https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/co-pisi-jini/bez-obchvatu-se-praha-udusi
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Právo: Bez obchvatu se Praha udusí

29.10.2005 | PRAHA | Právo | Lucie Fialová |
Až stavbaři dokončí dálnice, které vedou do a z metropole, hrozí pražským silnicím, že je zahltí ještě víc aut. Stále totiž chybí dálniční obchvat, jež by už teď často ucpanému hlavnímu městu od vozidel z křižujících se dálnic ulevil.
 
"Podle našich odhadů se může po dokončení nových úseků znatelně zvýšit doprava kolem Prahy i přímo v hlavním městě," citovala ČTK generálního ředitele Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) Petra Laušmana. Už nyní podle údajů ŘSD Prahou pouze projíždí 38 procent z celkového počtu automobilů, které musí město denně pojmout. Příští rok by měly být dostavěny poslední část obchvatu Plzně na dálnici D5, úsek dálnice D8 z Ústí nad Labem na hranici s Německem a část dálnice D11 mezi Poděbrady a Hradcem Králové. Jenže řidiči se obchvatu možná dočkají později, než slibovaly původní plány. Poslední odhady počítají s rokem 2015, na vině je především zdlouhavé územní řízení a výkupy pozemků. Pokud se podaří změnit legislativu, lze hovořit o roku 2012. Radní pro dopravu Radovan Šteiner (ODS) považuje za velkou chybu, že stát nerozvíjí stavbu okruhu kolem města stejnou rychlostí jako budování jednotlivých dálnic. "Stát si musí uvědomit, že se prakticky všechny české dálnice sbíhají v Praze a že vnější okruh, jenž je umožní spojit, musí budovat stejným tempem jako tepny z hranic ku Praze. Jinak nastanou problémy," varuje. Práce podle něj nebrzdí chybějící finance. Peníze pocházejí z fondu Evropské unie. Problém spatřuje především v tom, že ministerstvo dopravy (MD) nevyvíjí dostatečný tlak na investora, ŘSD. Podle něj situaci komplikují i orgány ministerstva, které nevyřizují odvolání nebo námitky občanských sdružení dostatečně rychle a někdy ani v zákonem stanovené lhůtě. "Je to otázka jednak organizační a bohužel i politických priorit," tvrdí Šteiner. ŘSD upozorňuje na to, že výstavbu obchvatu nemůže urychlit. Potíž je v tom, že neexistuje územní plán velkého územního celku pražského regionu. "Mimo území Prahy není všude stále jasné, kde by měl okruh stát, a proto nemáme potřebná územní rozhodnutí a nemůžeme dále postupovat," postěžoval si ředitel. Mluvčí resortu dopravy Marcela Žižková pro Právo reagovala, že ministerstvo je připraveno stavět, ale nemůže dál postupovat, protože chybějí územní plány a rozhodnutí. Obchvat, s nímž počítala už dálniční koncepce z 30. let, měří 82 km. Řidičům slouží jen asi 16 z nich. Intenzívně se připravuje rozjezd etapy na severu mezi Březiněvsí, Suchdolem a Ruzyní. A také tří částí na jihu mezi Slivencem a dálnicí D1. Start úseku Slivenec-Lahovice ale brzdí odvolání neúspěšného účastníka výběrového řízení, Lahovice-Vestec ohrožují problémy se stanovením cen pro výkup pozemků, a co se týče části Vestec až D1, chybí územní plán středočeské aglomerace. Středočeské zastupitelstvo by jej mělo projednat v půli listopadu. Okruh dál povede ke Štěrboholské radiále. Jedná se přibližně o 15 km, stavba by mohla začít zřejmě v roce 2007. Na novou silnici od Satalic po Březiněves město netlačí, neboť problémy s dopravou v této oblasti nejsou tak veliké.
reklama

 
Lucie Fialová

| Právo

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

 
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist