https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/co-pisi-jini/dalnici-lemuji-nebezpecne-reklamy
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

MF Dnes: Dálnici lemují nebezpečné reklamy

26.5.2006 | PRAHA | MF Dnes | Lucie Tvarůžková |
Je to rarita, kterou ve většině zemí Evropy nenajdeme. A tahle česká specialita navíc představuje hned dvojnásobné nebezpečí: kromě toho, že reklamní billboardy lemující české dálnice odvádějí pozornost řidičů, přináší jejich masivní konstrukce v případě nárazu smrtelné riziko.
 
O co jde? I když jsou billboardy okolo českých dálnic postaveny legálně, chybí u nich svodidla, jež mají bránit tomu, aby auta v případě nehody končila v ocelovém sevření jejich konstrukcí. Zábrany jsou přitom už od roku 2000 předepsány zákonem. Jen na úseku dálnice D1 mezi Prahou a Brnem napočítala MF DNES nebezpečných poutačů 174. Z řady z nich se nyní na řidiče usmívají optimistické tváře českých politiků včetně ministra dopravy Milana Šimonovského.

„Kdyby svodidla byla u všech billboardů, nemusela by mít řada nehod tak fatální následky,“ říká Jaroslav Heinrich z brněnského Centra dopravního výzkumu.

Povinnost zabezpečit reklamní cedule proti možnému střetu s vozidly mají podle zákona o pozemních komunikacích jejich provozovatelé, tedy ve většině případů reklamní agentury. Ty kolem nich mají na vlastní náklady vybudovat svodidla nebo betonové zábrany. Jiným řešením je vyměnit železné traverzy, na kterých jsou cedule upevněny, za stojany, které se při nárazu sklopí a auta přes ně bezpečněji přejedou.

Jsme bezmocní

Povolení k postavení poutačů kolem dálnic dává ministerstvo dopravy. To o problému s nebezpečnými billboardy ví, ale nemůže s ním prý nic dělat. Většina reklamních cedulí totiž od ministerstva dostala povolení už v roce 1999. Tedy těsně předtím, než začal platit „bezpečností“ paragraf, a povinnost se na ně tedy podle výkladu ministerstva nevztahuje.

Stejně argumentují i zástupci největšího provozovatele reklamních ploch kolem dálnic, News Outdoor Czech Republic, která patří do mediálního království Ruperta Murdocha. „To je nějaký úřednický blábol. Chtějí tím říct, že jenom proto, že nějaké povolení bylo vydáno dřív, se mohou lidi dál zabíjet?“ říká prezident českého autoklubu Roman Ječmínek. S výkladem ministerstva se neztotožňuje ani řada oslovených právníků, kteří se dopravní problematikou zabývají.

Ministr Šimonovský včera rozhovor na téma billboardů odmítl s tím, že je „v terénu a nemá podklady k tomu, aby mohl kvalitně odpovědět“.

Výhodný byznys? Neřekneme

Odborníci na dopravní bezpečnost proti poutačům kolem silnic bojují už celé roky. „Jejich zákaz je u nás prostě politicky neprůchodný,“ říká Pavel Fastr, jeden z autorů české dopravní legislativy.

Jeden z hlavních argumentů, proč zákaz poutačů dosud neprošel, je to, že se příjem z pronájmu reklamních ploch soukromým firmám investuje zpátky do vylepšování silnic.

Ale jak vyplývá ze včerejšího sdělení Ředitelství silnic a dálnic, není téměř co investovat. Příjem z pronájmu 520 reklamních ploch na českých dálnicích byl za minulý rok pouhých 11,4 milionu korun. Jen pro srovnání: vybudování kilometru dálnice přijde zhruba na jednu miliardu.

Z údajů poskytnutých Ředitelstvím silnic a dálnic, které reklamní plochy soukromým firmám pronajímá, lze vypočítat, že stát má z jednoho billboardu postaveného v okolí dálnice příjem asi jedenadvacet tisíc korun ročně. Jde však o velmi hrubé odhady.

Většinu reklamních cedulí kolem dálnice spravuje již zmíněná Murdochova firma News Outdoor Czech Republic. K pronájmu na českých dálnicích nabízí zhruba 400 billboardů. Podle obchodního oddělení této firmy u nich stojí pronájem jednoho dálničního billboardu kolem deseti až patnácti tisíc korun měsíčně - tedy asi sto dvacet až sto osmdesát tisíc korun ročně. To je však pouze základní cena bez veškerých případných slev, které mohou být i několik desítek procent.

Z porovnání cen za pronájem s částkami, které dostává ministerstvo, vyplývá, že billboardy v okolí dálnic jsou velmi pravděpodobně výhodný byznys pro úplně někoho jiného, než je státní kasa.
reklama

 
Lucie Tvarůžková

| MF Dnes

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

 
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist