MF Dnes: Běchovice pohřbené dálnicí zaživa
23.10.2009 | PRAHA | MF Dnes | Petr Švec |
Ještě letos se měl začít podle plánů Ředitelství silnic a dálnic stavět další úsek Pražského okruhu mezi D1 a Běchovicemi.
Nezačne. Proti stavbě se náhle odvolaly desítky obyvatel Běchovic i místní radnice. Proč? Zjistili, že by jejich čtvrť po dokončení okruhu zůstala de facto pohřbena zaživa.
Zhruba sto dvacet domů se totiž dostalo do takzvaného ochranného hlukového pásma. To si místní lidé včetně zdejších úředníků nejprve mylně vysvětlovali jako pásmo, které má být obzvlášť chráněno před hlukem z dálnice protihlukovými bariérami.
Jenže termín znamená něco zcela jiného. To, že ve čtvrti budou zakázány stavby škol, ordinací či bytových domů. Výstavba vilek nebo třeba dostavby již stojících domů pak musí splnit tak přísná kritéria, že získat stavební povolení bude prakticky nemožné.
Rozvoj obce by byl zcela zastaven. „Nechali by nás tu jen dožít. Nemohl bych si přistavit ani patro k domu,“ stěžuje si místní obyvatel Miroslav Mevald.
Nehledě na to, že tím rapidně klesne cena zdejších nemovitostí.
Potíž podle místní radnice je ta, že jen 250 metrů od domů vyroste nová křižovatka, kde se bude na okruh napojovat nynější Šterboholská radiála a také nová čtyřproudá kolínská silnice, kterou nyní supluje úzká Českobrodská ulice.
Počítá se s tím, že tudy denně projede na 110 tisíc aut. „Přitom už dneska tu je hluk, který při západním větru převyšuje limity,“ upozorňuje další z místních lidí, Jiří Osvald.
Před týdnem kolem jedenácté hodiny dopoledne naměřil hlukoměrem na okraji obce před zraky redaktorů MF DNES hluk 62 decibelů. Povolená hranice ve dne je jen 60 decibelů. „A to tu bude o dvě dálnice víc. Navíc kousek odtud vede železniční koridor,“ dodává Osvald.
Podivný postoj k okruhu u Běchovic zaujali i pražští hygienici. Ti totiž před dvěma lety výstavbu dálnice schválili. Zároveň však vydali zákaz „nové výstavby zdravotnických a školských objektů a nové výstavby bytových domů“.
Zároveň omezili i výstavbu rodinných domů. Ten, kdo by si chtěl v části obce zvané Běchovice II postavit vilku, musel by nejprve doložit, že nebudou hlukem z dálnice ohroženi její obyvatelé. To znamená, že musí prakticky vybudovat kolem pozemku vysokou stěnu.
Hygienici vs. ministerstvo
Rozhodnutí hygieniků překvapilo i ministerstvo zdravotnictví, které před dvěma týdny rozhodlo, že stanovisko hygieniků je špatné, a dokonce v rozporu s právními předpisy. „Podle hlukové studie se i přes výstavbu desetimetrového protihlukového valu předpokládá v Běchovicích překročení limitů v noční době až o 3,3 decibelu. Konstatujeme, že hygienická stanice nepostupovala správně a její stanovisko bylo vydáno v rozporu s právními předpisy,“ píše se v odůvodnění ministerstva, které má MF DNES stejně jako stanoviska hygieniků k dispozici. Místní lidé požadují, aby se dálnice vyhnula jejich čtvrti velkým obloukem. Dávají přednost variantě okruhu, o níž se uvažovalo v polovině devadesátých let. To by dálnice vedla od D1 kolem středočeských Sluštic, Škvorce a Úval.
Běchovická radnice je umírněnější. „Chceme, aby byly dodržovány hlukové limity. To by mohlo vyřešit posunutí křižovatky okruhu se Štěrboholskou radiálou a novou kolínskou silnicí,“ řekl starosta Ondřej Martan. „Hledáme kompromis, nechceme do toho hodit vidle, když se to plánovalo patnáct let,“ dodal.
Křižovatka by se z laického pohledu posunout mohla. Okolo Běchovic jsou totiž jen pole a nejbližší domy jsou v Dubči kilometr odtud. „Jenže ta pole jsou velkým rozvojovým územím, které si Praha rezervuje,“ míní vedoucí stavební komise Lubor Horák.
Bez okruhu auta zahltí příští rok okolní okresky
Ředitelství silnic a dálnic si tak rozšiřuje seznam míst, kde bude mít problém s výstavbou. Potíže má již několik let u Suchdola na severozápadě metropole. Ředitelství varuje, že až bude příští rok otevřen úsek okruhu mezi D1 a Slivencem, bude dálnice k Běchovicím chybět a auta zahltí okolní okresky.
„Jedná se skutečně o dopravně velmi významnou stavbu obchvatu, která bude určitě od příštího roku velmi chybět,“ říká za ředitelství Martina Vápeníková.
***
* Okruh u Běchovic Kde má vést Jde o úsek Pražského okruhu mezi dálnicí D1 a Běchovicemi, který má navázat na úsek Slivenec - D1, jenž bude dokončen v létě příštího roku. Na úsek nové dálnice má navázat také nová kapacitní kolínská silnice, jež by výrazně odlehčila přetížené Českobrodské ulici. Křižovatka okruhu s touto silnicí a již zprovozněnou Šterboholskou radiálou je naplánována asi 150 metrů od běchovických domů. Délka a cena Dálnice je naplánována v délce 12,6 km a náklady na výstavbu se pohybují kolem 9,3 miliardy Kč. Kdy bude dokončen Dálnice měla být na jihovýchodě Prahy dokončena v roce 2013, se stavbou se mělo začít již letos v zimě. Odvolání místní radnice a obyvatel však výstavbu opozdí. Co navrhují Běchovice Místní lidé se dělí na dvě skupiny. Jedni žádají dostavbu okruhu i kolínské silnice, protože ubude aut přímo v centru obce. Druzí navrhují vést okruh obloukem kolem města až za Úvaly. Radnice navrhuje změnit plány křižovatky. Třeba ji posunout dále od obce
reklama
Zhruba sto dvacet domů se totiž dostalo do takzvaného ochranného hlukového pásma. To si místní lidé včetně zdejších úředníků nejprve mylně vysvětlovali jako pásmo, které má být obzvlášť chráněno před hlukem z dálnice protihlukovými bariérami.
Jenže termín znamená něco zcela jiného. To, že ve čtvrti budou zakázány stavby škol, ordinací či bytových domů. Výstavba vilek nebo třeba dostavby již stojících domů pak musí splnit tak přísná kritéria, že získat stavební povolení bude prakticky nemožné.
Rozvoj obce by byl zcela zastaven. „Nechali by nás tu jen dožít. Nemohl bych si přistavit ani patro k domu,“ stěžuje si místní obyvatel Miroslav Mevald.
Nehledě na to, že tím rapidně klesne cena zdejších nemovitostí.
Potíž podle místní radnice je ta, že jen 250 metrů od domů vyroste nová křižovatka, kde se bude na okruh napojovat nynější Šterboholská radiála a také nová čtyřproudá kolínská silnice, kterou nyní supluje úzká Českobrodská ulice.
Počítá se s tím, že tudy denně projede na 110 tisíc aut. „Přitom už dneska tu je hluk, který při západním větru převyšuje limity,“ upozorňuje další z místních lidí, Jiří Osvald.
Před týdnem kolem jedenácté hodiny dopoledne naměřil hlukoměrem na okraji obce před zraky redaktorů MF DNES hluk 62 decibelů. Povolená hranice ve dne je jen 60 decibelů. „A to tu bude o dvě dálnice víc. Navíc kousek odtud vede železniční koridor,“ dodává Osvald.
Podivný postoj k okruhu u Běchovic zaujali i pražští hygienici. Ti totiž před dvěma lety výstavbu dálnice schválili. Zároveň však vydali zákaz „nové výstavby zdravotnických a školských objektů a nové výstavby bytových domů“.
Zároveň omezili i výstavbu rodinných domů. Ten, kdo by si chtěl v části obce zvané Běchovice II postavit vilku, musel by nejprve doložit, že nebudou hlukem z dálnice ohroženi její obyvatelé. To znamená, že musí prakticky vybudovat kolem pozemku vysokou stěnu.
Hygienici vs. ministerstvo
Rozhodnutí hygieniků překvapilo i ministerstvo zdravotnictví, které před dvěma týdny rozhodlo, že stanovisko hygieniků je špatné, a dokonce v rozporu s právními předpisy. „Podle hlukové studie se i přes výstavbu desetimetrového protihlukového valu předpokládá v Běchovicích překročení limitů v noční době až o 3,3 decibelu. Konstatujeme, že hygienická stanice nepostupovala správně a její stanovisko bylo vydáno v rozporu s právními předpisy,“ píše se v odůvodnění ministerstva, které má MF DNES stejně jako stanoviska hygieniků k dispozici. Místní lidé požadují, aby se dálnice vyhnula jejich čtvrti velkým obloukem. Dávají přednost variantě okruhu, o níž se uvažovalo v polovině devadesátých let. To by dálnice vedla od D1 kolem středočeských Sluštic, Škvorce a Úval.
Běchovická radnice je umírněnější. „Chceme, aby byly dodržovány hlukové limity. To by mohlo vyřešit posunutí křižovatky okruhu se Štěrboholskou radiálou a novou kolínskou silnicí,“ řekl starosta Ondřej Martan. „Hledáme kompromis, nechceme do toho hodit vidle, když se to plánovalo patnáct let,“ dodal.
Křižovatka by se z laického pohledu posunout mohla. Okolo Běchovic jsou totiž jen pole a nejbližší domy jsou v Dubči kilometr odtud. „Jenže ta pole jsou velkým rozvojovým územím, které si Praha rezervuje,“ míní vedoucí stavební komise Lubor Horák.
Bez okruhu auta zahltí příští rok okolní okresky
Ředitelství silnic a dálnic si tak rozšiřuje seznam míst, kde bude mít problém s výstavbou. Potíže má již několik let u Suchdola na severozápadě metropole. Ředitelství varuje, že až bude příští rok otevřen úsek okruhu mezi D1 a Slivencem, bude dálnice k Běchovicím chybět a auta zahltí okolní okresky.
„Jedná se skutečně o dopravně velmi významnou stavbu obchvatu, která bude určitě od příštího roku velmi chybět,“ říká za ředitelství Martina Vápeníková.
***
* Okruh u Běchovic Kde má vést Jde o úsek Pražského okruhu mezi dálnicí D1 a Běchovicemi, který má navázat na úsek Slivenec - D1, jenž bude dokončen v létě příštího roku. Na úsek nové dálnice má navázat také nová kapacitní kolínská silnice, jež by výrazně odlehčila přetížené Českobrodské ulici. Křižovatka okruhu s touto silnicí a již zprovozněnou Šterboholskou radiálou je naplánována asi 150 metrů od běchovických domů. Délka a cena Dálnice je naplánována v délce 12,6 km a náklady na výstavbu se pohybují kolem 9,3 miliardy Kč. Kdy bude dokončen Dálnice měla být na jihovýchodě Prahy dokončena v roce 2013, se stavbou se mělo začít již letos v zimě. Odvolání místní radnice a obyvatel však výstavbu opozdí. Co navrhují Běchovice Místní lidé se dělí na dvě skupiny. Jedni žádají dostavbu okruhu i kolínské silnice, protože ubude aut přímo v centru obce. Druzí navrhují vést okruh obloukem kolem města až za Úvaly. Radnice navrhuje změnit plány křižovatky. Třeba ji posunout dále od obce
reklama
Online diskuse
Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk




