https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/co-pisi-jini/biolih-e85-v-beznem-aute-jen-naredeny-s-benzinem
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

MF Dnes: Biolíh E85: v běžném autě jen naředěný s benzinem

7.10.2010 | PRAHA | MF Dnes | Roman Švidrnoch |
Levný biolíh E85 se dá tankovat už na 70 čerpacích stanicích v Česku. K mání jsou i nová auta, ale výrobci se s nimi nechlubí.
 
Zní to jako zázrak, který váš kamarád objevil a podělil se o něj. Už jste to slyšeli? „Na pumpě natankuješ palivo E85, smícháš napůl s benzinem a jezdíš o dost levněji. Protože E85 stojí 22 až 23 korun za litr, benzin asi 31 Kč. Ničemu to nevadí, funguje to,“ jde v Česku od úst k ústům, protože biolíh se už dá sehnat na více než 70 čerpacích stanicích napříč republikou. Internetová fóra všech automobilových značek jsou plná diskusí těch, kteří to zkusili, a těch, co pochybují. Tak jak to tedy je?

Na čistý líh nejezděte

„U modernějších aut se vstřikováním paliva, katalyzátorem a funkční lambda sondou se dá jezdit celkem bez problémů na poloviční směs bioetanolu E85 a benzinu. Je to ale individuální, někomu pojede auto výborně, jinému trochu hůře,“ říká technický poradce týdeníku Svět motorů a expert na paliva Martin Vaculík. Podle něj však není taková jízda nijak zvlášť ekonomická. „Spotřeba se zvýší zhruba o 30 procent, protože biolíh má nižší výhřevnost než benzin. To však vozy s originálními motory na E85 umějí díky vyšší kompresi potlačit, takže rozdíl spotřeby může být jen 10 procent. Zajímavé je, že čím rychleji jezdíte, tím je zátěž větší a spalování účinnější, což platí i pro neupravené motory,“ komentuje jízdu na E85 Vaculík a upozorňuje na rizika. „Horší jsou studené starty a zvyšuje se opotřebení palivového čerpadla v nádrži. Méně významný vliv může mít biolíh na těsnost palivového těsnění.“

S tím souhlasí další petrochemický expert, Tomáš Mikšovský. „Při technických zkouškách se ukázalo, že biolíh obsahuje spoustu aditiv, jež mají vliv na rychlé stárnutí těsnění. Palivo pak může vytékat ven a hrozí nebezpečí požáru,“ varuje Mikšovský.

Redakce Světa motorů vyzkoušela v testu Škodu Felicii, s níž jezdila na směs půl nádrže biolihu a půl benzinu. „Chce to pak častěji měnit olej, vznikají totiž kyselé zplodiny. Líh je také mírně agresivnější vůči ventilovým sedlům, ale ta jsou u všech moderních aut tvrzená, takže by lihu měla dostatečně odolávat. Pokud vůz nemá samočinné vymezování ventilových vůlí, doporučuji jejich častější kontrolu,“ říká expert s tím, že výhodou biolihu je jeho čisticí schopnost, která motory zbavuje třeba usazenin na ventilech.

Resumé: na poloviční směs E85 a benzinu jezdí starší auta bez problémů, což potvrzují i praktické zkušenosti uživatelů v internetových diskusích, ekonomický přínos však není valný. Čistý biolíh některá auta zvládají, jiná se dusí, problémem jsou vždy studené starty a jízda s nezahřátým motorem. „Obecně tedy nemůžu pokusy s čistým E85 doporučit,“ říká Vaculík.

Utajená auta na biolíh

Zatímco některým starým vozům biolíh chutná a jiným ne, mnohá nová auta jsou na jeho konzumaci připravena už z výroby. Většinou se jim říká FFV alias Flexi Fuel Vehicle, tedy vozy spalující „různá“ paliva. A u nich přichází ještě jeden efekt, o němž nebyla dosud řeč: motory spalující E85 jsou nejen ekologičtější v provozu – při spalování vzniká až o 70 % méně škodlivých emisí – ale také lépe jezdí. Nárůst výkonu motoru se pohybuje od 10 po 30 procent. Například u značky Saab udávají výkon motoru 1.8t na běžné palivo 110 kW, u „biolihového“ 129 kW. Cena automobilů je přitom stejná (v ČR 650 tisíc korun).

Jiné značky nabízejí biolihová auta také, ale mnohdy utajeně, bez jakékoli reklamy. To se však nyní – s rozrůstající se sítí čerpaček na E85 – může rychle změnit. Typickým příkladem je Renault: model střední třídy, Laguna, má už základní dvoulitrový benzinový motor uzpůsobený pro spalování čistého E85, ale nikde se tím nechlubí. Za 420 tisíc korun, tedy bez příplatku, můžete mít alternativu k dražšímu turbodieselu, protože na každém litru paliva ušetříte zhruba osm korun. Za jeden ujetý kilometr na biopalivo zaplatíte 1,90 Kč; na benzin je to o 40 haléřů více (2,30 Kč). Roční porce 15 tisíc km tak uspoří šest tisíc korun.

Ještě tajemnější je tuzemská Škoda – v jejím ceníku není model Octavia Multifuel s motorem 1.6 MPI (75 kW) vůbec zmíněn. „Individuálně ji lze objednat u autorizovaného obchodníka za 373 900 Kč. Spotřeba je 9,5 l na 100 km při použití E85, na benzin pak sedm litrů,“ říká mluvčí automobilky Evžen Krauskopf. Zde ovšem investice ztrácí ekonomickou výhodu, náklady na kilometr jsou stejné (2,10 Kč/km), navíc za stejné peníze pořídíte modernější a úspornější agregát 1.2 TSI. Výhodou tak zůstává pouze vyšší výkon a čistší emise.

Za příplatek 15 tisíc korun pak nabízí modely Flexi Fuel také značka Ford.
reklama

 
Roman Švidrnoch

| MF Dnes

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

 
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist