MF Dnes: Cyklisté možná dostanou dárek, vlastní jízdní pruhy
22.7.2010 | HAVLÍČKŮV BROD | MF Dnes
Nově budované cyklostezky jsou fajn. Lidem, kteří ve městech jezdí na kole do práce jsou však většinou k ničemu. V Havlíčkově Brodě proto uvažují o tom, že v některých ulicích vyznačí jízdní pruhy pro cyklisty. Pomohlo by jim to hlavně v jednosměrkách.
Dopravu v Havlíčkově Brodě možná čeká revoluce. Na vozovkách by, vedle prostoru pro auta, mohly přibýt i speciální jízdní pruhy pro cyklisty.
Tuto možnost, jak vyjít vstříc lidem jezdícím na kole třeba do práce či jen tak pro radost, otevřel výbor pro životní prostředí. „Přestože město ročně do cyklostezek investuje, podmínky pro cyklodopravu ve městě mimo cyklostezky se stále zhoršují,“ vysvětlil předseda výboru Václav Hlaváč.
Radnice v poslední době z několika ulic v centru nechala udělat jednosměrky, čímž sice navýšila počet parkovacích míst, zároveň tím ale znemožnila jízdu cyklistům. „Třeba Havlíčkova ulice pod Alejí. Tou lidé od nemocnice a z Perknova jezdili do centra města. Teď se tudy nedostanou a musí ji objíždět,“ uvedl příklad Hlaváč.
Pokud někdo jede do práce na kole a spěchá přes celé město, má situaci hodně ztíženou. Buď projede delší trasu, jede po frekventované silnici, nebo to prostě riskne jednosměrkou, třeba i po chodníku. Každý den tak hazardují desítky cyklistů. Cyklostezky v takových případech řešením nejsou a pro lidi jedoucí do práce nebo na nákup nemají význam.
A tak se Václav Hlaváč nechal inspirovat v zahraničí. V Holandsku nebo v Rakousku jsou oddělené pruhy pro cyklisty na silnicích běžné. Objevovat se ale začínají už třeba i v Praze nebo v Brně.
„Tak tenhle nápad jen vítám,“ má radost Libor Karas. Není nikterak náruživým cykloturistou, kolo používá právě hlavně na cesty do práce.
„Je to tak, cyklostezky jsou pro mne zbytečné. Musím po silnici, kudy žádné nevedou a někdy je to o život. Na silnici mě ohrožují auta, a když jsem jednou jel raději po chodníku, zastavila mě městská policie, že na chodníku nemám s kolem co dělat,“ vypráví.
„Pruhy pro cyklisty by byly ohromným přínosem. Zvýšila by se bezpečnost i pohodlí cestování na kole,“ dodává.
Jenže i když nápad neodporuje žádným českým zákonům a vyhláškám, naráží na normy týkající se šířky jízdních pruhů. „Jízdní pruh pro kola musí být široký jednosměrně jeden metr, v kratších úsecích je možný společný pruh pro cyklisty a chodce široký dva a půl metru,“ vzkázal vedoucí odboru dopravy Martin Stehno.
Vyčlenit tolik místa v brodských ulicích by nebylo jednoduché. Zvlášť poté, co několik z nich bylo zúženo a místo jednoho jízdního pruhu vznikla šikmá parkoviště. „Pokud by parkování bylo podélné, pruh pro cyklisty by se vešel. Při šikmém to ale bude složitější,“ přemítá Hlaváč. Jak dodal, Brod tak dal jednoznačně přednost motoristům, na cyklisty se jaksi pozapomnělo.
Podle místostarosty Libora Honzárka už město tento prvek do jedné ulice chtělo zařadit. Jenže policie vybudování pruhu pro cyklisty nedoporučila s ohledem na bezpečnost. „Měli jsme to v úmyslu při chystané rekonstrukci Žižkovy ulice. Ale prý je z ní moc odboček, je úzká a pruh pro cyklisty by tu nebyl bezpečný,“ pokrčil rameny.
„Přitom třeba v Praze si s nějakou šířkou pruhu hlavu nelámou a jde to. I užší pruh je stále pro cyklisty bezpečnější, než se motat pod koly autům,“ dodal.
Omožnostech vybudovat oddělené jízdní pruhy pro cyklisty v některých brodských ulicích budou ještě zástupci města s dotčenými orgány jednat. Základem pro jednání bude generel dopravy doplněný právě o možnosti zřízení pruhů v jednotlivých ulicích a nový územní plán, který by podle Honzárka už s něčím takovým mohl i počítat. Pokud se tedy cyklisté v Brodě svých jízdních pruhů dočkají, nebude to dřív než za několik let.
***
„Na silnici mě ohrožují auta, když jsem proto jel raději po chodníku, zastavila mě policie.“
reklama
Tuto možnost, jak vyjít vstříc lidem jezdícím na kole třeba do práce či jen tak pro radost, otevřel výbor pro životní prostředí. „Přestože město ročně do cyklostezek investuje, podmínky pro cyklodopravu ve městě mimo cyklostezky se stále zhoršují,“ vysvětlil předseda výboru Václav Hlaváč.
Radnice v poslední době z několika ulic v centru nechala udělat jednosměrky, čímž sice navýšila počet parkovacích míst, zároveň tím ale znemožnila jízdu cyklistům. „Třeba Havlíčkova ulice pod Alejí. Tou lidé od nemocnice a z Perknova jezdili do centra města. Teď se tudy nedostanou a musí ji objíždět,“ uvedl příklad Hlaváč.
Pokud někdo jede do práce na kole a spěchá přes celé město, má situaci hodně ztíženou. Buď projede delší trasu, jede po frekventované silnici, nebo to prostě riskne jednosměrkou, třeba i po chodníku. Každý den tak hazardují desítky cyklistů. Cyklostezky v takových případech řešením nejsou a pro lidi jedoucí do práce nebo na nákup nemají význam.
A tak se Václav Hlaváč nechal inspirovat v zahraničí. V Holandsku nebo v Rakousku jsou oddělené pruhy pro cyklisty na silnicích běžné. Objevovat se ale začínají už třeba i v Praze nebo v Brně.
„Tak tenhle nápad jen vítám,“ má radost Libor Karas. Není nikterak náruživým cykloturistou, kolo používá právě hlavně na cesty do práce.
„Je to tak, cyklostezky jsou pro mne zbytečné. Musím po silnici, kudy žádné nevedou a někdy je to o život. Na silnici mě ohrožují auta, a když jsem jednou jel raději po chodníku, zastavila mě městská policie, že na chodníku nemám s kolem co dělat,“ vypráví.
„Pruhy pro cyklisty by byly ohromným přínosem. Zvýšila by se bezpečnost i pohodlí cestování na kole,“ dodává.
Jenže i když nápad neodporuje žádným českým zákonům a vyhláškám, naráží na normy týkající se šířky jízdních pruhů. „Jízdní pruh pro kola musí být široký jednosměrně jeden metr, v kratších úsecích je možný společný pruh pro cyklisty a chodce široký dva a půl metru,“ vzkázal vedoucí odboru dopravy Martin Stehno.
Vyčlenit tolik místa v brodských ulicích by nebylo jednoduché. Zvlášť poté, co několik z nich bylo zúženo a místo jednoho jízdního pruhu vznikla šikmá parkoviště. „Pokud by parkování bylo podélné, pruh pro cyklisty by se vešel. Při šikmém to ale bude složitější,“ přemítá Hlaváč. Jak dodal, Brod tak dal jednoznačně přednost motoristům, na cyklisty se jaksi pozapomnělo.
Podle místostarosty Libora Honzárka už město tento prvek do jedné ulice chtělo zařadit. Jenže policie vybudování pruhu pro cyklisty nedoporučila s ohledem na bezpečnost. „Měli jsme to v úmyslu při chystané rekonstrukci Žižkovy ulice. Ale prý je z ní moc odboček, je úzká a pruh pro cyklisty by tu nebyl bezpečný,“ pokrčil rameny.
„Přitom třeba v Praze si s nějakou šířkou pruhu hlavu nelámou a jde to. I užší pruh je stále pro cyklisty bezpečnější, než se motat pod koly autům,“ dodal.
Omožnostech vybudovat oddělené jízdní pruhy pro cyklisty v některých brodských ulicích budou ještě zástupci města s dotčenými orgány jednat. Základem pro jednání bude generel dopravy doplněný právě o možnosti zřízení pruhů v jednotlivých ulicích a nový územní plán, který by podle Honzárka už s něčím takovým mohl i počítat. Pokud se tedy cyklisté v Brodě svých jízdních pruhů dočkají, nebude to dřív než za několik let.
***
„Na silnici mě ohrožují auta, když jsem proto jel raději po chodníku, zastavila mě policie.“
reklama
Online diskuse
Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk