MF Dnes: Cyklisté vystřídají železnici
18.12.2008 | NEZAMYSLICE | MF Dnes | Michal Šverdík |
Je rozhodnuto. Projekt vybudování cyklostezky na chátrající zrušené železniční trati z Nezamyslic na Prostějovsku do nedalekých Morkovic na Zlínsku se stane skutečností.
Jedenáct kilometrů dlouhá stezka, na kterou místní lidé netrpělivě čekají, získala územní rozhodnutí. Dráhy přestaly železniční spojku používat již před několika lety a nápad podporují. Stavba, která by mohla začít příští rok, přijde zhruba na dvacet milionů korun a obce z okolí chtějí o dotace požádat stát a Olomoucký kraj.
„U nás cyklostezku místní lidé chtějí a podporují ji. Spojení mezi Nezamyslicemi a Morkovicemi je historická záležitost, protože Nezamyslice stále zůstávají důležitým železničním uzlem. Cyklostezka mimoto přispěje k rozvoji turistiky. U nás máme spíše rovinu a chybí nám les, který je naopak u Morkovic. My zase můžeme nabídnout koupaliště nebo některé drobné památky,“ vysvětlil starosta Nezamyslic Jiří Doubrava. Peníze na stavbu budou podle něj obce shánět například u Státního fondu dopravní infrastruktury nebo na olomouckém hejtmanství, které má na výstavbu cyklostezek pro příští rok v návrhu rozpočtu dvanáct milionů korun. „Zatím se nám náš plán daří naplnit. Do konce letošního roku jsme chtěli mít územní rozhodnutí, projektovou dokumentaci pro stavební řízení máme nachystanou. Příští rok bychom mohli začít stavět,“ dodal starosta Nezamyslic Doubrava.
Celou akci může zdržet odvolání proti územnímu rozhodnutí, které úřady teprve budou vyřizovat. České dráhy na zmíněné trati zastavily osobní dopravu na konci devadesátých let a ministerstvo dopravy ji administrativně zrušilo před třemi lety. Obcím se nakonec podařilo se Správou železniční dopravní cesty vyjednat podmínky, aby si mohly trať koupit. Ta celý projekt vítá.
„Vždy jsme nakloněni projektům, kde v místech zrušených tratí vznikají cyklostezky, a tak se zachovají mnohdy i historicky cenné stavby, jako jsou propustky, mosty, obkladní, zárubní nebo opěrné zdi,“ uvedla Anna Kodysová ze Správy železniční dopravní cesty. V současnosti trať chátrá, zarůstá plevelem a vysokou trávou.
Šéf stavebního odboru na radnici v Němčicích nad Hanou, pod který výstavba cyklostezky spadá, Bronislav Mrkva, uvedl, že cyklostezka bude mít délku něco přes jedenáct a půl kilometru.,,Na trase je šest mostů a sedmnáct propustí, které budou vyčištěny. Cyklostezka bude obousměrná se základní šířkou jízdního pruhu pro cyklisty jeden metr. V přístupových místech budou středové ostrůvky,‘‘ uvedl Mrkva. Stavbaři musejí odstranit koleje a povrch zhutnit. Nahoru přijde asfalt a projekt počítá i se zelení a trávou. Trasa jde podél Nezamyslic, Dřevnovic, Těšic, Tištína, Koválovic-Osíčan, Uhřic, Prasklic až do Morkovic.
***
* Kola místo vlaků Osobní doprava na železniční trati skončila v závěru 90. let. Cyklostezku zde chtějí postavit obce z okolí. Přijde asi na 20 milionů korun a obce budou žádat o dotace stát a hejtmanství. Trasa povede podél Nezamyslic, Dřevnovic, Těšic, Tištína, Koválovic-Osíčan, Uhřic, Prasklic až do Morkovic. Stavět by se mohlo již příští rok.
reklama
„U nás cyklostezku místní lidé chtějí a podporují ji. Spojení mezi Nezamyslicemi a Morkovicemi je historická záležitost, protože Nezamyslice stále zůstávají důležitým železničním uzlem. Cyklostezka mimoto přispěje k rozvoji turistiky. U nás máme spíše rovinu a chybí nám les, který je naopak u Morkovic. My zase můžeme nabídnout koupaliště nebo některé drobné památky,“ vysvětlil starosta Nezamyslic Jiří Doubrava. Peníze na stavbu budou podle něj obce shánět například u Státního fondu dopravní infrastruktury nebo na olomouckém hejtmanství, které má na výstavbu cyklostezek pro příští rok v návrhu rozpočtu dvanáct milionů korun. „Zatím se nám náš plán daří naplnit. Do konce letošního roku jsme chtěli mít územní rozhodnutí, projektovou dokumentaci pro stavební řízení máme nachystanou. Příští rok bychom mohli začít stavět,“ dodal starosta Nezamyslic Doubrava.
Celou akci může zdržet odvolání proti územnímu rozhodnutí, které úřady teprve budou vyřizovat. České dráhy na zmíněné trati zastavily osobní dopravu na konci devadesátých let a ministerstvo dopravy ji administrativně zrušilo před třemi lety. Obcím se nakonec podařilo se Správou železniční dopravní cesty vyjednat podmínky, aby si mohly trať koupit. Ta celý projekt vítá.
„Vždy jsme nakloněni projektům, kde v místech zrušených tratí vznikají cyklostezky, a tak se zachovají mnohdy i historicky cenné stavby, jako jsou propustky, mosty, obkladní, zárubní nebo opěrné zdi,“ uvedla Anna Kodysová ze Správy železniční dopravní cesty. V současnosti trať chátrá, zarůstá plevelem a vysokou trávou.
Šéf stavebního odboru na radnici v Němčicích nad Hanou, pod který výstavba cyklostezky spadá, Bronislav Mrkva, uvedl, že cyklostezka bude mít délku něco přes jedenáct a půl kilometru.,,Na trase je šest mostů a sedmnáct propustí, které budou vyčištěny. Cyklostezka bude obousměrná se základní šířkou jízdního pruhu pro cyklisty jeden metr. V přístupových místech budou středové ostrůvky,‘‘ uvedl Mrkva. Stavbaři musejí odstranit koleje a povrch zhutnit. Nahoru přijde asfalt a projekt počítá i se zelení a trávou. Trasa jde podél Nezamyslic, Dřevnovic, Těšic, Tištína, Koválovic-Osíčan, Uhřic, Prasklic až do Morkovic.
***
* Kola místo vlaků Osobní doprava na železniční trati skončila v závěru 90. let. Cyklostezku zde chtějí postavit obce z okolí. Přijde asi na 20 milionů korun a obce budou žádat o dotace stát a hejtmanství. Trasa povede podél Nezamyslic, Dřevnovic, Těšic, Tištína, Koválovic-Osíčan, Uhřic, Prasklic až do Morkovic. Stavět by se mohlo již příští rok.
reklama
Online diskuse
Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk




