MF Dnes: Cestu do hor zase přestanou solit
14.9.2006 | ŽELEZNÁ RUDA | MF Dnes
Na silnici k nejnavštěvovanějšímu zimnímu středisku v kraji, na šumavskou Železnou Rudu, se v zimě nebude smět solit. Ekologové odmítají udělit silničářům pro devítikilometrový úsek hlavního tahu mezi Javornou a Železnou Rudou výjimku, kterou měli loni.
Silničáři během loňské zimy mohli poprvé po řadě let používat na silnici chemický posyp. Přestože nesměli vysypat více než kilogram a půl soli na metr silnice, v okolní přírodě vznikly podle ekologů velké škody. Odborníci z Chráněné krajinné oblasti Šumava zjistili vysokou koncentraci soli i sto metrů od vozovky. Proto solení v nadcházející zimě nechtějí povolit. „V dohledné době o věci rozhodneme,“ říká šéf Chráněné krajinné oblasti Šumava Pavel Hubený. „Pravděpodobně se tam nebude smět solit. Sůl se bude používat jen když na silnici vznikne ledovka, což bývá dvakrát až čtyřikrát za rok. Jinak se na ní bude sypat inertní materiál,“ uvedl Hubený.
Problém je, že na takto udržované silnici zůstává vrstva sněhu, do které auta vyjíždějí hluboké koleje. Jezdit po takové cestě je nebezpečné.
Silničáři ale slibují, že i přes zákaz solení bude letos silnice lépe udržovaná. Mají totiž k dispozici novou frézu na led. „Nikdy jsme nic takového neměli, frézu jsme si ale půjčili a zjistili, že dělá dobrou práci. Když vznikne na cestě námraza, tak se z ní led snadno odstraní. Koleje už by na ní pak neměly vznikat,“ říká Ladislav Vaněček ze Správy a údržby silnic v Klatovech.
I silničáři by byli raději, kdyby mohli cestu solit. Ušetřili by. Kvůli zákazu solení na devíti kilometrech musí mít jedno auto i s posádkou navíc.
reklama
Problém je, že na takto udržované silnici zůstává vrstva sněhu, do které auta vyjíždějí hluboké koleje. Jezdit po takové cestě je nebezpečné.
Silničáři ale slibují, že i přes zákaz solení bude letos silnice lépe udržovaná. Mají totiž k dispozici novou frézu na led. „Nikdy jsme nic takového neměli, frézu jsme si ale půjčili a zjistili, že dělá dobrou práci. Když vznikne na cestě námraza, tak se z ní led snadno odstraní. Koleje už by na ní pak neměly vznikat,“ říká Ladislav Vaněček ze Správy a údržby silnic v Klatovech.
I silničáři by byli raději, kdyby mohli cestu solit. Ušetřili by. Kvůli zákazu solení na devíti kilometrech musí mít jedno auto i s posádkou navíc.
reklama
Online diskuse
Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk




