https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/co-pisi-jini/dalnice-ministerstvo-uznalo-motejlovu-ostrou-kritiku
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

MF Dnes: Dálnice: ministerstvo uznalo Motejlovu ostrou kritiku

12.9.2003 | ÚSTÍ NAD LABEM | MF Dnes
Do konce září by měly státní instituce sdělit kanceláři ombudsmana Otakara Motejla, jak naloží s jeho kritikou stavby dálnice D8 Chráněnou krajinnou oblastí České středohoří. První reakce na Motejlovy výtky jsou spíše rozporuplné.
 
Zatím jen ministerstvo životního prostředí reagovalo vstřícně. Ombudsman totiž dal ve středu na své tiskové konferenci velmi ostře za pravdu ekologům. Přímo vyzval stát, aby dohromady s občanskými sdruženími a investorem stavby hledal "ekologicky přijatelnější řešení". Poukázal na zákon o ochraně přírody, který zakazuje stavbu dálnic v chráněných územích, a upozornil, že výjimku lze udělit jen v případě, že se vybírá z více řešení, kudy stavbu vést.

"V tomto případě ale jiné alternativy nebyly. Uvažovalo se pouze o povrchové dálnici vedené napříč chráněným územím," sdělil veřejný ochránce práv.

Ministerstvo životního prostředí jako jediné v první reakci oprávněnost ombudsmanových námitek potvrdilo. Náměstek šéfa resortu Ladislava Mika pro ČTK sice uznal, že je potřeba zachovávat kontinuitu rozhodování, i tak je ale možné, že se konečná podoba dálnice v rezervaci ještě změní. "Intenzivně jednáme s ministerstvem dopravy a zdá se, že v rámci nynějších možností bychom mohli najít šetrnější variantu," sdělil. Reakce překvapila i samotné ekology, protože právě tento resort ještě za bývalého ministra Miloše Kužvarta v roce 2001 výjimku pro dálnici půlící na povrchu Středohoří vydal.

Podle Mika by mohla být trasa zahloubena více do země. Nebo jinak: bylo by na ní více tunelů, než je nyní plánováno, nebo by byl postaven jeden mnohem delší, jako to na počátku devadesátých let žádali ekologové.

Někdejší ministr životního prostředí v Zemanově vládě Miloš Kužvart přitom kdysi v Ústí nad Labem uvedl, že jím výjimkou povolená trasa D8 je v podstatě nouzová, protože resort neměl mnoho možností, jak se s už rozestavěnou dálnicí až k Lovosicím vypořádat. Podle někdejšího Kužvartova vyjádření se už při zakládání chráněné oblasti počítalo s tím, že bude "rozpůlena" autostrádou.

Ovšem Motejlovo stanovisko není pro nikoho nijak závazné. Jde pouze o kritiku. "Například z ministerstva dopravy víme, že se bude možnou změnou trasy dálnice D8 zabývat až podle toho, jak rozhodne soud," sdělil včera Miroslav Patrik z ekologického sdružení Děti Země, které trasu D8 přes Středohoří dlouhodobě kritizuje. "V případě ombudsmanových slov jde hlavně o morální podporu, teď záleží hlavně na politické vůli."

Kraj: Stavět se musí rychle

Vicehejtman Ústeckého kraje Jaroslav Foldyna ombudsmanova slova chápe, je však podle něj nutné dálnici rychle dokončit. "V minulosti se udělaly při povolování a územních rozhodnutích na D8 chyby. To pan Motejl kritizuje oprávněně, ale podle mne pozdě. Teď musíme D8 rychle dostavět. Přinese tisíce pracovních míst a to je hlavní," sdělil.

Investor zatím mlčí

Nejtvrdší Motejlova kritika směřovala na adresu investora Ředitelství silnic a dálnic. "Odmítlo respektovat úkol navržený vládou a přistoupit k posouzení vhodnosti jednotlivých variant," uvedl Motejl, který dále sdělil, že "v současnosti nenalézá rozumný důvod, aby úpravy, které by zmírnily vliv stavby D8 na krajinný ráz, nebyly realizovány".

Ředitelství silnic a dálnic kritizoval i Ekologický právní servis, na jehož popud se ombudsman "déosmičkou" zabýval: "Závěry ombudsmana potvrzují naše zkušenosti - ačkoli je ředitelství formálně podřízeno ministerstvu dopravy, ve skutečnosti je to naopak. Je to Ředitelství, které v podstatě nekontrolovaně rozhoduje o způsobu využití státních prostředků při výstavbě dopravní infrastruktury," uvedl Pavel Doucha, zástupce servisu.

Z investorské společnosti nebyl včera nikdo k dosažení. Členové vedení nezvedali telefon, jsou na dovolené. "O ombudsmanově prohlášení vím ze souhrnu tisku. Budeme se jím zabývat," uvedla Martina Vápeníková, mluvčí Ředitelství silnic a dálnic. Společnost chce vydat prohlášení pro veřejnost k nezvykle ostré středeční ombudsmanově kritice až dnes.


reklama

 
Jan Veselý

| MF Dnes

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

 
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist