https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/co-pisi-jini/dalnice-musi-preklenout-sazavske-udoli
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Právo: Dálnice musí překlenout sázavské údolí

9.8.2006 | PRAHA | Právo | Radek Plavecký |
Velké spory o budování dálnice D 3 se dají čekat už nyní, kdy je vše v počáteční fázi. Z několika variant vybral Středočeský kraj takzvanou stabilizovanou verzi pro dálniční koridor.
 
Ta se podle kraje vyhýbá největšímu počtu kritických míst i obcí, takže by neměla obyvatelům příliš vadit. Navíc by svedla dopravu například z Jílového u Prahy, Votic nebo Benešova. Překlenout musí ovšem údolí Sázavy, kde se dají čekat největší protesty ekologických organizací. Problémy vzniknou i tam, kde bude vybraná varianta dálnice v blízkosti obcí a bydlení.

Kraj: nejšetrnější varianta

„Varianta stabilizovaná představuje nejlepší řešení ve vztahu k ochraně obyvatelstva a obytné zástavby před negativními vlivy dopravy, jako jsou imise a hluk. A to jak z hlediska vlastního vedení koridoru, tak z hlediska snížení dopravní zátěže,“ uvádí se doslova v závěrech dokumentu, v němž se posuzoval vliv stavby budoucí komunikace na životní prostředí.

Jako nejšetrnější je podle kraje stabilizovaná varianta klasifikována také z hlediska vlivů na povrchové a podzemní vody a ochrany kulturně-historických hodnot území a má podporu většiny obcí. Strana zelených ovšem v minulých dnech upozornila, že lidé nejsou dostatečně seznámeni se záměrem výstavby.

„Obyvatelé nejsou dostatečně informováni o plánované trase dálnice D 3. Proto vylepujeme v obcích informace a upozornění, kam mají občané námitky a připomínky posílat,“ uvedla podle ČTK Eva Tylová (SZ). S tím ale kraj nesouhlasí.

Odvolání mohou stavbu posunout o léta

„Veřejná debata se k žádnému jinému problému nevedla více než právě k této dálnici,“ řekl Právu mluvčí kraje Martin Kupka. Nyní je celý projekt ve fázi územního plánování, teprve pak přijde na řadu proces posuzování vlivu stavby na životní prostředí, takzvaná EIA, která je podmínkou pro územní rozhodnutí.

„Nedá se odhadnout, jak dlouho to bude všechno trvat. Záleží na množství nejrůznějších odvolání,“ připustil Kupka složitý proces vedoucí k samotné stavbě. Ta by se tak mohla posunovat i o několik let. Dálnice má řešit dopravu v úseku zhruba mezi Jesenicí u Prahy a Miličínem na Benešovsku. O výstavbě spojení mezi Prahou a jihem Čech se hovoří od konce 90. let. Kromě zmíněné stabilizované varianty vykrystalizovaly ještě další dvě. Jedna z nich počítá například s přibližně 3 kilometry dlouhým tunelem v prostoru mezi Voticemi a Neustupovem, další varianta je východněji a mnohem blíže k Benešovu a Čerčanům.
reklama

 
Radek Plavecký

| Právo

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

 
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist