MF Dnes: Dálnice Rájem: odpůrci prohrávají
1.4.2005 | ČESKÝ RÁJ | MF Dnes | Jana Šrůtková, Kateřina Frouzová |
V souboji o dálnici R35 Českým rájem od Turnova k Jičínu zatím tisíce odpůrců prohrávají. Vítězství zatím slaví Liberecký kraj, který nechal posoudit severní variantu vedoucí mezi Troskami a Kozákovem a jižní trasu, jež se táhne jižně kolem Chráněné krajinné oblasti Český ráj.
Odborníci totiž ve studii podpořili kraj. Ten již dlouho prosazuje severní variantu dálnice, tedy trasu přes Český ráj.
Aktivistům se krajská studie nelíbí
Ekologové se závěrem úřadů a odborníků nesouhlasí. „Kraj si to nechal udělat na objednávku. Výsledky studie na nás alespoň tak působí,“ uvedla Markéta Kovaříková z občanského sdružení Pro Ktovou.
Srovnávací odborný posudek vytvořil Pavel Kučírek, analytik vlivů prostředí. Nepracoval pro kraj poprvé. Před časem byl v týmu, který se podepsal pod koncept územního plánu regionu a zabýval se konkrétně silnicí R35. A právě návrh územního plánu zvedl na Turnovsku vlnu odporu. Lidé v něm našli severní variantu dálnice, okamžitě se proti čtyřproudovce postavili a začali sepisovat petice. Přišli s jižní trasou dálnice, která tolik neponičí ráz krajiny. „Nelíbí se nám, že stejný člověk pracoval na územním plánu, kde už před časem kraj prosadil severní variantu, a teď právě tu svou severní variantu má srovnávat s naší jižní,“ upozornila Simona Jašová ze sdružení S.O.S. Český ráj. Autorem studie měl prý být nezávislý odborník.
„Pana Kučírka jsme vybrali, protože už z doby, kdy dělal na územním plánu, měl hodně informací. Nemusel shánět data, a proto byl levnější,“ vysvětlila výběr Kateřina Lauermannová z libereckého krajského úřadu.
Pavel Kučírek záležitost příliš nekomentoval. „Kraj si mě objednal a já jsem svou práci odvedl,“ řekl analytik. „Není pravda, že by kraj ovlivňoval výsledky srovnání. Chvílemi jsem ani já sám netušil, jak to vlastně dopadne. Pracoval jsem podle metodiky schválené ministerstvem životního prostředí a přesně vytyčených kritérií. Subjektivní hodnocení jsme omezili na minimum,“ hájil svou práci Kučírek.
Jižní trasa doplatila na svou délku
Pochybností je více. Během zpracovávání posudku totiž kraj měl měnit způsob vyhodnocování kritérií. Tím se mohlo srovnání obou tras ovlivnit. Například u kritéria krajinného rázu rozhodla délka dálnice. Proto vyšla jižní varianta jako horší. „Délka dálnice však s krajinným rázem nemá nic společného,“ argumentovala Martina Pokorná z občanského sdružení S drakem rval se Michael.
Dokument má i další nedostatky. Laik mu jen stěží rozumí. „Je to změť tabulek, kterým nerozumíme,“ řekl starosta Rovenska pod Troskami Pavel Koldovský. Zástupkyně občanských sdružení s ním souhlasí. Čísly se prý prokousávali několik hodin denně.
reklama
Aktivistům se krajská studie nelíbí
Ekologové se závěrem úřadů a odborníků nesouhlasí. „Kraj si to nechal udělat na objednávku. Výsledky studie na nás alespoň tak působí,“ uvedla Markéta Kovaříková z občanského sdružení Pro Ktovou.
Srovnávací odborný posudek vytvořil Pavel Kučírek, analytik vlivů prostředí. Nepracoval pro kraj poprvé. Před časem byl v týmu, který se podepsal pod koncept územního plánu regionu a zabýval se konkrétně silnicí R35. A právě návrh územního plánu zvedl na Turnovsku vlnu odporu. Lidé v něm našli severní variantu dálnice, okamžitě se proti čtyřproudovce postavili a začali sepisovat petice. Přišli s jižní trasou dálnice, která tolik neponičí ráz krajiny. „Nelíbí se nám, že stejný člověk pracoval na územním plánu, kde už před časem kraj prosadil severní variantu, a teď právě tu svou severní variantu má srovnávat s naší jižní,“ upozornila Simona Jašová ze sdružení S.O.S. Český ráj. Autorem studie měl prý být nezávislý odborník.
„Pana Kučírka jsme vybrali, protože už z doby, kdy dělal na územním plánu, měl hodně informací. Nemusel shánět data, a proto byl levnější,“ vysvětlila výběr Kateřina Lauermannová z libereckého krajského úřadu.
Pavel Kučírek záležitost příliš nekomentoval. „Kraj si mě objednal a já jsem svou práci odvedl,“ řekl analytik. „Není pravda, že by kraj ovlivňoval výsledky srovnání. Chvílemi jsem ani já sám netušil, jak to vlastně dopadne. Pracoval jsem podle metodiky schválené ministerstvem životního prostředí a přesně vytyčených kritérií. Subjektivní hodnocení jsme omezili na minimum,“ hájil svou práci Kučírek.
Jižní trasa doplatila na svou délku
Pochybností je více. Během zpracovávání posudku totiž kraj měl měnit způsob vyhodnocování kritérií. Tím se mohlo srovnání obou tras ovlivnit. Například u kritéria krajinného rázu rozhodla délka dálnice. Proto vyšla jižní varianta jako horší. „Délka dálnice však s krajinným rázem nemá nic společného,“ argumentovala Martina Pokorná z občanského sdružení S drakem rval se Michael.
Dokument má i další nedostatky. Laik mu jen stěží rozumí. „Je to změť tabulek, kterým nerozumíme,“ řekl starosta Rovenska pod Troskami Pavel Koldovský. Zástupkyně občanských sdružení s ním souhlasí. Čísly se prý prokousávali několik hodin denně.
reklama
Online diskuse
Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk




