Právo: Česko prohrálo s Polskem boj o železniční magistrálu
23.5.2003 | PRAHA | Právo
Mezinárodní železniční terminál v Bohumíně, jímž se mělo Česko napojit na transsibiřskou magistrálu, se zatím stavět nebude. Právu to včera potvrdil ministr dopravy Milan Šimonovský.
"Nepodařilo se nám zlomit odpor Polska k prodloužení širokorozchodné tratě ze Slavkova u Katovic do Bohumína. Koncovým terminálem tedy bude pro transsibiřskou magistrálu Slavkov," sdělil ministr. S místopředsedou polské vlády Markem Polem se nyní Šimonovský alespoň dohodl, že bude podepsáno memorandum, které by definovalo účast naší republiky na využití slavkovského terminálu.
Jde o velké peníze
Šimonovský se už loni snažil Pola přesvědčit, aby se Polsko připojilo k dohodě mezi Ruskem, Ukrajinou a ČR, kterou o prodloužení širokorozchodné tratě až do ČR podepsali na podzim 2001 ministři dopravy těchto zemí. Dokonce tehdy položili základní kámen bohumínského terminálu, v němž se mělo zboží začít překládat už v lednu 2003. S účastí na projektu loni vyslovila souhlas tehdejší polská vláda. Po volbách v této zemi se ale situace změnila. Někteří polští představitelé začali separátně jednat s Ruskem, aby širokorozchodná končila ve Slavkově a do ČR se neprodlužovala. Jde totiž o velké peníze. Trasa začne v Jižní Koreji a povede přes území Severní Koreje, Ruska, Ukrajiny a Polska až do Slavkova. Mělo by po ní být ročně přepravováno až sto tisíc kontejnerů.
Nová šance až za pět let
Zatímco lodí a pak po silnici putuje zboží z Dálného východu do střední Evropy zhruba měsíc, vlakem by přes transsibiřskou magistrálu a Polsko bylo v Česku za dva týdny. Poláci se však obávají, že vykládka v Bohumíně by ještě zhoršila situaci terminálu ve Slavkově. Ten je sice provozuschopný, ale v současné době zaznamenává jen minimální dopravní ruch. Na dotaz, zda už je projekt bohumínského terminálu definitivně pohřben, Šimonovský odpověděl: "V nejbližších pěti letech se stavět nebude. Není vyloučeno, že krajské orgány se rozhodnou vybudovat regionální překladiště. Pokud se pak ukáže, že do Slavkova proudí po transsibiřské magistrále z Koreje a Vladivostoku dostatečné množství zboží, mohla by se myšlenka terminálu v Bohumíně oživit. Posoudit to bude možné nejdříve za pět let."
reklama
reklama
Online diskuse
Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk