https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/co-pisi-jini/cyklostezky-nejsou-zadarmo
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

MF Dnes: Cyklostezky nejsou zadarmo

21.8.2007 | JIHLAVA | MF Dnes | Martin Vokáč |
Celková délka všech cyklostezek v kraji Vysočina je zatím 31,4 km. To není mnoho, republikovým unikátem však může být stezka vedoucí místo rušené železniční tratě – pokud vznikne.
 
Pokud by došlo k vybudování stezky z Přibyslavi do Sázavy, rozrostla by se celkové délka cyklostezek na Vysočině o plnou třetinu. Dosud je délka v kraji vybudovaných cyklostezek pouze 31,4 kilometrů.

Zdaleka nejdále jsou v tomto ohledu ve Žďáru nad Sázavou. Cyklisté mají jen sami pro sebe celých dvanáct kilometrů. Naopak třeba v Pelhřimově dosud ani jediný. Teprve v letošním roce se zde bude stavět první a dosud jediná cyklostezka. Tři metry široká stezka povede z centra Pelhřimova do lokality Polní Dvůr. Zde vzniká nová výstavba, cesta sem ale vede rušnými ulicemi. Za vybudování asfaltové cesty, dlouhé jen něco málo přes 200 metrů, zaplatí město devět milionů korun. „Náklady jsou vysoké, protože součástí stezky je i most přes řeku Bělá,“ uvedl Josef Koňák z městského investičního odboru v Pelhřimově.

Projekty a regionální operační program

Téměř polovinu zmíněné sumy zaplatí Státní fond dopravní infrastruktury. Podle Jana Bočka může být Pelhřimov příkladem dosavadního obvyklého postupu.

„Města a obce převážně čerpaly prostředky z tohoto fondu nebo z programu Interreg. Nyní budou moci předkládat jednotlivé projekty do Regionálního operačního programu,“ sdělil Boček.

V praxi by to mohlo znamenat větší finanční podporu z Evropy, a tím i rychlejší vznik nových stezek.

Nové stezky v Jihlavě a Ždírci

V letošním roce chtějí na Vysočině cyklostezku stavět i další dvě města. Celkově čtvrtého úseku se dočká Jihlava, která začne stavět spojnici brány Matky Boží s ulicí Romana Havelky. V plánu je lávka přes řeku Jihlavu i tunel z parku Keťásek. To vše za necelých třináct milionů. Druhý úsek dostane i Ždírec nad Doubravou. Bezpečně se lidé dostanou na kole z města do místní části Kohoutov.

Během letoška však začnou pouze přípravné práce. Celá stavba 670 metrů dlouhé stezky ve Ždírci by měla stát přes tři a půl milionu korun.

Další města v kraji horečně plánují rozšíření stávající sítě do příštích let.

Dostat se z jednoho konce města na druhý po cyklostezce po obou březích Sázavy je velká výzva pro havlíčkobrodskou radnici. Zatím je tento plán ve stadiu úvah. Cyklisté se prozatím musí spokojit se třemi úseky v celkové délce 1 800 metrů. „Ale jsme rádi i za to. Při současném provozu je totiž o strach vyrazit s dětmi na kole z města po běžné silnici,“ říká Jitka Malátová, jedna z častých uživatelek cyklostezek. „Doufáme, že se počet cyklostezek postupně začne blížit počtu silnic,“ dodává žena.

* Délka cyklostezek

na Vysočině (v kilometrech)

Žďár nad Sázavou 12,0

Třebíč 3,6

Jihlava 3,4

Krucemburk 3,2

Ždírec nad Doubravou 2,8

Telč 2,7

Havlíčkův Brod 1,8

Velké Meziříčí 0,8

Nové Město na Moravě 0,7

Velká Bíteš 0,4

Celkem v kraji 31,4

zdroj: krajský úřad

Autor: MARTIN VOKÁČ
reklama

 
Martin Vokáč

| MF Dnes

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

 
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist