MF Dnes: Co s cyklisty? Praze radí Vídeň
4.4.2008 | PRAHA | MF Dnes | Petr Švec |
Aktivisté, kteří v hlavním městě bojují proti automobilové dopravě a snaží se prosazovat dopravu cyklistickou, si včera přivezli z Vídně nové zbraně.
Těmi chtějí „zaútočit“ na pražský magistrát a také na radnice městských částí. Nejde však o žádné halapartny či cepíny, a už vůbec ne o střelné zbraně - představitelé rakouské metropole poslali do Prahy statistiky a své zkušenosti.
Město na Dunaji totiž na rozdíl od Prahy cyklisty upřednostňuje před auty už třicet let.
Šest lidí ze sta jede ve Vídni do práce na kole, v Praze jeden „Zatímco v roce 1977 bylo ve Vídni jen 11 kilometrů cyklotras, loni to bylo 1 090 kilometrů. Cyklistika dávno není jen sportem. Stala se plnohodnotným druhem dopravy,“ řekl Jan Krčmář, ředitel Kontaktní kanceláře města Vídně. Podíl cyklistů na dopravě ve Vídni je 6 procent, v Praze slabé jedno procento.
Na kole jezdí pravidelně do práce, školy či jen tak pro zábavu tisíce Vídeňanů. V roce 2006 ujeli podle Krčmáře dohromady 191 milionů kilometrů, a tím ušetřili životnímu prostředí 35 tisíc tun oxidu uhličitého, který by vypustily do ovzduší výfuky jejich aut.
Vedení Prahy nemá podle Michala Křivohlávka z iniciativy Auto*mat odvahu omezit automobilovou dopravu v centru města na úkor cyklistů a pěších. „Města patří lidem a ne autům. Je na politicích, komu dají přednost,“ říká Křivohlávek, který společně s vídeňskou kanceláří příští týden předá magistrátu a radnicím materiál s fotografiemi a informacemi o cyklodopravě v rakouské metropoli.
Podle sdružení Oživení zatím auta v oblibě mezi politiky vítězí před bicykly na celé čáře. „Pro cyklisty tu není místo. Vezměte si, že za posledních dvanáct měsíců vzrostl počet aut ve městě o 21 tisíc. To je 60 denně,“ upozornila mluvčí sdružení Magdalena Kýnová Učíková.
Cyklopruhy jsou už i v Praze Je však nutné říci, že se přístup města k lidem na kolech v posledních letech výrazně mění. K lepšímu. Od roku 2004 se jak počet značených cyklostras, tak i stezek oddělených od aut zdvojnásobil.
Pražané mohou dnes jezdit po 130 kilometrech cest, aniž by se museli bát, že je srazí auto. Na ulicích se objevily i první cyklopruhy - na Štefánikově mostě, Chotkově a Pobřežní ulici.
Pruhy letos silničáři namalují i v Karlovarské, Budějovické, Anglické či Francouzské či Roztocké ulici. Celkem tak chce správa silnic utratit letos 16 milionů korun. Dalších 40 milionů půjde na výstavbu nových cyklostezek.
reklama
Město na Dunaji totiž na rozdíl od Prahy cyklisty upřednostňuje před auty už třicet let.
Šest lidí ze sta jede ve Vídni do práce na kole, v Praze jeden „Zatímco v roce 1977 bylo ve Vídni jen 11 kilometrů cyklotras, loni to bylo 1 090 kilometrů. Cyklistika dávno není jen sportem. Stala se plnohodnotným druhem dopravy,“ řekl Jan Krčmář, ředitel Kontaktní kanceláře města Vídně. Podíl cyklistů na dopravě ve Vídni je 6 procent, v Praze slabé jedno procento.
Na kole jezdí pravidelně do práce, školy či jen tak pro zábavu tisíce Vídeňanů. V roce 2006 ujeli podle Krčmáře dohromady 191 milionů kilometrů, a tím ušetřili životnímu prostředí 35 tisíc tun oxidu uhličitého, který by vypustily do ovzduší výfuky jejich aut.
Vedení Prahy nemá podle Michala Křivohlávka z iniciativy Auto*mat odvahu omezit automobilovou dopravu v centru města na úkor cyklistů a pěších. „Města patří lidem a ne autům. Je na politicích, komu dají přednost,“ říká Křivohlávek, který společně s vídeňskou kanceláří příští týden předá magistrátu a radnicím materiál s fotografiemi a informacemi o cyklodopravě v rakouské metropoli.
Podle sdružení Oživení zatím auta v oblibě mezi politiky vítězí před bicykly na celé čáře. „Pro cyklisty tu není místo. Vezměte si, že za posledních dvanáct měsíců vzrostl počet aut ve městě o 21 tisíc. To je 60 denně,“ upozornila mluvčí sdružení Magdalena Kýnová Učíková.
Cyklopruhy jsou už i v Praze Je však nutné říci, že se přístup města k lidem na kolech v posledních letech výrazně mění. K lepšímu. Od roku 2004 se jak počet značených cyklostras, tak i stezek oddělených od aut zdvojnásobil.
Pražané mohou dnes jezdit po 130 kilometrech cest, aniž by se museli bát, že je srazí auto. Na ulicích se objevily i první cyklopruhy - na Štefánikově mostě, Chotkově a Pobřežní ulici.
Pruhy letos silničáři namalují i v Karlovarské, Budějovické, Anglické či Francouzské či Roztocké ulici. Celkem tak chce správa silnic utratit letos 16 milionů korun. Dalších 40 milionů půjde na výstavbu nových cyklostezek.
reklama
Online diskuse
Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk




