https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/co-pisi-jini/dalnici-d8-by-dlouhy-tunel-prodrazil-az-o-tri-miliardy
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Právo: Dálnici D8 by dlouhý tunel prodražil až o tři miliardy

30.12.2004 | ÚSTÍ NAD LABEM | Právo | Jiří Novotný |
Dálnice D8 (Praha-Ústí nad Labem-Krásný Les) se má v roce 2006 propojit hraničním mostem s německou A17, budovanou od Drážďan. Dokončena však D8 zřejmě nebude dříve než v roce 2012. Ekologičtí aktivisté totiž trvají na tom, že na jejím úseku přes České středohoří musí vyrůst dlouhý dálniční tunel.
 
"Když bude dlouhý tunel Kubačka namísto dvou kratších, stáhneme všech šest žalob na stavbu dálnice D8 v Českém středohoří," slibuje Miroslav Patrik z ekologického hnutí Děti Země.

Na dotaz Práva, kolik by varianta s dlouhým tunelem stála, odpověděl v úterý Alois Lichnovský z Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD): "Podle ekologů to má být tunel o délce 3,35 kilometru. Odhadujeme, že proti našemu projektu dvou krátkých tunelů, na nějž už je územní rozhodnutí, by se výstavba prodražila o dvě až tři miliardy na až 11,5 miliardy korun."

K nárůstu ceny by došlo nejen v důsledku délky tunelu, ale i kvůli finančně mnohem náročnějšímu systému odsávání zplodin. Navíc by se musela změnit trasa, a tedy i územní plán. ŘSD odhaduje, že stavební řízení by trvalo čtyři až pět let.

"Představou Ředitelství silnic a dálnic bylo zprovoznit dva krátké tunely v roce 2007 a dokončit je v roce 2008. Pokud ale ekologové místo toho prosadí dlouhý tunel, nelze s dokončením počítat dříve než v roce 2012," konstatoval Lichnovský.

V Německu práce výrazně pokročily

Zatímco německá dálnice A17 bude měřit 45 kilometrů, dálnice D8 má být dlouhá 92 km. Motoristé se již po D8 plynule dostanou z Prahy až do Lovosic, což je 48,3 kilometru. Zbývá však ještě vybudovat nejnáročnější části této dálnice - 16,4 kilometru dlouhý průchod Českým středohořím a 23kilometrový úsek z Trmic na hraniční přechod Krásný Les.

Právě chráněná krajinná oblast České středohoří je už léta sporným bodem v jednáních ministerstva dopravy, Ústeckého kraje a silničářů s ekologickými aktivisty. Naopak v Německu se Drážďany před Vánoci dočkaly obchvatu na dálnici A17. Otevřením úseku o délce 8,8 kilometru jsou hotovy dvě třetiny této dálnice, kterou chce Sasko dovést k hraničnímu mostu v Krásném Lese v roce 2006.

Německo má dnes se svými sousedy dvacet osm hraničních přechodů, propojených z obou stran dálnicemi. S Českou republikou však zatím ani jediný. Prvními vlaštovkami mají být už zmíněný přechod Krásný Les a propojení plzeňské dálnice D5 s německou A6 v Rozvadově. S tím se podle ŘSD rovněž počítá do konce roku 2006.

Součást severojižní evropské magistrály

Stavba dálnice A17 si celkem vyžádá asi 650 miliónů eur (v přepočtu téměř dvacet miliard korun). Tato dopravní tepna se spolu s českou D8 v budoucnu stane součástí celoevropské dopravní sítě, jež má urychlit dopravu mezi Berlínem, Drážďany, Prahou, Budapeští a Istanbulem.

"Teprve tehdy, až bude celá dálniční trasa plynule pokračovat i na české straně, získá smysl jako magistrála ze Skandinávie na Balkán," zdůraznil při otevření drážďanského obchvatu premiér saské zemské vlády Georg Milbradt.
reklama

 
Jiří Novotný

| Právo

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

 
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist