Právo: Chataři stále válčí proti člunům
2.7.2004 | PLZEŇ | Právo | Václav Kozák |
Nekonečný boj proti motorovým člunům a vodním skútrům vedou stovky chatařů a rekreantů z okolí Hracholuské přehrady na severním Plzeňsku. Na úřadech a ministerstvech se dva roky marně dožadují úplného zákazu provozu plovoucích strojů. Zatím neuspěla ani poslední petice. A klid opět nepřinesl ani sezónní zákaz plavby.
Hracholusky patří mezi vodní nádrže, kam plavidla se spalovacími motory mohou, jejich pohyb je neomezen, pokud dodrží režim takzvané výtlačné plavby. Pro většinu dostupných plavidel a člunů to znamená rychlost pod předepsaný limit 25 km/h. Omezení na přehradě platí pouze pro plavidla plující v kluzu - skútry a kluzáky nesmějí na hladinu v letním období od poloviny června do půlky září.
Zákaz jako by nebyl
"Jenže veškerá pravidla jsou úplně zbytečná. Skútry tady jezdí i přes léto, lítají mezi lidmi, co se koupou. Je to dost nebezpečné a hrozně hlučné. A to nemluvím o rychlých člunech," zlobí se jedna z chatařek, Hana Mrázková.
Stovky podpisů
Že nejde jen o výjimky, potvrzuje Dagmar Vonášková z plzeňské pobočky Povodí Vltavy, které nádrž spravuje. "Problémy přes léto byly už vloni a dají se čekat i letos. Lidé si stěžují, ale měli by spíš volat rovnou na policii," řekla Vonášková. Ani policisté však nemají příliš šancí narušitele polapit. Málokdy se jim podaří objevit místo, kde milovníci vodní jízdy své skútry nakládají nebo vykládají z auta či přívěsu. "Zákaz platí od poloviny června a už jsme zaznamenali porušení. Bohužel jsme provinilce nechytli," uznává Miroslav Bozděch, velitel služebny ve Městě Touškově. Hlídkování v motorovém člunu přímo na hladině je navíc pro oddělení nákladné. "Letos jsme vyjížděli třikrát. Z toho dvakrát v rámci cvičení. V plné sezóně určitě budeme vyjíždět častěji," slíbil Bozděch.
Stovky chatařů se ale nehodlají se současnou situací smířit. Pro adrenalinovou stále oblíbenější zábavu nemají pochopení, nelíbí se jim ani rozšiřování lokalit pro vodní lyžování. Tolerovat jsou ochotni jen parník a čluny policie nebo záchranářů. A jejich argumenty? Hluk, nebezpečí pro plavce, poškozování životního prostředí - eroze břehů, zplodiny. Do okolí Hracholusek se jezdí rekreovat velká část plzeňské aglomerace, 1312 občanů podepsalo protestní petici, v níž požaduje změnu vládní vyhlášky a zařazení nádrže na seznam vodních ploch s úplným zákazem provozu plavidel se spalovacími motory. Podpisy v lednu předali na krajské hejtmanství, problémem se v březnu zabývalo zastupitelstvo. "Plzeňský kraj inicioval změnu vyhlášky. Konkrétně v příloze jedna - zařadit Hracholusky mezi vodní nádrže s celoročním zákazem plavby plavidel se spalovacími motory," popsala výsledné stanovisko mluvčí kraje Alena Šatrová.
Za protestujícími stojí i obce v okolí přehrady, rybářský svaz, odbory životního prostředí, ekologické organizace a Povodí Vltavy. "Nádrž je úzkou vodní plochou, sevřenou svahy hlubokého údolí. Pro provozování plavidel se spalovacími motory je krajně nepříznivá," shodují se úřady. Podobná vyjádření včetně petice už na ministerstvo dopravy mířila v roce 2002.
Náhradní řešení
Ministerstvo dopravy se ale zatím ke změně nemá. V odpovědi pro hejtmanství je uvedeno, že Hracholusky patří mezi účelové vodní cesty s rekreační plavbou a místní dopravou.
"Manipulační řád vodního díla Hracholusky stanoví, že jedním z účelů, ke kterému má sloužit, je zajištění plavby na účelové vodní cestě a rekreační využití včetně vodního lyžování na vyhrazených místech. Vodní nádrž Hracholusky je polyfunkčním vodním dílem a její rekreační využití patří mezi povolené způsoby využívání," doplnila mluvčí ministerstva Ludmila Roubcová. Ministerstvo ale bude uvažovat o náhradním řešení - zařazení Hracholusek do jiné přílohy. "Touto úpravou by v lokalitě byla povolena pouze veřejná vodní doprava a plavba plavidel plujících pomocí plachet a využívajících pomocný lodní spalovací motor," dodala Roubcová.
reklama
Zákaz jako by nebyl
"Jenže veškerá pravidla jsou úplně zbytečná. Skútry tady jezdí i přes léto, lítají mezi lidmi, co se koupou. Je to dost nebezpečné a hrozně hlučné. A to nemluvím o rychlých člunech," zlobí se jedna z chatařek, Hana Mrázková.
Stovky podpisů
Že nejde jen o výjimky, potvrzuje Dagmar Vonášková z plzeňské pobočky Povodí Vltavy, které nádrž spravuje. "Problémy přes léto byly už vloni a dají se čekat i letos. Lidé si stěžují, ale měli by spíš volat rovnou na policii," řekla Vonášková. Ani policisté však nemají příliš šancí narušitele polapit. Málokdy se jim podaří objevit místo, kde milovníci vodní jízdy své skútry nakládají nebo vykládají z auta či přívěsu. "Zákaz platí od poloviny června a už jsme zaznamenali porušení. Bohužel jsme provinilce nechytli," uznává Miroslav Bozděch, velitel služebny ve Městě Touškově. Hlídkování v motorovém člunu přímo na hladině je navíc pro oddělení nákladné. "Letos jsme vyjížděli třikrát. Z toho dvakrát v rámci cvičení. V plné sezóně určitě budeme vyjíždět častěji," slíbil Bozděch.
Stovky chatařů se ale nehodlají se současnou situací smířit. Pro adrenalinovou stále oblíbenější zábavu nemají pochopení, nelíbí se jim ani rozšiřování lokalit pro vodní lyžování. Tolerovat jsou ochotni jen parník a čluny policie nebo záchranářů. A jejich argumenty? Hluk, nebezpečí pro plavce, poškozování životního prostředí - eroze břehů, zplodiny. Do okolí Hracholusek se jezdí rekreovat velká část plzeňské aglomerace, 1312 občanů podepsalo protestní petici, v níž požaduje změnu vládní vyhlášky a zařazení nádrže na seznam vodních ploch s úplným zákazem provozu plavidel se spalovacími motory. Podpisy v lednu předali na krajské hejtmanství, problémem se v březnu zabývalo zastupitelstvo. "Plzeňský kraj inicioval změnu vyhlášky. Konkrétně v příloze jedna - zařadit Hracholusky mezi vodní nádrže s celoročním zákazem plavby plavidel se spalovacími motory," popsala výsledné stanovisko mluvčí kraje Alena Šatrová.
Za protestujícími stojí i obce v okolí přehrady, rybářský svaz, odbory životního prostředí, ekologické organizace a Povodí Vltavy. "Nádrž je úzkou vodní plochou, sevřenou svahy hlubokého údolí. Pro provozování plavidel se spalovacími motory je krajně nepříznivá," shodují se úřady. Podobná vyjádření včetně petice už na ministerstvo dopravy mířila v roce 2002.
Náhradní řešení
Ministerstvo dopravy se ale zatím ke změně nemá. V odpovědi pro hejtmanství je uvedeno, že Hracholusky patří mezi účelové vodní cesty s rekreační plavbou a místní dopravou.
"Manipulační řád vodního díla Hracholusky stanoví, že jedním z účelů, ke kterému má sloužit, je zajištění plavby na účelové vodní cestě a rekreační využití včetně vodního lyžování na vyhrazených místech. Vodní nádrž Hracholusky je polyfunkčním vodním dílem a její rekreační využití patří mezi povolené způsoby využívání," doplnila mluvčí ministerstva Ludmila Roubcová. Ministerstvo ale bude uvažovat o náhradním řešení - zařazení Hracholusek do jiné přílohy. "Touto úpravou by v lokalitě byla povolena pouze veřejná vodní doprava a plavba plavidel plujících pomocí plachet a využívajících pomocný lodní spalovací motor," dodala Roubcová.
reklama
Online diskuse
Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk




