Právo: Demise vlády stavbu dálnice neohrozí
29.6.2004 | OSTRAVA | Právo | Karel Balcar |
Současné změny ve vládě by neměly ohrozit výstavbu dálnice D 47. Naznačil to při své pondělní návštěvě Ostravy ministr dopravy Milan Šimonovský (KDU-ČSL).
"Parlament se za výstavbu dálnice zaručil a věřím, že nedopustí, aby jakákoli vláda vzešlá z těchto jednání měnila harmonogram či podobu dálnice."
Šimonovský dále řekl, že po období slibů, které dřívější vlády Ostravě a kraji daly, je nyní na vládě, byť se stane od poloviny týdne už jen vládou přechodnou, aby vše dodržela. "Tato dálnice je se mnou spjata. Budu se snažit koordinovat výstavbu tak, abych nakonec nemusel jít pěšky celých těch 82 kilometrů," uvedl.
Jak sám přiznal, ani jeho ministerské křeslo v budoucí vládě zatím není příliš jisté. Neví, zda na tentýž post bude znova posazen. "Podávám demisi jako celá vláda. Pak se musí jednat o sestavení vlády, která bude mít patřičnou podporu v parlamentu. Teprve potom přijdou na řadu debaty o osobách a o kompetencích k jednotlivým resortům, tak jak si to budou partneři představovat. Jednání budou pokračovat minimálně celý červenec."
Půl roku trvající debata
V pondělí na úřadu Moravskoslezského kraje zasedal řídicí výbor. Jeho členové hovořili o jednotlivých částech stavby dálnice. "Přijali jsme doporučení vládě, aby urychleně schválila program D 47, což by mělo zajistit financování," řekl Šimonovský a doplnil, že dokument by měl mimo jiné obsahovat i rozsah výstavby.
"Už půl roku vedeme debatu s ministerstvem financí právě o rozsahu. Ministerstvo chce, aby došlo k redukci výstavby, například že by se šestipruhá silnice mezi Lipníkem a Bělotínem zúžila na čtyřpruhou. To by ale pro nás znamenalo zahájit znova posuzování vlivu na životní prostředí, což je v rozporu s usnesením Sněmovny," odmítá ministr změny a požaduje program v plném rozsahu.
Výstavba dálnice je přibližně v dvouměsíčním skluzu oproti původnímu harmonogramu. "Prodlevy a potíže, které se stavbou dálnice máme, jsou úměrné náročnosti stavby. Posuny harmonogramu jsou zatím do dvou měsíců, což je na takovou stavbu až neuvěřitelné. Vždyť například na D 8 byl průtah čtyři roky. Tady si to ale nemůžeme dovolit, termín dokončení v roce 2008 je pro nás zásadní a věřím, že jej splníme," prohlásil Šimonovský.
Ministr tvrdí, že stavaři plní veškeré harmonogramy. Problémy jsou ale stále s územní přípravou. Ještě nebyly vykoupeny všechny nemovitosti. Například v Ostravě nad jedním z majitelů domů visí hrozba vyvlastnění.
Rychlé rozhodnutí, ale s chybami
"Je to krajní řešení a musí se vždy dělat velmi obezřetně. Znamenalo by to několikaměsíční zdržení. Proto bych očekával, že ještě nějaká jednání proběhnou," sdělil ministr a kriticky se díval na usnesení zastupitelů města Ostravy, kteří již dále o ceně vyjednávat nechtějí. "Představy majitelů jsou skutečně neúměrné," řekl náměstek ostravského primátora Zbyněk Pražák (KDU-ČSL).
Přespříliš pružní byli zase například v Bělotíně. "Stavební úřad sice rozhodl velmi rychle, ale se spoustou formálních chyb, takže jsme vše museli vrátit k přešetření," uvedl Šimonovský s tím, že i tento případ znamená zdržení.
Snad nejkomplikovanější situace je ale kolem stavby dálnice v Hladkých Životicích. "Pro tuto obec není projekt optimální," přiznal ministr s tím, že část obce by měla být zbourána. "Stavba je tak v blízkosti obce, že se ani nedivím starostovi, který hledá takové kompenzační náhrady, aby obec mohla žít. Snažíme se mu vyjít vstříc. Všechny nápady starosty a rady ale nedokážeme realizovat. Jsme vázáni cenovými předpisy," doplnil s tím, že obec podala odvolání proti územnímu rozhodnutí.
reklama
Jak sám přiznal, ani jeho ministerské křeslo v budoucí vládě zatím není příliš jisté. Neví, zda na tentýž post bude znova posazen. "Podávám demisi jako celá vláda. Pak se musí jednat o sestavení vlády, která bude mít patřičnou podporu v parlamentu. Teprve potom přijdou na řadu debaty o osobách a o kompetencích k jednotlivým resortům, tak jak si to budou partneři představovat. Jednání budou pokračovat minimálně celý červenec."
Půl roku trvající debata
V pondělí na úřadu Moravskoslezského kraje zasedal řídicí výbor. Jeho členové hovořili o jednotlivých částech stavby dálnice. "Přijali jsme doporučení vládě, aby urychleně schválila program D 47, což by mělo zajistit financování," řekl Šimonovský a doplnil, že dokument by měl mimo jiné obsahovat i rozsah výstavby.
"Už půl roku vedeme debatu s ministerstvem financí právě o rozsahu. Ministerstvo chce, aby došlo k redukci výstavby, například že by se šestipruhá silnice mezi Lipníkem a Bělotínem zúžila na čtyřpruhou. To by ale pro nás znamenalo zahájit znova posuzování vlivu na životní prostředí, což je v rozporu s usnesením Sněmovny," odmítá ministr změny a požaduje program v plném rozsahu.
Výstavba dálnice je přibližně v dvouměsíčním skluzu oproti původnímu harmonogramu. "Prodlevy a potíže, které se stavbou dálnice máme, jsou úměrné náročnosti stavby. Posuny harmonogramu jsou zatím do dvou měsíců, což je na takovou stavbu až neuvěřitelné. Vždyť například na D 8 byl průtah čtyři roky. Tady si to ale nemůžeme dovolit, termín dokončení v roce 2008 je pro nás zásadní a věřím, že jej splníme," prohlásil Šimonovský.
Ministr tvrdí, že stavaři plní veškeré harmonogramy. Problémy jsou ale stále s územní přípravou. Ještě nebyly vykoupeny všechny nemovitosti. Například v Ostravě nad jedním z majitelů domů visí hrozba vyvlastnění.
Rychlé rozhodnutí, ale s chybami
"Je to krajní řešení a musí se vždy dělat velmi obezřetně. Znamenalo by to několikaměsíční zdržení. Proto bych očekával, že ještě nějaká jednání proběhnou," sdělil ministr a kriticky se díval na usnesení zastupitelů města Ostravy, kteří již dále o ceně vyjednávat nechtějí. "Představy majitelů jsou skutečně neúměrné," řekl náměstek ostravského primátora Zbyněk Pražák (KDU-ČSL).
Přespříliš pružní byli zase například v Bělotíně. "Stavební úřad sice rozhodl velmi rychle, ale se spoustou formálních chyb, takže jsme vše museli vrátit k přešetření," uvedl Šimonovský s tím, že i tento případ znamená zdržení.
Snad nejkomplikovanější situace je ale kolem stavby dálnice v Hladkých Životicích. "Pro tuto obec není projekt optimální," přiznal ministr s tím, že část obce by měla být zbourána. "Stavba je tak v blízkosti obce, že se ani nedivím starostovi, který hledá takové kompenzační náhrady, aby obec mohla žít. Snažíme se mu vyjít vstříc. Všechny nápady starosty a rady ale nedokážeme realizovat. Jsme vázáni cenovými předpisy," doplnil s tím, že obec podala odvolání proti územnímu rozhodnutí.
reklama
Online diskuse
Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk




