https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/co-pisi-jini/cyklistum-se-nelibi-ze-v-liberci-chybi-stezky
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

MF Dnes: Cyklistům se nelíbí, že v Liberci chybí stezky

20.3.2003 | LIBEREC | MF Dnes
Skutečnost, že stotisícové město Liberec je velmi chudé na cesty pro kola, kritizují členové občanského sdružení Cyklisté Liberecka spolu s Dětmi Země.
 
„V krajském městě je tři a půl kilometru cyklostezek,“ tvrdí jeden ze zakládajících členů sdružení Miroslav Těšina. „To je zoufale málo. Přitom zájem o cyklistiku je ze strany lidí obrovský. Mnoho z nich se však bojí jezdit právě kvůli tomu, že nemají kudy, a na přeplněných ulicích se cítí ohrožení - auty i zplodinami z nich.“ Podle Simony Jašové z Dětí Země má i v kopcovitém Liberci cyklistika svoje místo a potřebuje pomoci. „Obrátili jsme se na plzeňské centrum dopravy, aby nám pomohli zaktualizovat plán sítě cyklotras, který vznikl už téměř před šesti lety, protože mezitím se mnohé ve městě změnilo. Chceme oslovit dopisem zastupitele města, aby nám pomohli prosadit změnu územního plánu,“ uvedla Jašová. „Chystáme celou řadu akcí na podporu cyklistiky, například propagační jízdy městem, při kterých chceme předat primátorovi stojan na kola a dopis s našimi požadavky. Chceme, aby se tento problém dostal do povědomí Liberečanů.“ Vedení radnice však s výstavbou cyklostezek zatím nepočítá. Podle libereckého primátora Jiřího Kittnera na ně nejsou peníze.
Pokračování na str. D3

Pokračování za str. D1
„Budování cyklostezek nepovažuji v tuto chvíli za prioritu,“ uvedl Kittner. „Ale nezávisí to pochopitelně jen na mně. Je to otázka rozhodnutí zastupitelstva. Pokud vezme padesát milionů divadlu a dá je na vybudování cyklostezek, budou cesty pro kola.“ Jak dodal, je koncepce výstavby cyklotras v podstatě připravená a pokud by byly peníze, může se začít stavět. Podle něj ale nejde o levnou záležitost. „Cyklostezka kolem Nisy a fotbalového stadionu Slovanu směrem do Stráže nad Nisou stála dvacet milionů korun,“ připomněl Kittner. Podle náměstkyně primátora Naďy Jozífkové město nemá letos žádné peníze investice. „O úvěru na ně budeme teprve jednat,“ uvedla Jozífková. „Ale i kdybychom jej dostali, potřebujeme peníze na jiné věci, například na komunikace či školy.

Cyklostezky nejsou jen pro kolaře

Podle Těšiny ale nejde o nijak nákladnou věc. „Obecně v krajině stojí jeden kilometr cyklostezky asi jeden milion korun,“ tvrdí Těšina. „Ve městě to sice bude o něco víc, ale zase jde o velmi všestrannou investici.“ Cyklostezky totiž neslouží podle něj pouze cyklistům. Mohou se po nich pohybovat vozíčkáři, lidé na koloběžkách, na kolečkových bruslích. „Kromě pozitivního vlivu na lidské zdraví má budování cyklostezek i krajinotvorný efekt,“ tvrdí Těšina. „Vznikají s nimi rekreační zelené zóny, vhodné na procházky a výlety.“ Podle Těšiny by bylo ideální, kdyby každý Liberečan mohl z kteréhokoli místa ve městě pohodlně a bezpečně dojet na kole co nejkratší cestou do zaměstnání, na úřad nebo do obchodu. „To ovšem neznamená jen oddělené cesty nebo alespoň pásy, ale i servis, který cykloturistika vyžaduje,“ upozorňuje Těšina. „Lidé musejí mít například místa, kam si kolo bezpečně odloží a zamknou, potřebují dobré značení, aby po městě nebloudili, či dostatečnou síť opraven a informace o tom, kde je najdou. Měli by mít možnost v pohodě přestoupit i s kolem na vlak, na tramvaj či na autobus.“ Podle Těšiny je škoda, že se do územního plánu nedostala Studie cyklistických tras, zpracovaná odborníky už v roce 1997. „Tak se stalo, že v uplynulých pěti letech řadu vhodných koridorů, kterými mohly cyklostezky vést, a studie s nimi počítala, město rozparcelovalo a prodalo na zástavbu,“ posteskl si Těšina. „S cyklostezkami se nepočítalo ani při opravě silnic a ulic.“ Přesto podle Těšiny není ještě všechno ztracené. „Máme zpracovanou dokumentaci na cyklostezku kolem čistíren odpadních vod ve Stráži nad Nisou právě podél řeky Nisy,“ vysvětluje Těšina. „První etapa je dlouhá asi pětadvacet kilometrů a v podstatě už existuje. Stačí ji jen vyčistit, zpevnit a vyznačit.“ Cyklisté Liberecka chtějí, aby město pravidelně v rozpočtu pamatovalo na rozvoj cyklostezek. „Jsou radnice, kde už jsou cyklostezky součástí územního plánu a počítá se s nimi i v rámci investic.“ Podle Těšiny by Liberci v tomto směru mohlo sloužit za vzor první město za německou hranicí - Žitava. „Ročně tu přibývá tři až pět kilometrů stezek,“ vypočítává Těšina. „Jsou buď součástí chodníků, vyznačené červenými pruhy, nebo jsou to samostatné cesty mimo komunikace, například přes parky a klidové zóny. Také tu kolo jako dopravní prostředek na krátké vzdálenosti používá mnohem více lidí, než například v Liberci,“ vysvětluje Těšina. „Neraději bychom tam odvezli liberecké radní, aby se podívali, jak se to má dělat.“ Podle Těšiny neobstojí ani argument, že Liberec je město v kopcích. „I po stráních se dají najít cesty, kudy se dá v pohodě pohybovat po vrstevnici. Ti, kdo kola používají, je znají. Navíc, existují dnes kola, přímo konstruovaná kopcovité terény a lidé se na nich tolik nenadřou jako dřív,“ dodává Těšina.
reklama

 
Milada Prokopová

| MF Dnes

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist