Právo: Česko se stává automobilovou velmocí
16.2.2006 | PRAHA | Právo | Martin Procházka |
Průmysl v České republice zažil i loni velmi úspěšný rok. Průmyslová výroba se meziročně zvýšila o 5,7 %. Tahounem zůstala produkce automobilů, úspěšná však byla i další odvětví.
Českým podnikům se daří i přes silnou korunu stále více vyvážet. Rekordní růst o 9,5 %, dosažený v roce 2004, se ale zopakovat nepodařilo.
Letos analytici očekávají mírné zrychlení, opět pod taktovkou producentů automobilů. V samotném prosinci zpomalil růst výroby ve srovnání s listopadem o desetinu procentního bodu na 7,1 %.
„Rychle se zvyšuje produktivita práce, naopak růst mezd zůstává více než na uzdě,“ uvedl Miroslav Plojhar, hlavní ekonom Citibank. Firmy si tak mohou dovolit najímat nové pracovníky a zaměstnanost v průmyslu roste. Podniky mají také prostor vypořádat se se silným kurzem české měny. Podle ministra průmyslu a obchodu Milana Urbana se zvyšuje i technologická úroveň zboží, o české výrobky je v zahraničí stále větší zájem.
Brzy sjede z pásů až milión aut ročně
Produkce automobilů se loni zvýšila téměř o 20 procent a podle ekonomů se z ČR postupně stává automobilová velmoc. Z mladoboleslavské továrny loni vyjelo zhruba půl miliónu automobilů Škoda, kolínská TPCA od svého rozjezdu zatím vyrobila 100 000 vozů, letos to ale má být už kolem 300 tisíc aut. O vstupu do ČR navíc uvažuje korejská Hyundai, jejíž nová továrna má rovněž vyrábět asi 300 tisíc vozů ročně.
„Vznikají tak i zakázky pro navazující odvětví, jakými jsou výroba pneumatik, plastů, klimatizačních jednotek či elektroinstalace,“ řekl David Marek z Patria Finance.
Zároveň však roste riziko, pokud by se automobilky Toyota či Hyundai rozhodly odejít dál na východ. „Paralela s výrobou klasických obrazovek a LCD či plazmových displejů je nasnadě,“ připomněl Marek nedávný bankrot společnosti LG. Philips Displays, který se dotkl i českého závodu v Hranicích.
Textilní a kožedělné podniky dál upadají
Podle generálního ředitele CzechInvestu Tomáše Hrudy si loni úspěšně vedl i elektronický průmysl nebo přesné strojírenství. Vedle řady úspěšných odvětví však existují i upadající oblasti průmyslu. Textilní či kožedělné firmy se dlouhodobě nedokážou bránit asijské konkurenci a silné koruně a zaměstnávají stále méně lidí.
Letos by průmysl podle ekonomů mohl svůj loňský růst ještě mírně zrychlit. „Tahounem bude, jak jinak, automobilový průmysl,“ uvedl David Navrátil z České spořitelny, který pro letošek očekává růst sedm procent. Pomoci by mohlo i očekávané oživení v západní Evropě.
Počátek nového roku zatím průmyslu přinesl neočekávaně vysoký růst cen. Kvůli dražším energiím se ceny v průmyslu v lednu zvýšily o 0,3 procenta. Na podniky stejně jako na domácnosti dopadly vyšší ceny elektřiny, plynu či vody.
Graf
Meziroční tempa růstu českého průmyslu
Od ledna do prosince 2005 v procentech
1,5 2000
10,6 2001
4,8 2002
5,8 2003
9,5 2004
5,7 2005
1 7,2
2 5,6
3 0,1
4 5,7
5 4,0
6 3,7
7 7,2
8 8,6
9 7,1
10 6,3
11 7,2
12 7,1
reklama
Letos analytici očekávají mírné zrychlení, opět pod taktovkou producentů automobilů. V samotném prosinci zpomalil růst výroby ve srovnání s listopadem o desetinu procentního bodu na 7,1 %.
„Rychle se zvyšuje produktivita práce, naopak růst mezd zůstává více než na uzdě,“ uvedl Miroslav Plojhar, hlavní ekonom Citibank. Firmy si tak mohou dovolit najímat nové pracovníky a zaměstnanost v průmyslu roste. Podniky mají také prostor vypořádat se se silným kurzem české měny. Podle ministra průmyslu a obchodu Milana Urbana se zvyšuje i technologická úroveň zboží, o české výrobky je v zahraničí stále větší zájem.
Brzy sjede z pásů až milión aut ročně
Produkce automobilů se loni zvýšila téměř o 20 procent a podle ekonomů se z ČR postupně stává automobilová velmoc. Z mladoboleslavské továrny loni vyjelo zhruba půl miliónu automobilů Škoda, kolínská TPCA od svého rozjezdu zatím vyrobila 100 000 vozů, letos to ale má být už kolem 300 tisíc aut. O vstupu do ČR navíc uvažuje korejská Hyundai, jejíž nová továrna má rovněž vyrábět asi 300 tisíc vozů ročně.
„Vznikají tak i zakázky pro navazující odvětví, jakými jsou výroba pneumatik, plastů, klimatizačních jednotek či elektroinstalace,“ řekl David Marek z Patria Finance.
Zároveň však roste riziko, pokud by se automobilky Toyota či Hyundai rozhodly odejít dál na východ. „Paralela s výrobou klasických obrazovek a LCD či plazmových displejů je nasnadě,“ připomněl Marek nedávný bankrot společnosti LG. Philips Displays, který se dotkl i českého závodu v Hranicích.
Textilní a kožedělné podniky dál upadají
Podle generálního ředitele CzechInvestu Tomáše Hrudy si loni úspěšně vedl i elektronický průmysl nebo přesné strojírenství. Vedle řady úspěšných odvětví však existují i upadající oblasti průmyslu. Textilní či kožedělné firmy se dlouhodobě nedokážou bránit asijské konkurenci a silné koruně a zaměstnávají stále méně lidí.
Letos by průmysl podle ekonomů mohl svůj loňský růst ještě mírně zrychlit. „Tahounem bude, jak jinak, automobilový průmysl,“ uvedl David Navrátil z České spořitelny, který pro letošek očekává růst sedm procent. Pomoci by mohlo i očekávané oživení v západní Evropě.
Počátek nového roku zatím průmyslu přinesl neočekávaně vysoký růst cen. Kvůli dražším energiím se ceny v průmyslu v lednu zvýšily o 0,3 procenta. Na podniky stejně jako na domácnosti dopadly vyšší ceny elektřiny, plynu či vody.
Graf
Meziroční tempa růstu českého průmyslu
Od ledna do prosince 2005 v procentech
1,5 2000
10,6 2001
4,8 2002
5,8 2003
9,5 2004
5,7 2005
1 7,2
2 5,6
3 0,1
4 5,7
5 4,0
6 3,7
7 7,2
8 8,6
9 7,1
10 6,3
11 7,2
12 7,1
reklama
Online diskuse
Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk




