MF Dnes: Dálnice: ministerstvo uznalo Motejlovu ostrou kritiku
"V tomto případě ale jiné alternativy nebyly. Uvažovalo se pouze o povrchové dálnici vedené napříč chráněným územím," sdělil veřejný ochránce práv.
Ministerstvo životního prostředí jako jediné v první reakci oprávněnost ombudsmanových námitek potvrdilo. Náměstek šéfa resortu Ladislava Mika pro ČTK sice uznal, že je potřeba zachovávat kontinuitu rozhodování, i tak je ale možné, že se konečná podoba dálnice v rezervaci ještě změní. "Intenzivně jednáme s ministerstvem dopravy a zdá se, že v rámci nynějších možností bychom mohli najít šetrnější variantu," sdělil. Reakce překvapila i samotné ekology, protože právě tento resort ještě za bývalého ministra Miloše Kužvarta v roce 2001 výjimku pro dálnici půlící na povrchu Středohoří vydal.
Podle Mika by mohla být trasa zahloubena více do země. Nebo jinak: bylo by na ní více tunelů, než je nyní plánováno, nebo by byl postaven jeden mnohem delší, jako to na počátku devadesátých let žádali ekologové.
Někdejší ministr životního prostředí v Zemanově vládě Miloš Kužvart přitom kdysi v Ústí nad Labem uvedl, že jím výjimkou povolená trasa D8 je v podstatě nouzová, protože resort neměl mnoho možností, jak se s už rozestavěnou dálnicí až k Lovosicím vypořádat. Podle někdejšího Kužvartova vyjádření se už při zakládání chráněné oblasti počítalo s tím, že bude "rozpůlena" autostrádou.
Ovšem Motejlovo stanovisko není pro nikoho nijak závazné. Jde pouze o kritiku. "Například z ministerstva dopravy víme, že se bude možnou změnou trasy dálnice D8 zabývat až podle toho, jak rozhodne soud," sdělil včera Miroslav Patrik z ekologického sdružení Děti Země, které trasu D8 přes Středohoří dlouhodobě kritizuje. "V případě ombudsmanových slov jde hlavně o morální podporu, teď záleží hlavně na politické vůli."
Kraj: Stavět se musí rychle
Vicehejtman Ústeckého kraje Jaroslav Foldyna ombudsmanova slova chápe, je však podle něj nutné dálnici rychle dokončit. "V minulosti se udělaly při povolování a územních rozhodnutích na D8 chyby. To pan Motejl kritizuje oprávněně, ale podle mne pozdě. Teď musíme D8 rychle dostavět. Přinese tisíce pracovních míst a to je hlavní," sdělil.
Investor zatím mlčí
Nejtvrdší Motejlova kritika směřovala na adresu investora Ředitelství silnic a dálnic. "Odmítlo respektovat úkol navržený vládou a přistoupit k posouzení vhodnosti jednotlivých variant," uvedl Motejl, který dále sdělil, že "v současnosti nenalézá rozumný důvod, aby úpravy, které by zmírnily vliv stavby D8 na krajinný ráz, nebyly realizovány".
Ředitelství silnic a dálnic kritizoval i Ekologický právní servis, na jehož popud se ombudsman "déosmičkou" zabýval: "Závěry ombudsmana potvrzují naše zkušenosti - ačkoli je ředitelství formálně podřízeno ministerstvu dopravy, ve skutečnosti je to naopak. Je to Ředitelství, které v podstatě nekontrolovaně rozhoduje o způsobu využití státních prostředků při výstavbě dopravní infrastruktury," uvedl Pavel Doucha, zástupce servisu.
Z investorské společnosti nebyl včera nikdo k dosažení. Členové vedení nezvedali telefon, jsou na dovolené. "O ombudsmanově prohlášení vím ze souhrnu tisku. Budeme se jím zabývat," uvedla Martina Vápeníková, mluvčí Ředitelství silnic a dálnic. Společnost chce vydat prohlášení pro veřejnost k nezvykle ostré středeční ombudsmanově kritice až dnes.
reklama