https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/co-pisi-jini/automobilova-doprava-dosahla-asi-maxima
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Právo: Automobilová doprava dosáhla asi maxima

18.5.2009 | PRAHA | Právo | Jana Šprunková |
V Praze je jeden z nejvyšších stupňů motorizace v republice, množství aut pomalu dohání počet obyvatel.
 
Automobilová doprava v hlavním městě dosáhla zřejmě svého maxima. Z dopravních sčítání vyplývá, že se vloni na celé pražské komunikační síti zvýšila jen o 0,5 procenta ve srovnání s rokem předchozím.
V minulých letech to bývalo o 6 až 8 procent. „Ono už se aut do ulic ani více nevejde,“ konstatoval náměstek ředitele TSK Ladislav Pivec.

Auta v Praze najedou za 24 hodin pracovního dne 21 miliónů kilometrů. Proti roku 1990 je to trojnásobek. Denně se tvoří kolony, na některých úsecích pravidelně platí ve špičkách nejvyšší stupeň průjezdnosti. Není divu. Automobilů je v metropoli registrováno přes 906 tisíc, z toho osobních 678 tisíc.
„Jedno motorové vozidlo tak připadá na 1,4 obyvatele, což je jeden z nejvyšších stupňů motorizace nejen v republice, ale i v Evropě,“ uvedl Pivec. Další tisíce aut do Prahy pak vjíždějí. Hranice vnějšího koridoru hlavního města vloni přejelo za čtyřiadvacet hodin v průměru přes 282 tisíc vozidel.

Odborníci odhadují, že aut v samotné Praze už příliš přibývat nebude. Podle statistických údajů ho vlastní již teď prakticky každá rodina. Ani loňské ceny pohonných hmot nedokázaly řidiče přimět, aby dali přednost městské hromadné dopravě. Jak vyplývá z dopravní ročenky za loňský rok, kterou v těchto dnech vydala TSK, v každém autě seděl přitom prakticky jen samotný řidič. Průměrná obsazenost automobilů se totiž rok od roku snižuje. Zatímco ještě v roce 1990 činila 1,7 osoby, vloni už jen 1,3.
I když Praha dnes a denně vypadá jako jedno velké parkoviště, i mezi jednotlivými komunikacemi lze ještě rozlišovat. „Nejzatíženějším úsekem Prahy i České republiky je Barrandovský most, kterým denně jezdí 137 tisíc aut,“ řekl Pivec.

Jen o 7 tisíc aut méně projíždí Jižní spojkou v úseku Vídeňská a 5. května. Ale ani magistrála v centru nijak nezaostává v této alarmující statistice. Wilsonovou na přemostění Masarykova nádraží projíždí denně 104 tisíc vozidel, u Hlavního nádraží pak 97 tisíc.

Některé mimoúrovňové křižovatky jsou na tom ještě hůře. „Nejvíce zatíženou je křižovatka 5. května a Jižní spojky, kde za den projede 216 tisíc aut,“ sdělil Pivec. Křížení Strakonické a Barrandovského mostu jich pak denně absolvuje 180 tisíc. Na běžných křižovatkách je nejvíce rušno na Poděbradské s Kbelskou, Anglické s Legerovou a Žitné s Mezibranskou, kterými se denně prožene kolem 74 tisíc automobilů.

I přes vysoký růst automobilového provozu považují odborníci za pozitivní, že se v posledních osmi letech snížil počet zraněných při dopravních nehodách. Zatímco v roce 2000 jich bylo 3861, vloni 2313, přičemž provoz stoupl o čtvrtinu. I tak se stalo vloni v Praze přes 30 tisíc nehod, při kterých zemřelo 38 lidí. Mrtvých tudíž bylo o pět více než v roce 2007.

***

Nejzatíženější úrovňové křižovatky
křižovatka počet aut za den
Poděbradská–Kbelská 74 000
Anglická–Legerova 74 000
Žitná–Mezibranská 73 000
Černokostelecká–Průmyslová 71 000
Jiráskovo náměstí 68 000

Aut už se do ulic víc nevejde Ladislav Pivec, náměstek ředitele TSK

reklama

 
Jana Šprunková

| Právo

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

 
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist