Právo: Cyklisté si v pruzích moc nezajezdí
25.5.2009 | PRAHA | Právo | Jana Šprunková |
Město pouští cyklisty do preferenčních pásem autobusů, kterých ale po metropoli funguje stále žalostně málo.
Městští radní zřejmě uznali, že cyklisté v Praze nemají zrovna na růžích ustláno, a tak našli způsob, jak je trochu ochránit při jízdě po silnicích.
Smějí jezdit v některých pruzích vyhrazených pro autobusy městské hromadné dopravy.
Bude v nich asi ale rušněji, protože do těchto úseků, jejichž smyslem je preference MHD, už město pustilo i taxikáře vezoucí pasažéry. Úseky budou nebo již jsou označené značkami BUS MHD a TAXI či BUS MHD, jízdní kolo a TAXI.
Radní novinku prezentovali jako významnou v cyklistickém životě. „Nyní je to prvních šest úseků. Byla to místa pro cyklisty velmi nebezpečná, teď budou nikoli bezpečná, ale bezpečnější,“ řekl Právu magistrátní koordinátor pro cyklistickou dopravu Pavel Polák.
„Společné využití pruhů pro autobusy a cyklisty je léta osvědčenou praxí například v Londýně. Město zde zvýhodňuje nemotorizovanou dopravu a MHD. Jízdní kolo je v tomto případě v městském prostředí rychlejší než osobní automobil,“ řekl radní pro životní prostředí Petr Štěpánek (SZ).
Pravda ale je, že v Praze si cyklisté na těchto pruzích příliš nezajezdí. Ve skutečnosti totiž půjde o necelé tři kilometry na celém území metropole. Některé úseky, kam smějí jízdní kola, činí třeba jen 50 metrů. Nejdelším je čtvrtkilometrový úsek na Koněvově. O nějakém velkém rozvoji se tedy hovořit nedá. Samotné autobusy mají v hlavním městě moc málo výhod. O preferenci se pořád jen hovoří a slibují se divy. Skutek ale utek. „Na silnicích je pro autobusy vyhrazeno sedm kilometrů pruhů a na kolejích šest a půl kilometru,“ konstatoval mluvčí dopravního podniku Ondřej Pečený.
Předseda výboru infrastruktury zastupitelstva Miroslav Poche (ČSSD) již před časem připo -mněl, že systém preference se osvědčil na magistrále o povodních. Také zastupitel Jiří Witzany (SNK ED) si myslí, že to byla jedinečná šance k preferování MHD, kterou však město tenkrát propáslo.
Z oněch zanedbatelných sedmi kilometrů pruhů se ne všechny ale hodí k tomu, aby se na nich mohli kolaři přifařit k velkým autobusům.
Podle Pavla Poláka se to všude nehodí, protože jsou prý mimo hlavní cyklistické tahy. A tak v současné době kolaři využijí sotva tři kilometry.
***
Budou to místa nikoli bezpečná, ale bezpečnější Pavel Polák, koordinátor města pro cyklistiku
reklama
Smějí jezdit v některých pruzích vyhrazených pro autobusy městské hromadné dopravy.
Bude v nich asi ale rušněji, protože do těchto úseků, jejichž smyslem je preference MHD, už město pustilo i taxikáře vezoucí pasažéry. Úseky budou nebo již jsou označené značkami BUS MHD a TAXI či BUS MHD, jízdní kolo a TAXI.
Radní novinku prezentovali jako významnou v cyklistickém životě. „Nyní je to prvních šest úseků. Byla to místa pro cyklisty velmi nebezpečná, teď budou nikoli bezpečná, ale bezpečnější,“ řekl Právu magistrátní koordinátor pro cyklistickou dopravu Pavel Polák.
„Společné využití pruhů pro autobusy a cyklisty je léta osvědčenou praxí například v Londýně. Město zde zvýhodňuje nemotorizovanou dopravu a MHD. Jízdní kolo je v tomto případě v městském prostředí rychlejší než osobní automobil,“ řekl radní pro životní prostředí Petr Štěpánek (SZ).
Pravda ale je, že v Praze si cyklisté na těchto pruzích příliš nezajezdí. Ve skutečnosti totiž půjde o necelé tři kilometry na celém území metropole. Některé úseky, kam smějí jízdní kola, činí třeba jen 50 metrů. Nejdelším je čtvrtkilometrový úsek na Koněvově. O nějakém velkém rozvoji se tedy hovořit nedá. Samotné autobusy mají v hlavním městě moc málo výhod. O preferenci se pořád jen hovoří a slibují se divy. Skutek ale utek. „Na silnicích je pro autobusy vyhrazeno sedm kilometrů pruhů a na kolejích šest a půl kilometru,“ konstatoval mluvčí dopravního podniku Ondřej Pečený.
Předseda výboru infrastruktury zastupitelstva Miroslav Poche (ČSSD) již před časem připo -mněl, že systém preference se osvědčil na magistrále o povodních. Také zastupitel Jiří Witzany (SNK ED) si myslí, že to byla jedinečná šance k preferování MHD, kterou však město tenkrát propáslo.
Z oněch zanedbatelných sedmi kilometrů pruhů se ne všechny ale hodí k tomu, aby se na nich mohli kolaři přifařit k velkým autobusům.
Podle Pavla Poláka se to všude nehodí, protože jsou prý mimo hlavní cyklistické tahy. A tak v současné době kolaři využijí sotva tři kilometry.
***
Budou to místa nikoli bezpečná, ale bezpečnější Pavel Polák, koordinátor města pro cyklistiku
reklama
Online diskuse
Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk




