https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/co-pisi-jini/dalnici-d-3-si-preji-ale-ne-moc-blizko-domovu
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Právo: Dálnici D 3 si přejí, ale ne moc blízko domovů

2.11.2004 | PRAHA | Právo | Tomáš Urban, Petr Habáň |
Nejpozději v příštím roce padne rozhodnutí o budoucí trase dálnice D 3 ve středních Čechách. Rozhodnutí závisí na krajském zastupitelstvu, které musí schválit územní plán, a tím stanovit budoucí trasu dálnice, která povede s největší pravděpodobností přes Posázaví.
 
"My jsme připraveni o trase dálnice rozhodnout nejdéle začátkem příštího roku. Známe výhody i nevýhody a rozhodneme po důkladné diskusi s občany. Rozhodujícím kritériem pro nás bude minimalizace negativních dopadů na životní prostředí a obyvatele," uvedl Karel Machovec (ČSSD), kandidát na hejtmana Středočeského kraje. "Dálnice D 3 vyřeší přetížení stávajících komunikací, zejména kamióny a plynulost dopravy. Sníží se počet dopravních nehod a zátěž životního prostředí. Vznik dálnice s sebou nese zvýšený zájem investorů, a tím i nabídku nových pracovních míst. V tuto chvíli považuji za nejdůležitější, aby o trase bylo rozhodnuto rychle a stavba začala co nejdříve," dodal.

Názory se různí

To, kudy přesně dálnice povede, občany Prahy-západ a Benešovska mimořádně zajímá, výstavba dálnice se jich totiž v mnoha případech velice dotkne. Názory se různí. Zastupitelé mají na výběr tři trasy. Asi nejpřijatelnější a nejméně kontroverzní se zdá být trasa tzv. stabilizovaná, která povede přes Posázaví. I ta však má své odpůrce, především ve vesnicích, nad kterými by vedly mosty, a které by byly v její bezprostřední blízkosti. To by mohlo celý záměr zkomplikovat, protože obyvatelé si dálnici přejí, pochopitelně ale co nejdále od svých domovů.

"Rozhodně bych nepodporoval rozšíření stávající silnice přes Benešov o dva pruhy. Jsem zastáncem stabilizované trasy, vedoucí Posázavím, která se vyhne Benešovu," řekl Právu současný hejtman Středočeského kraje Petr Bendl.

"Výstavba takzvané stabilizované trasy povede přes panenskou přírodu Posázaví," řekl Právu starosta Libeře Otakar Bek (nez.). "Navíc se jedná o megalomanské dílo se dvěma mosty vyššími, než je nuselský, které občanům Libeře, Zlatníků, Psár, Jílového a dalších obcí nic nepřinese. Náklady by byly o třetinu vyšší než rozšíření silnice navazující na D 1 z Mirošovic přes Benešov," pokračoval Bek.

"Stabilizovaná" má nejvíce zastánců

"Benešovská radnice podporuje tzv. stabilizovanou trasu, kterou dlouhodobě prosazuje krajský úřad. Výstavba by se nás nedotkla přímo, ale není od nás daleko," řekl Právu starosta Benešova Mojmír Chromý (ODS). Problematikou výstavby se v uplynulých čtyřech letech intenzívně zabýval i jako krajský zastupitel, pod jehož kompetence spadá regionální rozvoj. "Tato varianta se nám jeví jako nejvýhodnější z pohledu propojení Benešova s Vltavou," vysvětlil Chromý. Podle jeho slov záleží především na krajském zastupitelstvu, které vznikne v nadcházejících volbách, zda se tuto variantu podaří prosadit v jednáních s ministerstvem životního prostředí.

K dálnici vedoucí Posázavím se kloní i experti přes dopravu. "Kdyby dálnice začínala až v Mirošovicích, byl by to nesmysl, vedlo by to ještě k většímu dopravnímu tlaku na D 1 před Prahou i na Severojižní magistrále," řekl Právu odborník na logistiku, který si nepřál být jmenován. Pokud bude územní plán Benešovska schválen v nejbližších měsících, mohly by se jednotlivé úseky dálnice D 3 začít stavět ještě v příštím roce. Zatím jsou hotové první čtyři kilometry na jihu Čech.
reklama

 
Tomáš Urban, Petr Habáň

| Právo

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

 
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist