MF Dnes: Dálnice D3 povede přes Posázaví
16.12.2005 | PRAHA | MF Dnes | Markéta Bušková |
Spory kolem benešovského úseku dálnice D3, která spojuje hlavní město s jihem Česka skončily. Vláda totiž ve středu definitivně rozhodla o její trase.
Vyhrála takzvaná stabilizovaná varianta, tedy dálnice D3 v původně plánované trase přes Posázaví. K ní se přikláněl i středočeský krajský úřad a většina obcí na Benešovsku. To, že byla tato trasa dálnice schválena, má podle příznivců hned několik výhod. "Trasa navazuje na napojení u Vestce a na silniční okruh kolem Prahy, který se začne stavět. Vliv to má na Benešov, kde budou moci schválit územní plán, a tím se dál rozvíjet. Vše se urychlí, protože stabilizovaná varianta je detailně propracovaná," uvedl poslanec František Vnouček (ČSSD), který variantu prosazoval už od roku 1998.
Většina obcí na Benešovsku byla pro tuto variantu také. Z dvaadvaceti hlasovala proti pouze obec Vojkov a Maršovice se hlasování zdržely.
Například v obci Sedlec-Prčice si dálnici přejí, protože prý oživí život ve městě. "Mnoho lidí jezdí za prací do Prahy nebo do Tábora. Usnadní to jízdu a uspoří čas. Někdo říká, že je to nevratná jizva v krajině, ale vývoj musí jít dopředu," obhajuje dálnici starostka Sedlce-Prčice Marie Kovalová.
Naopak ve Vojkově se budou muset smířit s tím, že hlučná dálnice povede pouhý jeden kilometr od obce.
"Trochu jsme to očekávali. V poslední době jsme už jen psali připomínky ministerstvu pro místní rozvoj a životního prostředí a poslancům. Už nám ale bylo jasné, že se nedá nic dělat," reagoval na rozhodnutí vlády starosta Vojkova Karel Jirásek. Dálnice se dotkne navíc čtyř osad kolem Vojkova, od nich povede jen 150 metrů.
Největším neštěstím bude podle Jiráska narušení krajiny. "Budeme požadovat kromě jiného protihluková opatření a výsadbu zeleně. Zmizí tu ale klidné kouty v přírodě," podotkl vojkovský starosta.
Pokračování na str. C2
Spory kolem benešovského úseku skončily
Pokračování ze str. C1
Ve hře byla ještě jedna varianta, a to dopravního specialisty Lumíra Zenkla a ekologa Vojtěcha Vyhnálka. S ní souhlasilo ministerstvo životního prostředí.
Právě kvůli tomu se ministerstvo před několika měsíci dostalo do sporu se středočeským krajským úřadem, protože ten stál za stabilizovanou variantou.
"Rozpor vznikl v únoru, kdy zastupitelstvo středočeského kraje téměř rozhodlo o variantě Zenkl-Vyhnálek. Podal jsem protinávrh, a tak se rozhodování oddálilo," připomněl poslanec Vnouček.
Rozpor nedokázalo vyřešit ministerstvo pro místní rozvoj, a tak se rozhodování o dálnici dostalo až na jednání vlády.
"Varianta Zenkl-Vyhnálek nebyla tak propracovaná a počítala s několika tunely, což by bylo velmi nákladné," uvedl poslanec František Vnouček nevýhody druhé navrhované varianty. Definitivní souhlas dostane benešovská trasa dálnice D3 začátkem příštího roku na zasedání krajského zastupitelstva.
Dálnice D3 z Prahy přes České Budějovice do Rakouska má měřit 140 kilometrů. V provozu je zatím jen zhruba devítikilometrový úsek nedaleko Tábora. Příští rok se ale začne stavět úsek Chotoviny-Mezno na Táborsku. Podle posledních odhadů by dálnice měla být dokončena kolem roku 2020.
Původně byla trasa dálnice D3 navržena ve třech variantách. O stabilizovanou se zasazoval kraj, o variantu Zenkl-Vyhnálek ministerstvo životního prostředí a variantu Promika prosazovali ekologové. Ta předpokládala pouze rozšíření silnice I/3 z Mirošovic do Benešova.
Obrázek
DÁLNICE D3 Z PRAHY DO RAKOUSKA
D3
celkem171,4 KM
v provozu - plný profil8,3 km
v provozu - poloviční p.
v přípravě145,5 km
Praha - Jílové u Prahy
7,85 km
Jílové u Prahy - Chotoviny
58,7 km
Chotoviny - Tábor
4,8 km
Tábor - Soběslav
16,2 km
Soběslav - Veselí n.L.
13,9 km
Veselí n.L. - České Budějovice
21,1 km
České Budějovice - Dolní Dvořiště
45,7 km
reklama
reklama
Online diskuse
Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk




