MF Dnes: Další tunely provrtají centrum
9.2.2009 | PRAHA | MF Dnes | Aleš Berný |
Hlavní silniční tah půlící metropoli ve dví čekají radikální změny. Silnice, po níž denně projede na 90 tisíc aut, bude na jaře na Vinohradech nejprve zúžena, později se zřejmě zanoří do tunelů. Tím by auta zmizela z horní části Václavského náměstí.
Tunel, kterým jezdí pod Národním muzeem metro, by měl mít mladšího bratříčka.
Město už totiž udělalo první skutečný krok k tomu, aby Severojižní magistrála zmizela v tunelu. Auta by tak už neprojížděla přímo pod okny Národního muzea, ale zajela by pod zem a vynořila se až v Čelakovského sadech.
Magistrát totiž projednává, jaký by měl tunel dopad na životní prostředí v Praze.
„Posuzování stále ještě probíhá. Nyní čekáme na vyjádření všech, kterých se stavba dotkne. Ta bychom měli mít pohromadě pravděpodobně do týdne, maximálně čtrnácti dnů,“ uvedla Jana Cibulková, vedoucí magistrátního oddělení posuzování vlivů na životní prostředí.
Poté úředníci připomínky zpracují a vydají stanovisko, kterým v podstatě stavbu buď povolí, nebo vrátí projekt k přepracování a vylepšení.
Jak by se mělo vlastně okolí Národního muzea změnit?
V současné době je nejpravděpodobnější varianta kratšího tunelu. Stavba by mohla začít v roce 2010 a dokončena bude v roce 2013. Podle odhadů vyjde na 10 miliard korun. Magistrála by ve směru z Holešovic do centra zmizela v tunelu před garážemi Slovan u hlavního nádraží. Auta by pak vyjela v Čelakovského sadech u Národního muzea a vjela do Sokolské ulice. Uvolnil by se tak prostor před Muzeem a na Václavské náměstí by mohly z Vinohradské třídy projíždět tramvaje.
V opačném směru by se buď nic neměnilo, nebo by auta zajela za posledními domy v Legerově ulici do tunelu a podjela křižovatku s Vinohradskou ulicí, kde by zase vyjela.
Tunely by měřily asi 800 metrů a magistrála by přišla o dva pruhy.
Praha 2 chce delší variantu Druhá varianta, kterou prosazuje radnice druhé městské části, je, že by tunel začínal již u Nuselského mostu.
Podle představ radnice by vedl pod Lublaňskou ulicí, pod Legerovou je totiž tubus metra.
„Dlouhý tunel je pro nás přijatelnější varianta. Pokud by byl postaven jenom krátký, narostla by doprava v okolí, například na náměstí Míru,“ uvedl vedoucí odboru dopravy Prahy 2 Josef Gál.
Stavba tunelu, ve kterém by auta projíždějící po magistrále zmizela, už má své odpůrce.
„Z podkladů vyplývá, že součástí řešení není spojení Václavského náměstí a Vinohradské tramvajemi a chodníky jsou navrženy nevhodně. Za velké peníze se tak vlastně skoro nic oproti současnosti nezlepší, kromě přístupu na rampu Muzea,“ tvrdí například architekt Karel Maier.
Ovzduší se zlepší jen o málo Odpůrci kritizují i malé zlepšení životního prostředí.
„Dopad provozu na ovzduší bude prakticky stejný. U prachu se předpokládá pokles emisí o jedenáct a benzenu o 2,6 procenta, pouhé jedno procento u oxidů dusíku. Jde o zanedbatelné zlepšení,“ řekl Michal Křivohlávek ze sdružení Auto*mat.
***
* Tunely za Muzeem
Začátek výstavby 2010
Dokončení 2013
Náklady 10 mld. Kč
Délka úprav 820 m
Most přes křižovatku 120 m
Tunel z Holešovic 500 m
Tunel z Vinohrad 320 m
Šířka tunelu 9,5 m
Výška tubusu 4,5 m
Jízdní pruh 3,5 m
Nouzový chodník 1 m
Nejvyšší sklon 4 %
Navržená rychlost 50 km/h
Zábor při stavbě 7 200 m2
reklama
Město už totiž udělalo první skutečný krok k tomu, aby Severojižní magistrála zmizela v tunelu. Auta by tak už neprojížděla přímo pod okny Národního muzea, ale zajela by pod zem a vynořila se až v Čelakovského sadech.
Magistrát totiž projednává, jaký by měl tunel dopad na životní prostředí v Praze.
„Posuzování stále ještě probíhá. Nyní čekáme na vyjádření všech, kterých se stavba dotkne. Ta bychom měli mít pohromadě pravděpodobně do týdne, maximálně čtrnácti dnů,“ uvedla Jana Cibulková, vedoucí magistrátního oddělení posuzování vlivů na životní prostředí.
Poté úředníci připomínky zpracují a vydají stanovisko, kterým v podstatě stavbu buď povolí, nebo vrátí projekt k přepracování a vylepšení.
Jak by se mělo vlastně okolí Národního muzea změnit?
V současné době je nejpravděpodobnější varianta kratšího tunelu. Stavba by mohla začít v roce 2010 a dokončena bude v roce 2013. Podle odhadů vyjde na 10 miliard korun. Magistrála by ve směru z Holešovic do centra zmizela v tunelu před garážemi Slovan u hlavního nádraží. Auta by pak vyjela v Čelakovského sadech u Národního muzea a vjela do Sokolské ulice. Uvolnil by se tak prostor před Muzeem a na Václavské náměstí by mohly z Vinohradské třídy projíždět tramvaje.
V opačném směru by se buď nic neměnilo, nebo by auta zajela za posledními domy v Legerově ulici do tunelu a podjela křižovatku s Vinohradskou ulicí, kde by zase vyjela.
Tunely by měřily asi 800 metrů a magistrála by přišla o dva pruhy.
Praha 2 chce delší variantu Druhá varianta, kterou prosazuje radnice druhé městské části, je, že by tunel začínal již u Nuselského mostu.
Podle představ radnice by vedl pod Lublaňskou ulicí, pod Legerovou je totiž tubus metra.
„Dlouhý tunel je pro nás přijatelnější varianta. Pokud by byl postaven jenom krátký, narostla by doprava v okolí, například na náměstí Míru,“ uvedl vedoucí odboru dopravy Prahy 2 Josef Gál.
Stavba tunelu, ve kterém by auta projíždějící po magistrále zmizela, už má své odpůrce.
„Z podkladů vyplývá, že součástí řešení není spojení Václavského náměstí a Vinohradské tramvajemi a chodníky jsou navrženy nevhodně. Za velké peníze se tak vlastně skoro nic oproti současnosti nezlepší, kromě přístupu na rampu Muzea,“ tvrdí například architekt Karel Maier.
Ovzduší se zlepší jen o málo Odpůrci kritizují i malé zlepšení životního prostředí.
„Dopad provozu na ovzduší bude prakticky stejný. U prachu se předpokládá pokles emisí o jedenáct a benzenu o 2,6 procenta, pouhé jedno procento u oxidů dusíku. Jde o zanedbatelné zlepšení,“ řekl Michal Křivohlávek ze sdružení Auto*mat.
***
* Tunely za Muzeem
Začátek výstavby 2010
Dokončení 2013
Náklady 10 mld. Kč
Délka úprav 820 m
Most přes křižovatku 120 m
Tunel z Holešovic 500 m
Tunel z Vinohrad 320 m
Šířka tunelu 9,5 m
Výška tubusu 4,5 m
Jízdní pruh 3,5 m
Nouzový chodník 1 m
Nejvyšší sklon 4 %
Navržená rychlost 50 km/h
Zábor při stavbě 7 200 m2
reklama
Online diskuse
Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk




