MF Dnes: Biopaliva: víc škody než užitku
4.2.2009 | PRAHA | MF Dnes | JIří Fencl |
Více než polovina „zelených“ přísad do benzinu se do Česka dováží. Většina z Brazílie a Pákistánu
Už rok čeští řidiči tankují s benzinem nebo naftou do nádrží i biopaliva. Slibovaná ekologičtější jízda se však nekoná.
Především biolíh, který se přidává do benzinu, se totiž díky nižší ceně dováží do Evropy přes polovinu planety.
Ještě na přelomu let 2007 a 2008, kdy se výroba biolihu ve velkém rozjela, Česko svou spotřebu bez problému pokrylo z domácích zdrojů a ještě mohlo část vyvážet k sousedům. Od března do října 2008, tedy během půl roku, se však situace úplně otočila. Tuzemští motoristé ve svých autech spálili více než polovinu biolihu původem ze zahraničí -většinou z plantáží v Brazílii a Pákistánu. A s příchodem roku 2009 se přes české hranice povalí ještě více ekopřísad z dovozu.
Podíl bionáhražky do benzinu se totiž zvýšil ze dvou procent na tři a půl, tedy o 75 procent.
„Jsem si téměř jist, že větší část z toho pokryjí zase dovozy,“ tvrdí majitel lihovaru Ethanol Energy Otakar Moťka, který se chce mezi největší producenty probojovat v první polovině letošního roku. Moťka kvůli tomu dokonce skupuje půdu, aby si zajistil přísun levné suroviny - v jeho případě kukuřice.
Lihovarník kroutí hlavou nad tím, co je ekologického na dovozu přes půl planety. „Problém je ten, že německé a rakouské rafinerie odebírají biopaliva od svých domácích továren. Ne tak české,“ dodává Moťka.
Svaz lihovarů pak poukazuje na to, že se v Česku postavily biolihové závody za více než pět miliard korun. Jen největšího výrobce - Agroethanol TTD Dobrovice - přišla stavba na 1,3miliardy. A každý podnikatel chce, aby se mu investice v rozumné době vrátila.
Nekupte to...
Společnosti jako OMV nebo Slovnaft do ČR dovážejí biopaliva už namíchaná s klasickým benzinem, takže se pravé země původu v celních statistikách neobjeví. „Kolik biolihu letos nebo obecně do budoucna dovezeme, netušíme,“ tvrdí mluvčí OMV Viktor Kučera.
Bez prostředníků je dováží i státní Čepro. „Choval by se management podniku vlastněného státem jako dobrý hospodář, kdyby odmítl nabídku suroviny levnější až o patnáct procent?“ ptá se dnes již bývalý generální ředitel Čepra Pavel Švarc, který začal loni brazilský biolíh dovážet.
Také producentské země se zachovaly ve jménu hesla „my jsme si to nevymyslely“.
Koncem loňského roku se totiž některé evropské země rozhodly blokovat dovoz biopaliv právě z Brazílie s poukazem na nesmyslnost dalekého převážení. Pokud však EU od zastavení dovozu biolihu neupustí, bude si Brazílie spolu s ostatními velkými pěstiteli surovin pro biopaliva oficiálně stěžovat u Světové obchodní organizace na porušení pravidel volného obchodu.
Vedle biolihu se loni do Česka dovezlo meziročně skoro pětkrát více biologické přísady do nafty. Drtivá většina těchto dovozů pocházela z Německa a ze Slovenska.
Biopaliva čelí kritice nejen kvůli tomu, že se na starý kontinent dovážejí z tropů. Ekonomové Světové banky například odhadli, že se biopaliva podílela z 75 procent na rapidním zdražení potravin z přelomu roku 2007 a 2008.
reklama
Především biolíh, který se přidává do benzinu, se totiž díky nižší ceně dováží do Evropy přes polovinu planety.
Ještě na přelomu let 2007 a 2008, kdy se výroba biolihu ve velkém rozjela, Česko svou spotřebu bez problému pokrylo z domácích zdrojů a ještě mohlo část vyvážet k sousedům. Od března do října 2008, tedy během půl roku, se však situace úplně otočila. Tuzemští motoristé ve svých autech spálili více než polovinu biolihu původem ze zahraničí -většinou z plantáží v Brazílii a Pákistánu. A s příchodem roku 2009 se přes české hranice povalí ještě více ekopřísad z dovozu.
Podíl bionáhražky do benzinu se totiž zvýšil ze dvou procent na tři a půl, tedy o 75 procent.
„Jsem si téměř jist, že větší část z toho pokryjí zase dovozy,“ tvrdí majitel lihovaru Ethanol Energy Otakar Moťka, který se chce mezi největší producenty probojovat v první polovině letošního roku. Moťka kvůli tomu dokonce skupuje půdu, aby si zajistil přísun levné suroviny - v jeho případě kukuřice.
Lihovarník kroutí hlavou nad tím, co je ekologického na dovozu přes půl planety. „Problém je ten, že německé a rakouské rafinerie odebírají biopaliva od svých domácích továren. Ne tak české,“ dodává Moťka.
Svaz lihovarů pak poukazuje na to, že se v Česku postavily biolihové závody za více než pět miliard korun. Jen největšího výrobce - Agroethanol TTD Dobrovice - přišla stavba na 1,3miliardy. A každý podnikatel chce, aby se mu investice v rozumné době vrátila.
Nekupte to...
Společnosti jako OMV nebo Slovnaft do ČR dovážejí biopaliva už namíchaná s klasickým benzinem, takže se pravé země původu v celních statistikách neobjeví. „Kolik biolihu letos nebo obecně do budoucna dovezeme, netušíme,“ tvrdí mluvčí OMV Viktor Kučera.
Bez prostředníků je dováží i státní Čepro. „Choval by se management podniku vlastněného státem jako dobrý hospodář, kdyby odmítl nabídku suroviny levnější až o patnáct procent?“ ptá se dnes již bývalý generální ředitel Čepra Pavel Švarc, který začal loni brazilský biolíh dovážet.
Také producentské země se zachovaly ve jménu hesla „my jsme si to nevymyslely“.
Koncem loňského roku se totiž některé evropské země rozhodly blokovat dovoz biopaliv právě z Brazílie s poukazem na nesmyslnost dalekého převážení. Pokud však EU od zastavení dovozu biolihu neupustí, bude si Brazílie spolu s ostatními velkými pěstiteli surovin pro biopaliva oficiálně stěžovat u Světové obchodní organizace na porušení pravidel volného obchodu.
Vedle biolihu se loni do Česka dovezlo meziročně skoro pětkrát více biologické přísady do nafty. Drtivá většina těchto dovozů pocházela z Německa a ze Slovenska.
Biopaliva čelí kritice nejen kvůli tomu, že se na starý kontinent dovážejí z tropů. Ekonomové Světové banky například odhadli, že se biopaliva podílela z 75 procent na rapidním zdražení potravin z přelomu roku 2007 a 2008.
reklama
Online diskuse
Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk




