MF Dnes: Česko příští rok zažije "dálniční boom"
30.9.2005 | PRAHA | MF Dnes | Jindřich Šídlo, Jan Vaca |
Dálnice jsou spolehlivý volební tahák. A čeští politici jsou pro jejich co nejrychlejší stavbu ochotni udělat téměř cokoliv.
Letos to je přesně šestašedesát let. Na rýsovacím prkně inženýrů se tehdy poprvé objevila čára spojující Prahu s Českými Budějovicemi. Návrh budoucí dálnice.
Píše se podzim 2005. Plány z roku 1939 platí stále. Ovšem jen na papíře. A z Prahy do Českých Budějovic se stále jezdí téměř výhradně po nebezpečných silnicích. Dálnice D3 se v celé své délce nezačne stavět dřív než po roce 2010.
"Je to rozhodně nejkomplikovanější dálnice v celém Česku," připouští mluvčí Ředitelství silnic a dálnic Jan Hoření. "Ve středních Čechách chybí třeba konečné rozhodnutí, kudy přesně dálnice povede. To ale ovlivnit nedokážeme, musí rozhodnout politici."
Jak získat peníze
Stavba dálnic je skutečně v Česku vrcholně politická záležitost.
"Problém je v tom, že se každý snaží vylobbovat peníze pro dálnici právě ve svém regionu. Těch peněz je ale mnohem méně, než kolik by na všechny plánované stavby bylo potřeba. To ale pak znamená, že se staví úseky po čtyřech kilometrech," říká poslanec ODS Tom Zajíček. "Je prostě potřeba jasně říct, jaké jsou priority, a do těch pak investovat." On sám je přitom příkladem "regionálního lobbisty": právě díky němu se našly peníze na zhruba deset kilometrů luxusní "čtyřproudovky" před Pískem, součást dávno plánovaného spojení Prahy s Bavorskem. Sám Zajíček přitom z Písku pochází. Jen o něco delší kus dálnice pak najde řidič i na druhé trase z Prahy na jih: u Tábora. Na celou dálnici z Prahy do Budějovic však bude čekat ještě nejméně deset let.
"Tehdy taková šance byla, kdyby ale tehdy bylo jasně dáno, že má přednost jiná trasa, smířil bych se s tím," tvrdí Zajíček.
Ministerstvo dopravy však poslanci Zajíčkovi oponuje: které dálnice a rychlostní silnice mají zelenou, je podle nich jasné. "Obsahuje to naše dopravní koncepce i vládní prohlášení. Přednost má především dostavba stávajících dálnic," říká Viktor Mecca z tiskového odboru ministerstva dopravy.
Politik rád pomůže
Dálnice jsou v Česku spolehlivým volebním tahákem - a jen kvůli málokterému tématu jsou politici ochotni překonávat běžné stranické spory a navrhovat tak neobvyklé zákony jako kvůli "zjednodušení" jejich stavby.
Už v roce 1999 chtěla skupina poslanců všech stran zásadně omezit práva veřejnosti při úředním schvalování dálnic. Tehdy ještě neuspěla.
O rok později už však Sněmovna přijala zcela ojedinělý speciální zákon "o dálničním obchvatu Plzně" -a tehdejší předseda dolní komory Václav Klaus to v rozčilení označil za "konec Sněmovny".
Letos na jaře zase skupina levicových poslanců z východních Čech tlačila Sněmovnou - až po vetu Senátu nakonec neúspěšně - vyvlastňovací zákon, který se měl vypořádat s majiteli pozemků "blokujícími" dostavbu dálnice do Hradce Králové. A stavitelé dálnic jako by se chtěli za podporu odvděčit. V Česku se teď staví rekordní množství nových dálnic - a jen příští rok, kdy jsou shodou okolností volby, bude podle mluvčího Ředitelství silnic a dálnic Jana Hořeního pro řidiče otevřeno nových dvaasedmdesát kilometrů.
"Nikdy se tak rychle dálnice nestavěly. Dá se to označit za dálniční boom, " říká Hoření.
Politici, kteří by se v předvolební kampani rádi blýskli snímky ze slavnostního otvírání nových dálnic, však prý mají smůlu.
"Všechny se zprovozní až na konci roku, tedy po volbách. Stavba dálnic se počítá na několik roků. A příští rok se to prostě sejde," říká Hoření.
***
Jak se staví dálnice
Praha - Lovosice - Ústí nad Labem - hranice s Německem (D8)
1 Úsek Lovosice-Řehlovice: Jde o trasu přes České středohoří. Nyni se vykupuji pozemky. Úsek má být zprovozněn v roce 2008.
2 Úsek Trmlce-hranlce se SRN: Řidiči tudy mají jezdit koncem roku 2006.
3 Ve stejném termínu dokonči němečtí stavbaři dálnici na Berlin.
Praha - Hradec Králové - Trutnov - hranice s Polskem (D11)
4 úsek Poděbrady-Hradec Králové: Na části trasy se bude do konce letošního roku jezdit ve dvou pruzích. Zcela v provozu má být dálnice do konce roku 2006.
5 Úsek Hradec Králové-Smiřlce: Podle plánu zde mají stavbaři pokračovat v letech 2006 a 2007. Termín dokončeni není Jasný, záleží na dostatku financi. Podobně je na tom l další úsek z Trutnova na hranice s Polskem (půjde o rychlostní silnici R11).
Lipník nad Bečvou - státní hranice s Polskem (D47)
6 Ministr dopravy Milan Šlmonovský slibuje, že dálnici dokončí stavbaři během roku 2008. Stavba v některých úsecích už probíhá, na dalších stát vykupuje pozemky.
Praha - Plzeň - hranice s Německem (D5)
7 V říjnu 2006 dokončí němečtí stavbaři úsek dosud chybějící dálnice od českých hranic na Norimberk.
8 Úsek Černošice - Útušice: Zhruba 3,5 kilometru dlouhý obchvat Plzně bude dokončen v říjnu 2006. Dálnice D5 bude tak úplně kompletní.
Praha - Tábor - České Budějovice - státní hranice s Rakouskem (D3)
9 Úsek na území Středočeského kraje: Nezačne se stavět dřív než v roce 2010. Dálnice není v územním plánu.
10 Úsek na území jižních Čech: U Tábora už část dálnice existuje. V příštích třech letech se postupně začnou stavět další úseky, a to včetně rychlostní silnice R3 od Č. Budějovic na hranice. Termín dokončeni je nejasný.
Praha - Brno Lipník nad Bečvou (D1)
11 Úsek Vyškov-Vrchoslavlce: Dokončení v říjnu 2005.
12 Úsek Vrchoslavlce-Lipník nad Bečvou: Začne se s výstavbou vybraných části, termín dokončeni není jasný. Záleží na dostatku peněz.
reklama
Píše se podzim 2005. Plány z roku 1939 platí stále. Ovšem jen na papíře. A z Prahy do Českých Budějovic se stále jezdí téměř výhradně po nebezpečných silnicích. Dálnice D3 se v celé své délce nezačne stavět dřív než po roce 2010.
"Je to rozhodně nejkomplikovanější dálnice v celém Česku," připouští mluvčí Ředitelství silnic a dálnic Jan Hoření. "Ve středních Čechách chybí třeba konečné rozhodnutí, kudy přesně dálnice povede. To ale ovlivnit nedokážeme, musí rozhodnout politici."
Jak získat peníze
Stavba dálnic je skutečně v Česku vrcholně politická záležitost.
"Problém je v tom, že se každý snaží vylobbovat peníze pro dálnici právě ve svém regionu. Těch peněz je ale mnohem méně, než kolik by na všechny plánované stavby bylo potřeba. To ale pak znamená, že se staví úseky po čtyřech kilometrech," říká poslanec ODS Tom Zajíček. "Je prostě potřeba jasně říct, jaké jsou priority, a do těch pak investovat." On sám je přitom příkladem "regionálního lobbisty": právě díky němu se našly peníze na zhruba deset kilometrů luxusní "čtyřproudovky" před Pískem, součást dávno plánovaného spojení Prahy s Bavorskem. Sám Zajíček přitom z Písku pochází. Jen o něco delší kus dálnice pak najde řidič i na druhé trase z Prahy na jih: u Tábora. Na celou dálnici z Prahy do Budějovic však bude čekat ještě nejméně deset let.
"Tehdy taková šance byla, kdyby ale tehdy bylo jasně dáno, že má přednost jiná trasa, smířil bych se s tím," tvrdí Zajíček.
Ministerstvo dopravy však poslanci Zajíčkovi oponuje: které dálnice a rychlostní silnice mají zelenou, je podle nich jasné. "Obsahuje to naše dopravní koncepce i vládní prohlášení. Přednost má především dostavba stávajících dálnic," říká Viktor Mecca z tiskového odboru ministerstva dopravy.
Politik rád pomůže
Dálnice jsou v Česku spolehlivým volebním tahákem - a jen kvůli málokterému tématu jsou politici ochotni překonávat běžné stranické spory a navrhovat tak neobvyklé zákony jako kvůli "zjednodušení" jejich stavby.
Už v roce 1999 chtěla skupina poslanců všech stran zásadně omezit práva veřejnosti při úředním schvalování dálnic. Tehdy ještě neuspěla.
O rok později už však Sněmovna přijala zcela ojedinělý speciální zákon "o dálničním obchvatu Plzně" -a tehdejší předseda dolní komory Václav Klaus to v rozčilení označil za "konec Sněmovny".
Letos na jaře zase skupina levicových poslanců z východních Čech tlačila Sněmovnou - až po vetu Senátu nakonec neúspěšně - vyvlastňovací zákon, který se měl vypořádat s majiteli pozemků "blokujícími" dostavbu dálnice do Hradce Králové. A stavitelé dálnic jako by se chtěli za podporu odvděčit. V Česku se teď staví rekordní množství nových dálnic - a jen příští rok, kdy jsou shodou okolností volby, bude podle mluvčího Ředitelství silnic a dálnic Jana Hořeního pro řidiče otevřeno nových dvaasedmdesát kilometrů.
"Nikdy se tak rychle dálnice nestavěly. Dá se to označit za dálniční boom, " říká Hoření.
Politici, kteří by se v předvolební kampani rádi blýskli snímky ze slavnostního otvírání nových dálnic, však prý mají smůlu.
"Všechny se zprovozní až na konci roku, tedy po volbách. Stavba dálnic se počítá na několik roků. A příští rok se to prostě sejde," říká Hoření.
***
Jak se staví dálnice
Praha - Lovosice - Ústí nad Labem - hranice s Německem (D8)
1 Úsek Lovosice-Řehlovice: Jde o trasu přes České středohoří. Nyni se vykupuji pozemky. Úsek má být zprovozněn v roce 2008.
2 Úsek Trmlce-hranlce se SRN: Řidiči tudy mají jezdit koncem roku 2006.
3 Ve stejném termínu dokonči němečtí stavbaři dálnici na Berlin.
Praha - Hradec Králové - Trutnov - hranice s Polskem (D11)
4 úsek Poděbrady-Hradec Králové: Na části trasy se bude do konce letošního roku jezdit ve dvou pruzích. Zcela v provozu má být dálnice do konce roku 2006.
5 Úsek Hradec Králové-Smiřlce: Podle plánu zde mají stavbaři pokračovat v letech 2006 a 2007. Termín dokončeni není Jasný, záleží na dostatku financi. Podobně je na tom l další úsek z Trutnova na hranice s Polskem (půjde o rychlostní silnici R11).
Lipník nad Bečvou - státní hranice s Polskem (D47)
6 Ministr dopravy Milan Šlmonovský slibuje, že dálnici dokončí stavbaři během roku 2008. Stavba v některých úsecích už probíhá, na dalších stát vykupuje pozemky.
Praha - Plzeň - hranice s Německem (D5)
7 V říjnu 2006 dokončí němečtí stavbaři úsek dosud chybějící dálnice od českých hranic na Norimberk.
8 Úsek Černošice - Útušice: Zhruba 3,5 kilometru dlouhý obchvat Plzně bude dokončen v říjnu 2006. Dálnice D5 bude tak úplně kompletní.
Praha - Tábor - České Budějovice - státní hranice s Rakouskem (D3)
9 Úsek na území Středočeského kraje: Nezačne se stavět dřív než v roce 2010. Dálnice není v územním plánu.
10 Úsek na území jižních Čech: U Tábora už část dálnice existuje. V příštích třech letech se postupně začnou stavět další úseky, a to včetně rychlostní silnice R3 od Č. Budějovic na hranice. Termín dokončeni je nejasný.
Praha - Brno Lipník nad Bečvou (D1)
11 Úsek Vyškov-Vrchoslavlce: Dokončení v říjnu 2005.
12 Úsek Vrchoslavlce-Lipník nad Bečvou: Začne se s výstavbou vybraných části, termín dokončeni není jasný. Záleží na dostatku peněz.
reklama
Online diskuse
Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk




