Právo: Čeští řidiči se mohou dočkat daně z emisí CO2 v roce 2010
10.5.2007 | PRAHA | Právo
Čeští řidiči se mohou brzy dočkat zavedení daně z emisí CO2. Současná vláda má totiž zavedení daně z emisí naplánováno na rok 2010. Ministr financí Miroslav Kalousek v úterý na zasedání ministrů financí v Bruselu ČTK potvrdil, že se zavedením daně Česko skutečně počítá. „Programové prohlášení je závazné, ale trvám na tom, že by ta daň měla být upravena národní legislativou,“ dodal.
Evropská unie přitom, jak také potvrdilo úterní bruselské zasedání, zatím váhá nad zaváděním daně z emisí oxidu uhličitého u aut, jejíž myšlenka se objevila se začátkem úsilí EU o snížení emisí skleníkových plynů. V úterý ministři financí EU, k jednoznačnému závěru nedospěli.
Zdanění se velmi liší
Některé státy by rády viděly jednotnou daň pro celou Unii, ale řada zemí je proti, včetně Česka a Slovenska.
Daně, které jsou spojeny s automobilovým provozem, se v celé Unii výrazně liší. Prvky podobného zdanění emisí má ve své legislativě asi 11 zemí EU: Rakousko, Belgie, Kypr, Dánsko, Francie, Itálie, Lucembursko, Nizozemsko, Portugalsko, Švédsko a Británie.
Podle Kalouska jde však mnohdy spíše o daň z majetku než o ekologickou daň. A právě v těchto zemích by daň z automobilových emisí zřejmě měla časem nahradit daň, která má většinou spíše povahu poplatku.
Hlavním zastáncem zavádění nové daně jsou ale automobilky, které nejsou příliš spokojeny s tím, že je EU nutí snižovat emise na předem danou úroveň. Navrhují tak, aby Unie zavedla daň z emisí, která by prý změnila chování zákazníků, již by poté projevovali větší zájem o ekologické vozy. Čím silnějším autem by totiž lidé jezdili, tím větší by platili daň.
„Výrobci již na trh uvedli auta, která vypouštějí méně než 120 gramů CO2 na kilometr, ale není po nich poptávka,“ uvedla před časem mluvčí Evropské asociace výrobců vozidel (ACEA) Sigrid de Vriesová.
reklama
Zdanění se velmi liší
Některé státy by rády viděly jednotnou daň pro celou Unii, ale řada zemí je proti, včetně Česka a Slovenska.
Daně, které jsou spojeny s automobilovým provozem, se v celé Unii výrazně liší. Prvky podobného zdanění emisí má ve své legislativě asi 11 zemí EU: Rakousko, Belgie, Kypr, Dánsko, Francie, Itálie, Lucembursko, Nizozemsko, Portugalsko, Švédsko a Británie.
Podle Kalouska jde však mnohdy spíše o daň z majetku než o ekologickou daň. A právě v těchto zemích by daň z automobilových emisí zřejmě měla časem nahradit daň, která má většinou spíše povahu poplatku.
Hlavním zastáncem zavádění nové daně jsou ale automobilky, které nejsou příliš spokojeny s tím, že je EU nutí snižovat emise na předem danou úroveň. Navrhují tak, aby Unie zavedla daň z emisí, která by prý změnila chování zákazníků, již by poté projevovali větší zájem o ekologické vozy. Čím silnějším autem by totiž lidé jezdili, tím větší by platili daň.
„Výrobci již na trh uvedli auta, která vypouštějí méně než 120 gramů CO2 na kilometr, ale není po nich poptávka,“ uvedla před časem mluvčí Evropské asociace výrobců vozidel (ACEA) Sigrid de Vriesová.
reklama
Online diskuse
Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk




