https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/co-pisi-jini/ceske-dalnice-a-silnice-jsou-zaplaveny-kamiony
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Právo: České dálnice a silnice jsou zaplaveny kamióny

20.4.2005 | PRAHA | Právo | Jiří Novotný |
Počet kamiónů na českých dálnicích a silnicích se za uplynulý rok zvýšil o polovinu. Je to důsledek vstupu naší země do Evropské unie (EU) a zavedení mýtného v Rakousku a Německu.
 
„Letos v lednu vjelo přes hraniční přechody do ČR o 52 procent těžkých nákladních automobilů více než ve stejném loňském měsíci. V únoru jejich počet meziročně vzrostl o 48 procent a v březnu o 49 procent,“ řekla včera Právu mluvčí ministerstva dopravy Marcela Švejnohová.

Na českých silnicích se začaly ve větší míře objevovat zejména kamióny z Německa, Maďarska, Moldavska a Běloruska. Jak uvedla ČTK, na hraničním přechodu v Mikulově se denně v průměru odbavuje 1300 kamiónů, o 500 více než před vstupem do Unie. Podobný přírůstek zaznamenaly i mnohé další přechody.

Nutný ještě souhlas sousedních států

Vláda na situaci reagovala návrhem přechodných opatření, která by příliv zahraničních kamiónů omezila. Následovalo několikaměsíční jednání s Bruselem. Evropská komise (EK) nakonec Česku sdělila, že nic nenamítá proti návrhu zpoplatnit pro vozidla nad 12 tun silnice u pětadvaceti hraničních přechodů jednodenní známkou za 250 korun.

„Současně nám ale EK oznámila, že s tímto opatřením musí ještě souhlasit sousední země, tedy Rakousko, Německo, Slovensko a Polsko. Jednání s nimi teď probíhají,“ informovala Švejnohová.

Čeští vyjednávači se v Bruselu snažili také prosadit, aby kamióny musely za průjezd některých mostů na dálnicích platit klasické mýtné. K tomu však podle Švejnohové vyjádřila EK určitou skepsi.

Podle ministerstva dopravy je těžké odhadnout, kdy budou silnice u hranic jednodenní známkou zpoplatněny. Pokud totiž ČR dostane souhlas od sousedních států, bude návrh znovu předložen Evropské komisi a pak to ještě musí jít do Evropské rady.

Mýtnému hrozí odklad

Přechodná opatření mají překlenout období do zavedení elektronického mýtného v ČR. Ministerstvu dopravy bylo uloženo vyhlásit do konce letošního června výběrové řízení na dodavatele systému mýtného.

Účast v soutěži už předem avizovaly rakouská společnost Kapsch Telecom, jež úspěšně zavedla mikrovlnný systém mýtného v Rakousku, německé firmy Siemens, TSystems, Český Telecom i konsorcium společnosti IBM a švýcarských firem Ascom a Fela. Přihlášku zvažuje rovněž Toll Collect, jenž od letošního 1. ledna provozuje satelitní systém mýtného na německých dálnicích.
Pro zavedení mýtného je ovšem nutné nejprve novelizovat zákony o pozemních komunikacích, o provozu na nich, o silniční dopravě, trestní zákon, zákony o přestupcích, o Policii ČR a o platebním styku.

„Do parlamentu jsme ještě nedostali ani základní tematické okruhy, jimiž by se legislativní změny měly zabývat. Nechceme se dočkat situace, kdy bude vláda tvrdit, že za zpoždění mýtného mohou poslanci,“ upozorňuje předseda hospodářského výboru Poslanecké sněmovny Josef Hojdar (ČSSD).

Nynější vládní krize přípravu mýtného ještě více zkomplikovala. Podle Hojdara je už téměř jisté, že mýtné se nestihne zavést v roce 2006, jak vláda uložila.

Změní se zřejmě směrnice EU

Odstupující ministr dopravy Milan Šimonovský (KDUČSL) předpokládá, že v první fázi se mýtné bude vybírat na 970 kilometrech dálnic a rychlostních komunikací od nákladních vozidel nad 7,5 tuny. Ve druhé fázi se to má rozšířit na všechna vozidla nad 3,5 tuny a řadu silnic první třídy, tedy na celkem 2460 kilometrech vozovek.

Směrnice Evropské unie 1999/62 ovšem stanoví, že zpoplatněny mohou být jen vícepruhové komunikace. To by se ale mohlo brzy změnit, protože v EK je už od roku 2003 návrh novely této směrnice. Cílem je zavést v Unii takové mýtné, které by lépe odráželo náklady na údržbu, modernizaci a rozvoj dopravní infrastruktury. Evropský parlament bude o novele hlasovat už ve druhé polovině letošního roku.


reklama

 
Jiří Novotný

| Právo

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

 
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist