Právo: Bojí se továrny na pneumatiky
7.2.2006 | VALAŠSKÉ MEZIŘÍČÍ | Právo | Radovan Stoklasa |
Odpůrcům a zastáncům nové továrny na výrobu pneumatik v Lešné u Valašského Meziříčí se ani při dalším jednání nepodařilo najít společnou řeč. Do Kulturního sálu v Lešné, kde se konalo veřejné projednávání vlivu stavby na životní prostředí, přišlo asi 200 lidí.
Většina z nich však nevydržela do konce. Autoři posudku se snažili posluchače přesvědčit, že se nemusí obávat překročení norem pro čistotu ovzduší a nehrozí jim ani zdravotní rizika. Odpůrci stavby, kteří už sepsali protestní petici proti stavbě továrny, však posudky označili za nedůvěryhodné. Vybudovat v průmyslové zóně Lešná továrnu s roční produkcí osm miliónů převážně zimních pneumatik pro osobní vozy chce finská firma Nokian Tyres. Vytvořila by tak pracovní místa pro 900 lidí. Místní obyvatelé však argumentují tím, že v blízkosti obce už stojí dvě chemické továrny, Deza a CS Cabot. Další podobná výroba by podle nich ještě víc zhoršila životní podmínky.
„Přítomnost chemických továren Deza a CS Cabot a nové pneumatikárny jsou tou nejhorší kombinací,“ reagoval občan z místní části Lhotka nad Bečvou. „Případná stavba by měla být posuzována s přihlédnutím k celkovému stavu životního prostředí. Některé měřené hodnoty jsou už teď těsně nadlimitní anebo už limity překračují,“ řekl Jan Camfrla. „Autoři studie mne nepřesvědčili. Nejsou schopni poskytnout potřebné záruky,“ dodala členka petičního výboru Alena Kološová.
Zastánci stavby se snažili rozzlobené občany uklidnit. „Nestojíme proti vám. Nepřejeme si, aby do zóny přišel investor, který výrazně zhorší vaše životní prostředí. Chceme, aby se tady dobře žilo i pracovalo,“ prohlásil meziříčský místostarosta Bohdan Mikušek (KDUČSL). Stavbu továrny podporuje také obec Lešná. „Umístění výroby a technologií je třeba regulovat tak, aby provoz nezatěžoval okolní obytnou zónu,“ prohlásil starosta Jiří Šnajdar (SN). Obec požaduje, aby kolem továrny vznikl ochranný pás zeleně a při přepravování surovin i výrobků byla přednostně využívána železnice. „Budou-li splněny všechny limity i požadavky Lešné, může být tato investice ku prospěchu,“ připojil se meziříčský starosta Jiří Kubeša (ODS).
reklama
„Přítomnost chemických továren Deza a CS Cabot a nové pneumatikárny jsou tou nejhorší kombinací,“ reagoval občan z místní části Lhotka nad Bečvou. „Případná stavba by měla být posuzována s přihlédnutím k celkovému stavu životního prostředí. Některé měřené hodnoty jsou už teď těsně nadlimitní anebo už limity překračují,“ řekl Jan Camfrla. „Autoři studie mne nepřesvědčili. Nejsou schopni poskytnout potřebné záruky,“ dodala členka petičního výboru Alena Kološová.
Zastánci stavby se snažili rozzlobené občany uklidnit. „Nestojíme proti vám. Nepřejeme si, aby do zóny přišel investor, který výrazně zhorší vaše životní prostředí. Chceme, aby se tady dobře žilo i pracovalo,“ prohlásil meziříčský místostarosta Bohdan Mikušek (KDUČSL). Stavbu továrny podporuje také obec Lešná. „Umístění výroby a technologií je třeba regulovat tak, aby provoz nezatěžoval okolní obytnou zónu,“ prohlásil starosta Jiří Šnajdar (SN). Obec požaduje, aby kolem továrny vznikl ochranný pás zeleně a při přepravování surovin i výrobků byla přednostně využívána železnice. „Budou-li splněny všechny limity i požadavky Lešné, může být tato investice ku prospěchu,“ připojil se meziříčský starosta Jiří Kubeša (ODS).
reklama
Online diskuse
Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk




