom

2.1.2006 | OSTRAVA | Právo | Radim Kijonka |
Rozhovor s hejtmanem Moravskoslezského kraje, Evženem Tošenovským.
 
* V našem minulém bilančním rozhovoru na začátku roku 2005 jste říkal, že se Moravskoslezský kraj pomalu dostává za bod zlomu při cestě k ekonomickému rozvoji. Příchod automobilky Hyundai by byl pro kraj zřejmě zlomový...

Příchod automobilky je výsledkem snahy, jako je nastartování stavby dálnice, příprava letiště Mošnov. Automobilka by mohla být určitě velmi výrazným impulsem, který by to najednou roztočil, urychlil běh věcí. Samotná automobilka vyvolává nutnost dalších staveb, například silničního napojení na Slovensko, což zároveň napomáhá i Třinecku. Já si proto myslím, že může být tím velmi zásadním zlomem.

* Ve kterých dalších oblastech by se odrazil příchod automobilky do regionu?

Kdyby se opravdu objevil korejský investor, tak se rozdýchají další odvětví, například textilní nebo chemický průmysl. Určitě by to mělo vliv na školství. Do budoucna se mohou připravovat pro automobilku tři tisíce lidí.

* Tvoří proto kraj kvůli automobilce nějakou strategii pro školství?

Víme, že na příchod automobilky je schopná reagovat Vysoká škola báňská-Technická univerzita. Ta je schopna zvládnout změnu oborů. To samé některé průmyslovky a učiliště. V této chvíli zhruba víme, kterou střední školu bychom mohli vytipovat. Hovořili jsme o tom s představiteli společnosti Hyundai. Ale pokud nepadne definitivní rozhodnutí, vše je v rovině kdyby.

* Jak je na automobilku napojen textilní a chemický průmysl?

Málokdo si uvědomuje, kolik věcí z textilu je v autě - od kabelových svazků až po potahy na sedačky. Uplatnění chemie je odvozeno od toho, že mnoho věcí je v automobilu umělých, ze šlechtěných a kvalitnějších hmot.

* Které oblasti služeb si polepší?

Před několika dny jsem dostal například požadavek od zahradnické firmy, která má zájem někde v Nošovicích koupit od kraje zbytkovou půdu, protože by chtěla nabízet květiny. Na tom je vidět, že spektrum služeb je obrovské. Bude tam určitě velká kantýna, rychlé občerstvení. To všechno generuje požadavek od výrobců rohlíků a housek přes dodavatele rukavic až po prádelny a čistírny. Automobilka bude všechny tyto služby poptávat v okolí, není možné, aby vozila rohlíky z velké dálky.

* Někteří lidé míní, že v automobilce budou dělat za mizerné peníze. Automobilka jenom využije investičních pobídek od státu, v budoucnu se sbalí a přesune dál na východ za ještě levnější pracovní silou. Hrozí to?

Představa, že by společnost Hyundai investovala do Nošovic 40 miliard korun a po dvou třech letech odešla, protože dostane někde jinou nabídku, je nonsens. Obrovské investiční náklady jsou garancí toho, že tady chtějí zůstat minimálně deset let. Říkám - minimálně.

* Obavy lidí jsou tedy liché?

V případě elektronické firmy je přesun jednoduchý. Popadnu robot a odvezu ho někam jinam. U automobilky je toněco jiného. Jaké budou platy, si netroufám říct. Společnost vůbec neuvažuje, že by dovážela lidi. Chce využít technické erudice obyvatel našeho kraje. Proto bych se nebál, že by směřovali někam dál na východ, protože by si museli připravit pracovní sílu znovu od začátku. Kdežto tady vědí, že potřebné zaměstnance najdou.

* V Česku by to byla po Škodě Auto a TPCA už třetí velká automobilka. To by asi nahrávalo zaměstnancům, o které by se mohly automobilky přetahovat.

Odborník opravdu určitě nemusí mít obavu, že bude mít nízký plat. Složitější je to u méně kvalifikované síly, která je vždy v nevýhodné pozici. Na druhé straně podle toho, co jsem viděl v Koreji, se společnost Hyundai blíží k baťovskému stylu. Ukázkově se chlubí, jak se stará o své zaměstnance. V Koreji jsem vysledoval, že je velmi těžké se do společnosti dostat, ale když už je někdo vybrán, tak má velmi slušné postavení. Já znám platové podmínky v korejských firmách, možná lidé budou překvapeni. Právě ta konkurence žene platy nahoru.

* Co když automobilka Hyundai do kraje nepřijde?

Tak bude jiný investor. Těch rozjednaných investorů, se kterými přes CzechInvest jednáme, je velká řada.

* Můžete naznačit z jakých oborů?

Nemohu.

* Je tam stejně velký investor jako Hyundai?

Není tam investice v takovém rozsahu. Hyundai je velmi výjimečná záležitost, protože automobilky nerealizují takovou investici po světě každý den. Když se o místě takové investice rozhodne, tak o tom informují noviny po celém světě s palcovými titulky. Teď ale vše záleží na jednání zástupců našeho státu s automobilkou Hyundai.

* Změňme téma. Na kolik peněz z Evropské unie si může v příštích letech sáhnout přímo Moravskoslezský kraj?

V této chvíli víme, že ta částka má být jenom dvě miliardy korun. Myslím, že je to velmi málo. Musí se ale ještě rozhodnout, jaké další prostředky půjdou do krajů. V této chvíli proto nedokážu přesně odpovědět.

* Už jste zmiňoval, že získávání prostředků z Unie je velmi nákladné.

Administrativa je velmi složitá. Hlavní problém je financování ex post, kdy si subjekty musejí samy nejdříve zajistit financování svých projektů. Například když chce obec postavit čističku vod za 100 miliónů korun, tak musí nejdříve získat pět miliónů korun na projekt. A to ještě vůbec neví, jestli její projekt bude vybrán. Ty prostředky jsou velmi rizikové a nákladné. Administrativa vyžaduje řádově desítky lidí, kteří musejí na úřad přijít. Musejí zpracovat projekty a zajistit spoustu dalších věcí. Jsou to značně drahé peníze. My za to zaplatíme desítky milióny korun na úřednických platech.

* Kraj se letos poprvé zadluží, půjčí si od Evropské investiční banky 1,1 miliardy korun. Jak lidé v regionu poznají, že kraj získal takový balík peněz?

Ta jedna miliarda není klasický dluh, který by se splácel. My chceme díky těmto penězům financovat projekty a jakmile na ně zpětně přijdou evropské peníze, tak je splatíme. Kde to lidé poznají? Tak zejména na letištní budově v Mošnově, na silnicích druhé a třetí třídy, které chceme opravit.

* Nehrozí u tak velkého úvěru, že ho budou splácet příští generace?

Nehrozí. Nezadlužujeme kraj. My máme otevřený úvěrový rámec na 1,1 miliardy, který nemusíme vyčerpat. Zatím jsme uvolnili 400 miliónů korun. Tento úvěr je velmi výhodný, úrok je kolem dvou procent. Takový bychom nikdy u komerční banky nedostali. Druhá věc je, že jsme pod kontrolou Evropské investiční banky, takže je menší riziko, že bychom udělali chybu a museli peníze vracet.

* A teď k politice: kdyby ODS v příštích volbách neuspěla, nahradil byste v čele strany Mirka Topolánka? Mluví se o vás jako o jednom z adeptů, který by ho mohl vystřídat. Hrozí tedy, že by kraj příští rok přišel o hejtmana?

Já jsem přesvědčen, že ODS volby vyhraje, že hejtman zůstane hejtmanem. Že nebudu vystaven tomu, abych o tom musel přemýšlet.

* Bránil byste se případné nabídce na post předsedy ODS?

Teď vůbec nepřemýšlím, co kdyby, protože je to zbytečné. Teď mám starostí dost. Já doufám, že ODS vyhraje. Pro mě je zásadní má rodina a hlavně má žena.
reklama

 
Radim Kijonka

| Právo

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

 
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist