https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/co-pisi-jini/cyklista-ohrozeny-druh
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

MF Dnes: Cyklista? Ohrožený druh!

7.4.2006 | JAROMĚŘ | MF Dnes | Martin Filip |
Cyklisté bojují za to, aby města respektovala kola stejně jako ostatní dopravní prostředky. V Náchodě měsíc co měsíc vyjíždějí k manifestační jízdě městem.
 
Začínal nový rok, mrzlo jen to praštělo, ale v Náchodě se už začali scházet cyklisté, aby jednou měsíčně dali o sobě vědět cyklojízdou. Po Praze, Brně, Olomouci a Liberci je Náchod pátým českým městem, kde kolaři podle vzoru ze světa dávají najevo, že je pro koho stavět cyklostezky a vylepšovat podmínky pro dopravu na kolech.

Přestože účastníky prvních tří náchodských cyklojízd bylo dosud možné počítat takřka na prstech, podařilo se jim vyvolat ve městě vážnou diskusi.

Kolo - dopravní prostředek do města

„Aby se kolo mohlo stát rovnocenným dopravním prostředkem, musí se cyklisté cítit v ulicích bezpečně. Chtěli bychom upozornit na to, že tento způsob dopravy je pro město vhodný a je ho potřeba cíleně podporovat a propagovat,“ vysvětluje smysl cyklojízd jejich propagátorka Markéta Sergejko z Náchoda.

Podle ní radnice myslí na cykloturisty, ale zapomíná na ty, kteří chtějí jezdit po městě na kole do práce, do školy či na úřady. Doprava na kolech by prý Náchodu přetíženému auty mohla ulehčit.

Cyklojízdy podpořil i náchodský místostarosta Jaroslav Rohulán. Podle něj by dopravní řešení ve městě měla k potřebám cyklistů více přihlížet. „Cyklisté by neměli být odkázáni pouze na komunikace určené pro automobilový provoz. V jiných městech je běžné, že mohou jezdit v některých jednosměrných ulicích obousměrně, v Hradci Králové mohou i na některé chodníky,“ říká Rohulán.

Cyklostezku na Pražské ulici radnice zamítla

Náchodským cyklistům vadí, že v některých ulicích ve městě jezdit nemohou. Stěžují si, že nejsou dostatečně chráněni před automobily na Pražské ulici. Cyklostezku, která byla v původních plánech úpravy nejfrekventovanější náchodské ulice navržena, totiž radnice později zamítla.

Podle náchodského starosty Oldřicha Čtvrtečky se město tak rozhodlo kvůli bezpečnosti cyklistů. „Cyklisté jedoucí po stezce by měli přednost před auty odbočujícími vpravo. Z vlastní zkušenosti ale vím, že pokud řidič nákladního vozu natočí kabinu mírně vpravo, cyklistu v pravémpruhu nevidí. Odbočíli doprava, hrozí, že cyklista skončí pod koly auta,“ tvrdí Čtvrtečka. Podle tajemníka náchodské radnice Pavla Nývlta mohou cyklisté namísto Pražské ulice využívat souběžné nábřeží. „Nábřeží je absolutně klidné a pro cyklisty vhodné. Cyklisté ale dnes jezdí naprosto plynule i po Pražské vedle aut, která zde často jedou doslova krokem,“ namítá Nývlt.

Podle Markéty Sergejko je nábřeží vhodné jen pro někoho. „Když se chcete dostat z náměstí do Bělovsi, nepojedete přes nábřeží. Je to velká zajížďka.“

Kolaři chtějí i na pěší zónu

V Náchodě diskutují i o tom, proč by cyklisté nemohli jezdit po pěší zóně na Kamenici. Dnes se kvůli tomu nedostanou z náměstí na nádraží. V ulici Volovnici, kterou by mohli využít, je totiž jednosměrka. „Nechceme, aby se mezi davy lidí na Kamenici proháněli cyklisté. Ale navečer nebo o víkendu, kdy je pěší zóna prázdná, by tam snad nikomu nevadili,“ míní Markéta Sergejko.

Podle radních by neměl být pro cyklisty problém úseky, jako je Kamenice, projít pěšky. „Připadá mi podivné, že cyklisté nejsou schopni na některých místech slézt z kola a dojít pěšky,“ říká starosta.

Sergejko mu oponuje: „Na kole přece jezdíme proto, abychom byli rychlejší než chůze pěšky. Aby mohlo kolo sloužit jako dopravní prostředek, nemůžete přece neustále slézat a nasedat.“

Podle starosty by se město mělo soustředit především na rozvoj cykloturistiky. „Rádi bychom cyklostezky ještě rozšířili. Představuji si, že bychom cyklostezku z Malé Čermné do Náchoda prodloužili až do Pekla u Nového Města nad Metují. Dnes na to nemáme, ale můžeme získat granty. Lidí, kteří jezdí na kolech do práce, spíš ubývá,“ tvrdí starosta. Podle Rohulána si ale pozornost zaslouží i druhá skupina cyklistů: „Je třeba jim dát ve městě větší prostor. Potíže s dopravou v Náchodě z části souvisí i s tím, že spousta lidí jezdí po městě zbytečně autem.“
reklama

 
Martin Filip

| MF Dnes

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

 
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist