https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/co-pisi-jini/boj-o-nadrazi-zdrzuje-stavbu-trati-na-prahu
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

MF Dnes: Boj o nádraží zdržuje stavbu trati na Prahu

30.3.2010 | ÚSTÍ NAD ORLICÍ | MF Dnes
Stavba mostů a estakád na železnici mezi Ústím nad Orlicí a Chocní může začít až poté, kdy železničáři přestaví nádraží v Ústí. Zdržuje to spor o výpravní budovu.
 
Spory o osud staré budovy nádraží v Ústí nad Orlicí brzdí stavbu za dvacet miliard korun. Rekonstrukce posledního úseku na prvním železničním koridoru, jedné z nejdůležitějších tratí v zemi, už kvůli tomu nabrala rok zpoždění. A může být ještě hůř.

Přestavba železničního koridoru mezi Ústím nad Orlicí a Chocní nemůže začít dříve, než projde nádraží v Ústí rekonstrukcí.

„Z provozního hlediska je potřeba nejprve přestavět nádraží v Ústí nad Orlicí a až poté modernizovat úsek mezi Ústím a Chocní,“ říká Daniel Filip z firmy Sudop, hlavní inženýr stavby mezi oběma městy.

Jenomže přestavba nádraží v Ústí nad Orlicí se o více než rok zdržela kvůli sporům o zachování původní budovy z roku 1874. Tu usiluje zachránit sdružení Nádraží nedáme!, které k tomu shromáždilo 17 tisíc podpisů pod peticí.

Původně měla stavba na nádraží v Ústí začít loni na podzim. Nyní by podle nejsmělejších odhadů měla začít až na jaře 2011. Přestavba koridoru mezi Ústím a Chocní pak v roce 2014.

Projektant Sudopu Filip vysvětluje, že rekonstrukcí nádraží v Ústí nad Orlicí přibude v této stanici pátá kolej. Ta bude sloužit k míjení osobních a nákladních vlaků. Stavbou tunelů a estakád mezi Ústím a Chocní totiž zmizí možnost, aby se vlaky předjížděly v Brandýse nad Orlicí, tak jako dosud. Nádraží v Brandýse zanikne a nahradí jej pouhá zastávka. Vlaky se pak budou míjet v Ústí, případně v Chocni. „Stavba nádraží v Ústí nad Orlicí musí být hotová také kvůli zapojení zabezpečovacího zařízení na stavbě mezi Ústím nad Orlicí a Chocní,“ dodal Filip.

Přestavba železničního koridoru mezi těmito dvěmaměsty se dotkne nejvíce Brandýsa nad Orlicí. Podle zdejšího starosty Petra Tomáška boj za nádraží zdržuje i nutné investice v jeho městě. „Tahanice kolem nádraží budovy v Ústí nás rozčilují, protože vše oddalují a prodlužují. V prostoru, kde bude v Brandýse probíhat přestavba koridoru, plánujeme stavbu čistírny odpadních vod. Nemůžeme s ní ale začít, dokud nebude železniční stavba zaměřená. Zachránci nádraží si takové důsledky neuvědomují,“ říká starosta Tomášek.

Podle předsedy sdružení Nádraží nedáme! Martina Kadrmana za to ale tato občanská iniciativa nenese vinu.

„Můžu konstatovat, že díky našemu sdružení musela být stavba v Ústí nad Orlicí odložena, aby se našel nový způsob, jak stavět a zachovat budovu. Vidím ale na prvopočátku chybu města Ústí nad Orlicí. To si totiž před pěti lety z možných návrhů vybralo variantu přestavby nádraží s demolicí budovy. A ukázalo se, že ta odporuje zájmu veřejnosti,“ říká Kadrman.

Jenomže město Ústí nad Orlicí, které se v roce 2008 sice ke snahám o záchranu budovy přiklonilo, dnes požaduje pokračování v původním projektu. „Vůle zastupitelstva města je postavit novou plnohodnotnou budovu na kerhartické straně, začít rychle budovat koridor a další stavby podle projektové dokumentace,“ uvedl starosta Ústí Richard Pešek.
reklama

 

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

 
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist