https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/co-pisi-jini/cesti-dopravci-se-obavaji-velke-konkurence-z-polska-a-pobalti
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Právo: Čeští dopravci se obávají velké konkurence z Polska a Pobaltí

18.12.2003 | PRAHA | Právo | Jiří Novotný |
Čeští silniční dopravci se obávají, že po vstupu ČR do Evropské unie, k němuž dojde v květnu 2004, se v důsledku plného otevření hranic ještě přitvrdí už tak velká konkurence na tuzemském přepravním trhu.
 
" Větší konkurenci přitom neočekáváme ze Západu. Naší výhodou je totiž levnější pracovní síla. Dopravní firmy z Polska a pobaltských států ale otevření hranic jistě využijí," řekl Právu mluvčí sdružení Česmad Bohemia Martin Felix. Přes české hranice ročně projíždí kolem 6,7 miliónu nákladních aut. Ministerstvo dopravy odhaduje, že po vstupu do EU by to mohlo být už v příštím roce až o jeden milión vozidel více. Na dotaz, zda je takový nárůst reálný, Felix uvedl: "Zdá se mi to příliš mnoho. Faktem ale je, že na hraničních přechodech by od května 2004 měly zmizet dnešní mnohahodinové fronty kamiónů. Mezinárodní doprava se zrychlí a větší bude ipohyb zboží." S tvrdší konkurencí přibude v ČR volných dopravních kapacit. Zejména pro menší dopravní firmy nebude snadné se s tím vyrovnat.

Změna trasy se nemusí vyplatit

K nárůstu tranzitní dopravy přes území České republiky přispěje také zavedení elektronického mýtného na dálnicích v Rakousku, a zřejmě i v Německu. Zahraniční dopravci totiž začnou zvažovat, zda se nevydat raději přes ČR, kde mýtné zatím platit nemusejí. Pro průjezd naší republikou jim stačí jednodenní dálniční známka. "Nemyslím si však, že by kvůli mýtnému přibyly na našich dálnicích statisíce kamiónů. Dopravcům, kteří dnes jezdí přes SRN či Rakousko, by se změna trasy moc nevyplatila, protože přes ČR by byla delší. A faktor času je při přepravě zboží většinou rozhodující," připomněl Felix. V SRN vyvinulo konsorcium Toll Collect, v němž jsou DaimlerChrysler a Deutsche Telekom, satelitní systém výběru mýtného, který využívá laseru a technologie mobilních telefonů. Jeho prostřednictvím se bude sledovat pohyb kamiónů po německých dálnicích. V Německu má být pro vozidla těžší než dvanáct tun zpoplatněno celkem třináct tisíc kilometrů komunikací. Ve zkušebním provozu se ovšem projevily tak velké problémy, že spolková vláda se rozhodla odložit ostrý start elektronického mýtného z letošního 31. srpna na 2. listopadu. Pak dospěla k závěru, že kvůli pokračujícím technickým potížím je nezbytný další odklad. "Nový termín ještě stanoven nebyl. Podle mne se v SRN s mýtným nezačne dříve než na jaře, a možná až v létě," odhaduje Felix. V Rakousku bude mýtné vybíráno už od 1. ledna 2004 na dvou tisících kilometrů dálnic od všech vozidel těžších než 3,5 tuny. "Průměrná sazba bude 0,22 eura za každý ujetý kilometr," sdělil Právu Christian Weissenburger z rakouského ministerstva silniční, letecké a námořní dopravy. Na otázku Práva, zda se Rakousko neobává, že i ono bude muset odstartování mýtného posunout, Weissenburger odpověděl: "Zvolili jsme technicky jednodušší systém než Němci. Žádný odklad proto nutný není."

Mýtné v Česku až v roce 2006

Zavedení elektronického mýtného se chystá i v České republice a na Slovensku. Ministři dopravy těchto zemí a Rakouska se v říjnu na schůzce v Židlochovicích dohodli, že postup budou vzájemně koordinovat, včetně výběru systému. Státní fond dopravní infrastruktury prosazoval, aby mýtné v ČR odstartovalo již v lednu 2005. Ministr dopravy Milan Šimonovský ještě před několika měsíci nevylučoval, že při aplikaci jednoduššího radiového systému, který se zavádí v Rakousku, by se s tím v Česku mohlo začít dokonce již ve druhé polovině příštího roku. Nyní ovšem už připouští, že elektronické mýtné se u nás nezačne vybírat dříve než v roce 2006. Diskuse ještě budou i o rozsahu zpoplatněných komunikací v ČR. Šimonovský požaduje, aby to bylo celkem tři tisíce kilometrů, tedy nejen dálnice a rychlostní komunikace, ale iněkteré silnice první třídy. Dopravci však proti tomu ostře protestují.
reklama

 
Jiří Novotný

| Právo

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

 
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist