Právo: Cyklostezek je zatím jen polovina
16.9.2005 | PRAHA | Právo | Lucie Fialová |
Rozhovor s ředitelem Technické správy komunikací, Luďkem Dostálem.
* Začíná Evropský týden mobility, kampaň propagující ekologickou dopravu. V této souvislosti nemůže nepadnout otázka, zda v Praze přibudou do konce roku ještě nějaké cyklostezky?
Za pár dní otvíráme cyklostezku na Černém Mostě, která navazuje na úsek ve Vysočanech. Vede v JV okraji sídliště Černý Most, od Bryksovy ulice směrem k rybníku Matriňák a na Dolní Počernice. Měří téměř 360 metrů. Její otevření uspíšil Týden mobility od 16. do 22. září. Stavební práce začaly na první etapě trasy Praha-Řepy od ulice U Boroviček směrem k Plzeňské. Jedná se o 570 metrů.
* Co komplikuje budování tras pro vyznavače jízdy na bicyklu?
Největším problém je majetkoprávní vypořádání. Byť tyhle liniové stavby znamenají malé nároky na pozemky, vlastníci si je často nechtějí znehodnocovat nějakou cyklostezkou. Jednání bývají složitá, kdyby to šlo jednodušeji, přibývaly by rychlejším tempem, protože město je podporuje poměrně přijatelnými částkami. Ročně dává kolem 15 miliónů korun.
* Existuje materiál schválený městem, který hovoří o ideální cyklistické síti. S kolika km se nakonec počítá?
V současné době vede po Praze 185 km cyklistických tras. Představa je 450 km. Existuje generel základních cyklotras Pražské kolo, který tvoří okruh kolem Prahy a radiální přístupy do centra s napojením na MHD. Vedle toho cyklostezky lokálního významu zřizují městské části, které se snaží vyjít vstříc zájmu občanů, ale často se stává, že vznikají třeba jen o kus dál než naše a vůbec na ně nenavazují. Po generelu přichází studie proveditelnosti, která prověří území, následuje dokumentace k územního rozhodnutí a stavební řízení. Od studie proveditelnosti ke stavebnímu povolení to v ideálním případě trvá rok, rok a půl, ve špatném se může táhnout několik let.
* Ozývají se stále hlasy, že stezek je málo, že by si Praha měla vzít příklad z jiných evropských měst...
Zatím nemáme ani polovinu, v tom se jim dá dát za pravdu. Jak jsem řekl, vznik brzdí majetkové vypořádání. Na mě se ale za celou dobu nikdo z nich neobrátil, názory těch, kterým se systém nelíbí, znám z tisku. Diskuse je samozřejmě možná. Je lepší pomoct aktivním způsobem než kritizovat, mnohdy neúčelně.
* Kudy ještě se budou moci cyklisté v dohledné době vydat?
Připravujeme pokračování trasy z Braníka přes Modřany směrem na Závist a Zbraslav k mostu Závodu míru. Stezka měří přes dva km, vede po pravém břehu Vltavy mezi řekou a železnicí. Další úsek se nachází mezi Lhotkou, Cholupicemi, hranicemi Prahy, přes Hodkovičky, Lhotku do Cholupic, dále pak Freyova-Kyjský rybník, Záběhlice-vodní nádrž Hostivař, Staroměstské náměstí-Klárov-Pohořelec a Troja-Ďáblice
* Rád jezdíte na kole. Které trasy jste si nejvíc oblíbil?
Bydlím na okraji Prahy, a tak využívám les v Úvalech. I když jezdím dlouho, objevuji tam stále nové a nové věci. Mám rád také Klánovický les.
reklama
Za pár dní otvíráme cyklostezku na Černém Mostě, která navazuje na úsek ve Vysočanech. Vede v JV okraji sídliště Černý Most, od Bryksovy ulice směrem k rybníku Matriňák a na Dolní Počernice. Měří téměř 360 metrů. Její otevření uspíšil Týden mobility od 16. do 22. září. Stavební práce začaly na první etapě trasy Praha-Řepy od ulice U Boroviček směrem k Plzeňské. Jedná se o 570 metrů.
* Co komplikuje budování tras pro vyznavače jízdy na bicyklu?
Největším problém je majetkoprávní vypořádání. Byť tyhle liniové stavby znamenají malé nároky na pozemky, vlastníci si je často nechtějí znehodnocovat nějakou cyklostezkou. Jednání bývají složitá, kdyby to šlo jednodušeji, přibývaly by rychlejším tempem, protože město je podporuje poměrně přijatelnými částkami. Ročně dává kolem 15 miliónů korun.
* Existuje materiál schválený městem, který hovoří o ideální cyklistické síti. S kolika km se nakonec počítá?
V současné době vede po Praze 185 km cyklistických tras. Představa je 450 km. Existuje generel základních cyklotras Pražské kolo, který tvoří okruh kolem Prahy a radiální přístupy do centra s napojením na MHD. Vedle toho cyklostezky lokálního významu zřizují městské části, které se snaží vyjít vstříc zájmu občanů, ale často se stává, že vznikají třeba jen o kus dál než naše a vůbec na ně nenavazují. Po generelu přichází studie proveditelnosti, která prověří území, následuje dokumentace k územního rozhodnutí a stavební řízení. Od studie proveditelnosti ke stavebnímu povolení to v ideálním případě trvá rok, rok a půl, ve špatném se může táhnout několik let.
* Ozývají se stále hlasy, že stezek je málo, že by si Praha měla vzít příklad z jiných evropských měst...
Zatím nemáme ani polovinu, v tom se jim dá dát za pravdu. Jak jsem řekl, vznik brzdí majetkové vypořádání. Na mě se ale za celou dobu nikdo z nich neobrátil, názory těch, kterým se systém nelíbí, znám z tisku. Diskuse je samozřejmě možná. Je lepší pomoct aktivním způsobem než kritizovat, mnohdy neúčelně.
* Kudy ještě se budou moci cyklisté v dohledné době vydat?
Připravujeme pokračování trasy z Braníka přes Modřany směrem na Závist a Zbraslav k mostu Závodu míru. Stezka měří přes dva km, vede po pravém břehu Vltavy mezi řekou a železnicí. Další úsek se nachází mezi Lhotkou, Cholupicemi, hranicemi Prahy, přes Hodkovičky, Lhotku do Cholupic, dále pak Freyova-Kyjský rybník, Záběhlice-vodní nádrž Hostivař, Staroměstské náměstí-Klárov-Pohořelec a Troja-Ďáblice
* Rád jezdíte na kole. Které trasy jste si nejvíc oblíbil?
Bydlím na okraji Prahy, a tak využívám les v Úvalech. I když jezdím dlouho, objevuji tam stále nové a nové věci. Mám rád také Klánovický les.
reklama
Online diskuse
Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk




