https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/co-pisi-jini/boj-o-silnici-r43-se-vyhrocuje
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

MF Dnes: Boj o silnici R43 se vyhrocuje

4.10.2007 | BRNO | MF Dnes
Občanským sdružením bojujícím proti stavbě R43 přes Brno-Bystrc vyrostl silný soupeř. Z druhé strany „barikády“ dostala jasný vzkaz: Silnice má být u vás, my ji nechceme! Včera to hromadně oznámily více než dvě desítky starostů, jejichž obce leží v Boskovické brázdě, tedy v místě jedné z variant rychlostní silnice.
 
A že vzkaz není jen plácnutím do vody, potvrzuje fakt, že za ním stojí i vysoce postavení politici - už tradičně kraj a brněnská ODS. Těm všem se nelíbí, co prosazují „Bystrčtí“: že by auta jezdila údolím na západ od Brněnské přehrady. Silnice by tak těsně míjela například Veverskou Bítýšku, Chudčice nebo Hvozdec. A vinula by se i na dohled od hradu Veveří, proti čemuž je jeho kastelán Petr Fedor. S touto variantou nesouhlasí ani starostové obcí na severu kraje, kteří touží po kvalitním spojení s Brnem.

A to vidí v obnovení takzvané Hitlerovy dálnice. „Mám pocit, že ta silnice je jako shnilé jablko. Když ho nechtějí v Bystrci, tak ho hodí přes plot,“ konstatoval šéf brněnských zastupitelů z ODS Leo Venclík.

Oba bloky se nejsou schopny shodnout, kde bude mít silnice větší význam. Na rozdíl od aktivistů z okolí Bystrce a Strany zelených však na straně nově zformovaného bloku stojí i rozhodující úřad - kraj. A to dlouhodobě.

„Variantu Boskovickou brázdou jsme byli nuceni po protestech aktivistů prověřit. A neprokázala dopravní efektivitu. Nemá cenu stavět silnici tam, kde nebudou jezdit auta,“ řekla včera krajská radní Anna Procházková (ODS).

Přestože má být silnice R43 zařazena do transevropské sítě dálnic, má podle dopravních modelů velký smysl přímo pro Brňany. „Tranzitní doprava netvoří vysoký podíl, R43 bude sloužit i jako obchvat Brna,“ tlumočí výsledky krajská radní Anna Procházková. Ze stejného dokumentu také vyplývá, že silnice vedená Boskovickou brázdou by byla prakticky zbytečná a využívalo by ji minimum řidičů.

Mezitím ovšem noví představitelé města rozhodli, že nechají vytvořit i další variantu svého územního plánu, ve které by silnice R43 nebyla. „Boskovická brázda je plnohodnotná varianta, která musí být nepředpojatě posuzována při přípravě nového územního plánu Jihomoravského kraje i města Brna,“ řekl náměstek primátora Martin Ander (Strana zelených).

Kraj ovšem argumentuje tím, že silnici vedoucí přes Bystrc už má zakreslenu v závazné části tohoto klíčového dokumentu a ta se měnit nebude. Před několika týdny nicméně dal náměstek ministra pro místní rozvoj Petr Pávek za pravdu aktivistům, že bystrcká trasa není v závazné, ale takzvané směrné části územního plánu. Radní Procházková naopak včera předložila právní analýzu Ústavu práva a státu Akademie věd, který pro změnu dává za pravdu kraji.

Kdy spor o R43 skončí? Nejspíš až po rozhodnutí soudu. Na ten se ve finále budou muset obrátit aktivisté, kraj k tomu totiž nemá žádný důvod. „My to určitě nebudeme, jsme přesvědčení, že vše děláme v souladu se zákony,“ potvrdila Procházková, že kraj bude pokračovat v přípravě bystrcké varianty.

Pokud by R43 vůbec nevznikla, přitíží se především Brnu, konkrétně velkému městskému okruhu.
reklama

Jiří Smetana

| MF Dnes

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist