MF Dnes: Co s bývalými železnicemi? Předělat je na cyklostezky
20.3.2007 | SEVERNÍ ČECHY | MF Dnes | Ondřej Černý |
Parta kamarádů vyjede vláčkem na hřebeny Krušných hor nad Chomutovem a z Křimova vyrážejí na kolech do saského Reitzenheinu. Sice už nejedou vlakem, ale dráhy vlastně stále využívají -jako cyklostezka jim slouží zrušená železniční trať.
Právě na bývalých tratích by mohly v kraji vzniknout desítky kilometrů nových cyklostezek. S obcemi na tomto nápadu spolupracuje Nadace Partnerství.
„Nepoužívané tratě jsou pro tvorbu cyklostezek ideální. Díky nízkému převýšení jsou totiž vhodné pro každodenní dojíždění do školy nebo do práce. Jejich proměna v cyklostezky navíc zachová původní liniový charakter, což umožňuje opětovné obnovení trati,“ líčí Luboš Kala z Nadace Partnerství, který jedná s vlastníkem tratí, Správou železniční dopravní cesty o převodu drážního majetku na obce.
S proměnou tratí na cyklostezky se začalo ve Spojených státech, odtud se netradiční nápad přesunul do Evropy. V Česku zatím vzniklo několik kilometrů takových cyklostezek na Chebsku, Ostravsku a u České Lípy. „Právě Ústecký kraj je pro tento typ cyklostezek vhodný. Existuje tu množství nepoužívaných tratí, které dříve sloužily pro průmysl nebo fungovaly v horách,“ upozornil Luboš Kala z Nadace Partnerství.
„Problém je v tom, že Správa železniční dopravní cesty chce za tratě značné finanční prostředky. Třeba za 5,5 kilometru tratě u Chebu to bylo přes čtyřicet milionů. To si samozřejmě obce nemohou dovolit, taková cena je nemístně vysoká. Ideální by bylo, kdyby se jako v jiných zemích rozhodl stát, že ho vznik takových cyklostezek zajímá, a nabízel tak tratě za příznivější, spíš symbolickou cenu,“ dodal.
První podobná cyklostezka v kraji by mohla brzy vzniknout mezi Mostem a Chomutovem. Měla by vést po náspu bývalé železnice přes Otvice, Pesvice a Malé Březno u Mostu.
Trasa vede příjemnou venkovskou krajinou. Mohli by ji využívat nejen turisté, ale mohli by se po ní dopravovat děti do škol nebo lidé do zaměstnání. Proměna starých železničních tratí v cyklostezky je v sousedním Německu zcela běžná věc. U nás to zatím moc nevyužíváme. Myslím, že to je škoda,“ řekla před časem MF DNES Ivana Řápková, chomutovská primátorka.
reklama
„Nepoužívané tratě jsou pro tvorbu cyklostezek ideální. Díky nízkému převýšení jsou totiž vhodné pro každodenní dojíždění do školy nebo do práce. Jejich proměna v cyklostezky navíc zachová původní liniový charakter, což umožňuje opětovné obnovení trati,“ líčí Luboš Kala z Nadace Partnerství, který jedná s vlastníkem tratí, Správou železniční dopravní cesty o převodu drážního majetku na obce.
S proměnou tratí na cyklostezky se začalo ve Spojených státech, odtud se netradiční nápad přesunul do Evropy. V Česku zatím vzniklo několik kilometrů takových cyklostezek na Chebsku, Ostravsku a u České Lípy. „Právě Ústecký kraj je pro tento typ cyklostezek vhodný. Existuje tu množství nepoužívaných tratí, které dříve sloužily pro průmysl nebo fungovaly v horách,“ upozornil Luboš Kala z Nadace Partnerství.
„Problém je v tom, že Správa železniční dopravní cesty chce za tratě značné finanční prostředky. Třeba za 5,5 kilometru tratě u Chebu to bylo přes čtyřicet milionů. To si samozřejmě obce nemohou dovolit, taková cena je nemístně vysoká. Ideální by bylo, kdyby se jako v jiných zemích rozhodl stát, že ho vznik takových cyklostezek zajímá, a nabízel tak tratě za příznivější, spíš symbolickou cenu,“ dodal.
První podobná cyklostezka v kraji by mohla brzy vzniknout mezi Mostem a Chomutovem. Měla by vést po náspu bývalé železnice přes Otvice, Pesvice a Malé Březno u Mostu.
Trasa vede příjemnou venkovskou krajinou. Mohli by ji využívat nejen turisté, ale mohli by se po ní dopravovat děti do škol nebo lidé do zaměstnání. Proměna starých železničních tratí v cyklostezky je v sousedním Německu zcela běžná věc. U nás to zatím moc nevyužíváme. Myslím, že to je škoda,“ řekla před časem MF DNES Ivana Řápková, chomutovská primátorka.
reklama
Online diskuse
Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk




